Billigere for varebiler at køre over Storebælt

Billigere for varebiler at køre over Storebælt

EU blander sig i priserne på Storebælt. Kontantpriserne for person- og varebiler sættes ned fra på Storebæltsbroen fra 1. januar

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Kontantprisen for vare- og personbiler op til seks meters længde nedsættes fra årsskiftet med 45 kroner. Men det er stadig billigere at bruge de automatiske løsninger med nummerplade eller brobizz Forskellen bliver dog fra årsskiftet mindre.

Det skyldes ifølge transportminister Thomas Danielsen (V) det såkaldte ”Eurovignetdirektiv”, som betyder, at der maksimalt må gives 13 procent rabat ved brug af automatisk betaling på Storebælt.

Samtidig har de fleste bilister efterhånden valgt at gå over til de automatiske betalingsløsninger, som giver en bedre og hurtigere trafikafvikling i Storebælts betalingsanlæg.

Prisen reguleres årligt
Derfor har regeringen besluttet at sætte prisen ned ved kontantbetaling for person- og varebiler, så prisforskellen mellem de to billettyper bliver mindre:

- Det er godt nyt for dem, der kun sjældent skal over broen i bil og derfor ikke har en automatisk betalingsløsning, siger transportministeren.

Sund & Bælt regulerer årligt priserne på Storebælt i forhold til udviklingen i forbrugerpriserne, og prisændringen implementeres i forbindelse med den årlige pristalsregulering.

Klart løftebrud
Nedsættelsen af kontantpriserne vil dog ifølge ministeren forlænge tilbagebetalingstiden på gælden i A/S Storebælt med omkring et år, så Storebæltsforbindelsen forventes at være gældfri i 2035.

Det skyldes dog ikke så meget prisnedsættelsen, men at politikerne igen og igen fristes over evne til at forgribe sig på indtægterne fra Storebæltsforbindelsen, som de anvender til helt andre formål.

Politikerne bryder dermed et klart løfte fra etableringen af den faste forbindelse, nemlig at det skulle være udgiftsneutralt at køre over Storebælt, når forbindelsen er betalt – altså at billetprisen kun skulle dække vedligeholdelsen.

Samtidig har flere politikere erkendt, at man er nødt til at holde høje billetpriser på Storebæltsforbindelsen for at den kommende Femerntunnel er økonomisk bæredygtig.

17/12 2024
  • Der er koldt på toppen

    Der er koldt på toppen

    biler-til-byggebranchen ›Der er plantet ondsindede rygter om den nye Hilux, som blasfemisk er blevet sammenlignet med Ford Ranger. Det har selvsagt ingen gang på jord. Ny Toyota Hilux holder fast i mange af sine klassiske dyder og er stadig en forrygende vogn
  • El-varebilerne forsætter sejrsgang på det danske marked

    El-varebilerne forsætter sejrsgang på det danske marked

    biler-til-byggebranchen ›Ifølge Danmarks Statistik fortsætter andelen af nye, eldrevne varebiler mod nye rekorder
  • Maxus Deliver leverer

    Maxus Deliver leverer

    biler-til-byggebranchen ›Med en totalvægt på tre ton og en nyttelast på 1200 kilo er der gods i den nye Maxus Deliver. Den er nem at parkere, og prisen er rimelig, og så må man leve med små irritationselementer som manuel aircondition og en engelsk manual
  • Bravida i grønt udspring: køber 500 elektriske varebiler

    Bravida i grønt udspring: køber 500 elektriske varebiler

    biler-til-byggebranchen ›Bravida har foretaget en rekordordre på 500 elektriske varebiler. Bilerne er af modellerne Ford e-Transit Custom og Ford e-Transit Courier og bliver en del af teknikentreprenørens bilflåde i løbet af 2026
  • Flere p-pladser reserveres til håndværkere i hovedstaden

    Flere p-pladser reserveres til håndværkere i hovedstaden

    politik ›Antallet af p-pladser, der er særligt reserveret til håndværk og service, øges ifølge TEKNIQ fra 463 til 900 pladser
  • Toyota mest populær blandt ens varebiler

    Toyota mest populær blandt ens varebiler

    biler-til-byggebranchen ›Toyota har en fornem garanti på minimum 10 år på Proace, hvis man passer sin service
  • Entreprenørmaskiner har mindre el-potentiale end lastbiler

    Entreprenørmaskiner har mindre el-potentiale end lastbiler

    entreprenoer ›På længere sigt skønnes lastbiler i højere grad at blive elektrificeret end entreprenørmaskiner. Dermed kan der være et større uforløst potentiale for entreprenørmaskiner
  • Forenklet varebilskørsel skrottet

    Forenklet varebilskørsel skrottet

    biler-til-byggebranchen ›Transportministeren vil alligevel ikke afskaffe uddannelses- og prøvekrav for de varebilschauffører, som kører gods for fremmed regning