Aktuelle nyheder - Biler til byggebranchen

Faceliftet VW med nyt motorprogramEfterårets nye Transporter er ikke gennemgribende ny. Transporter 6.1 er et face-lift, men der er selvfølgelig lidt nyt omkring lygter og de løse plastdele, der er billige at udskifte med noget nyt.

Faceliftet VW med nyt motorprogram

Til november er VW klar med endnu en version af en af de mest populære varebiler. Den nye Transporter får modelbetegnelsen 6.1

Del artiklen på

Design

Af Jørli Petersen

Læg godt mærke til detaljen efter det for VW så ualmindelige komma, for selv om VW lancerer bilen som en voldsom stor nyhed, så er det ikke mere end et face-lift, hvor der er små designmæssige ændringer, mens det vigtigste af det hele er opdatering af motorprogrammet, så VW kan leve op til de nye miljøkrav til varebiler.

De kommende måneder strømmer en sand vrimmel af nye varebiler ind på det danske marked, men trækker man de opdaterede motorer ud af det store regnestykke, er der langt mellem de egentlige nyheder, men netop VW har fået en ekstra fordel, for VW har selvfølgelig strømlinet det samlede program af varebiler, så en større række komponenter og især sikkerhedsdetaljer er hentet direkte fra den større model Crafter, der er den første ægte VW varebil i den største klasse i en længere årrække.

Ny eller face-liftet Transporter 6,1 har først og fremmest elektrisk servo, som igen betyder, at man kan tilføje en lang række nye sikkerhedsdetaljer til bilen. Alt, der kræver automatisk indvirken på et styreudslag, kan kun lade sig gøre, hvis servoen er eldrevet, og når det gælder sikkerhed, er det først og fremmest linjevogter eller aktiv medstyring, men 6,1 kan i fremtiden også fås med automatisk parkering.

Med på listen over nyheder er også den radarstyrede fartpilot eller adaptiv fartpilot, men vi har stadig ikke overblik over standardudstyr på novembers nye Transporter, og vi kender heller ikke noget til de vejledende priser, selv om VW allerede har meldt ud, at man har attraktive leasingpriser.

Artiklen fortsætter under billedet...
Den næste Transporter bliver en helt ny model, lover VW, men bliver det også en helt ægte VW. Det varslede samarbejde med Ford kan allerede få indflydelse på den næste Transporter, som måske også kan blive den næste Transit.

Tæt på 200 HK
Motorprogrammet, der er årsag til alt det nye i Transporter, er fortsat bygget op om samme 2-liters motor, som vi kender fra både personbiler og fra den større Crafter. I Transporter kommer den 2-liters med 90, 150 eller 199 HK. Vi gætter på, at midtermodellen bliver den mest almindelige, men vi bemærker også, at VW fortsat tilbyder en 5-trins manuel gearkasse til Transporter.

Automatgear af typen DSG bliver mere og mere almindeligt i Transporter, men rundt om de tvungne motornyheder er der lidt ændringer omkring fronten, der er også lidt ændringer i kabinen, hvor det især er instrumenteringen, der falder mest i øjnene, og så har vi også lagt øre til de første kritiske ryster, der mener, at siddekomforten i Transporter godt kunne være bedre. Det handler helt enkelt om skillevæggens placering.

Til de mange, der også skæver til trailervægten, kan vi oplyse, at den er 2,5 ton efter ny face-liftet Transporter, og så kan mange selvfølgelig undre sig, når man ser det nye modelprogram, som ikke indeholder en el-udgave af Transporter.

VW oplyser, at der kommer en elektrisk udgave af Transporter i 2020. Man har travlt med at indhente erfaringer fra den elektriske udgave af Crafter, men VW har også indirekte erkendt, at rækkevidden på den første store el-varebil er for begrænset. Det indrømmer man ved at sige, at rækkevidde er særdeles afgørende for den kommende el-Transporter, og så må tiden vise hvor mange kilometer, der er i den kommende el-Transporter.




Læs mere om Biler til byggebranchen

19/9 2019
LadestandereLej en værktøjsvognVarebilerTilføj dit firma her.
Send en mail.