Har nået målet om CO2-neutral produktion
Med CO2-neutral produktion har Grohe nået et markant mål i virksomhedens bæredygtighedsstrategi. Næste mål er at gøre alle salgskontorer i 150 lande klimaneutrale inden udgangen af 2021
Miljø - Klima - Bæredygtighed
Siden 2014 har Grohe arbejdet målrettet på at blive den første producent i sanitetsindustrien med en CO2-neutral produktion. Det ambitiøse mål er nu nået – mere end et år før planlagt – og dermed har virksomheden nået en væsentlig milepæl i en langsigtet og målrettet bæredygtigheds-strategi.
For at nå det ambitiøse mål har virksomheden bl.a. reduceret sine drivhusgasemissioner med godt 40 % siden 2014 og samtidig øget energieffektiviteten med 24 %.
Resultaterne er bl.a. opnået ved konvertering til grøn elektricitet og investeringer i solteknologi, etablering af egne kraft-varmeværker samt innovative resursebesparende produktionsprocesser. Endvidere har koncernen støttet to kompensationsprojekter i Indien og Malawi.
- Vi er meget stolte af at være en del af en pionervirksomhed på bæredygtighedsområdet i vores branche, siger general manager Nordic & Baltic Peter Juul fra det danske salgskontor og nordiske hovedsæde på Sluseholmen i København.
København i centrum
Netop det danske salgskontor er tiltænkt en væsentlig rolle i, at den verdensomspændende virksomhed kan nå den næste vigtige milepæl i bæredygtighedsstrategien: alle salgskontorer i 150 lande skal være klimaneutrale inden udgangen af 2021.
- Arbejdet mod dette mål skal igangsættes med et pilotprojekt, som efter planen skal gennemføres her i det danske salgskontor. Vi er nu i den opklarende fase, og vi glæder os meget til at være med i dette projekt, hvor resultaterne efterfølgende skal spredes ud til vores kollegaer i resten af verden, fastslår Peter Juul.
Hjælp til forbrugerne
Det er ikke kun i produktion og administration, at Grohe arbejder med en målrettet bæredygtighedsstrategi. Virksomheden har også udviklet en række intelligente teknologier, der kan hjælpe forbrugerne med at minimere deres personlige klimaaftryk.
Projektchef Henning Lien peger på et par aktuelle eksempler:
- Grohe SilkMove ES teknologien bevirker, at vandhanen kun tænder for det kolde vand i midterpositionen. Derved undgår man unødvendigt forbrug af energi, da man begrænser brugen af varmt vand og dermed opvarmningen af dette. En husstand på fire personer kan således spare for ca. 279 kg CO2 og omkring 31.412 liter vand om året. Og samme familie kan spare op til 800 plastflasker hvert år ved at installere Grohe Blue Home, der giver filtreret og afkølet drikkevand med eller uden brus. Derved medvirker familien til at spare miljøet for de godt 600 g CO2 der udsendes under produktion og transport af en enkelt liter mineralvand i flaske, siger projektchefen og suppleres af Peter Juul.
- Endvidere har vi som et bæredygtigt tiltag introduceret Vandbarometret der bygger på en årlig analyse, hvormed vi ønsker at skabe opmærksomhed omkring vandforbruget i de enkelte nordiske lande. Målet er at få flere forbrugere engageret i at sikre denne begrænsede resurse for fremtiden.
-los