Aktuelle nyheder - Biler til byggebranchen

Brint til varebilerDe første brintbiler fra Renault er på gaden allerede i første halvår 2021.

Brint til varebiler

Renaults overraskende nyhed om brint til deres varebiler, er et solidt spark i nyrerne til alle konkurrenter. For el dur ikke til den klassiske varebil, der skal køre mange kilometer hver dag

Del artiklen på

Af Jørli Petersen

Vi vil være førende på det stærkt stigende marked for varebiler på brint, lyder det højst uventet fra franske Renault, som allerede er blandt de absolut førende med el-biler.

Til gengæld har Renault sikkert indset, at el og varebiler er en dårlig kombination. Så langt øjet rækker, er der intet teknisk gennembrud, som kan forvandle den fuldt elektriske varebil til en fuldt fleksibel varebil – som både kan køre mange kilometer hver eneste dag, køre sikkert i selv det koldeste nordlige klima og samtidig køre med trailer, uden at det helt vil ødelægge dagens program.

Renault har netop indgået et 50/50-samarbejde med Plug Power Inc., der går for at være ganske vidende om netop brint og brændselsceller. Plug Power har puslet og udviklet brintteknik i 20 år, og når Renault ikke ønsker at købe brintviden i Fjernøsten, må man jo finde på noget i Europa, og det gør man på allerede eksisterende fabrikker, ligesom man ønsker at starte en fabrik i Frankrig, som udelukkende skal producere brændselsceller.

Samarbejdet Plug Power Inc. og Renault kan få vidtrækkende konsekvenser. Det ser ud som om,at Renault bliver først med varebiler på brint – vi har ikke kendskab til andre, som skulle være på vej, og med brint i en Renault vil det også sige brint hos Nissan, som for kort tid siden bedyrede, at de slet og nix – som i slet ikke – havde nogle planer om brint. Hos Nissan står den udelukkende på el, forlød det under præsentation af Ariya, men nu får piben en helt anden lyd.

Brint i Renaults varebiler betyder også brint til Mercedes. Både Vito og Citan kan i løbet af kort tid få brint i modelprogrammet, mens det ser anderledes kritisk ud for Fiat, som kan se det nuværende samarbejde ophøre, så snart Fiat bliver en del af franske PSA.

Den ekstra gode nyhed er, at Renault tilsyneladende er langt fremme med brint til deres varebiler. Den kendsgerning forklarer også, hvorfor Renault har været så fodslæbende (læs langsomme og dårlige) til at lave elektriske varebiler. Det er som om, at hjertet ikke har været med Renault, og nu ved vi hvorfor.

Allerede i første halvdel af indeværende år ryger de første brintbiler ud fra Renaults fabrikker. I første runde er der tale om et begrænset antal, som bliver holdt under grundigt opsyn, men hvis det går, som Renault ganske sikkert forventer, vil man i løbet af meget kort tid sætte fuldt tryk på brintkedlerne, og det betyder i første omgang brint til Master og Trafic. Renault har også sat brint skilt på en Kangoo – en bil, der bliver fornyet i løbet af meget kort tid, men Renault siger også lidt kryptisk, at man vil lægge ud med brint til varebiler.

Hvis vi oversætter denne franske bemærkning til dansk, betyder det, at brint kan rykke videre ned i modelprogrammet, således at de større personbiler også vil blive tilbudt som brintbiler, men kun de mindste biler til 100 % bykørsel forbliver rene el-biler.

Læs mere om Biler til byggebranchen

18/2 2021