Aktuelle nyheder - Biler til byggebranchen

Ford ændrer radikalt på sin RangerFord angriber den nye Ranger Raptor fra den postive side, men i virkeligheden er der tale om en dramatisk ændring i den tekniske udrustning.

Ford ændrer radikalt på sin Ranger

Den bil, der har ligget sikkert på BygTeks Gul & Godkendt liste over de biler, der er lidt bedre end andre gode biler, står til store ændringer med den næste tilføjelse i Rangers line-up

Del artiklen på

Af Jørli Petersen

Til september ser vi en Ford Ranger Raptor, der har forbedret frihøjde med hele 5,3 cm, sporvidden er øget med 15 cm, og Ford mener, at den ny Raptor er den ultimative pick-up til ørkenrace eller som off-roader, som også har fået den sikkert lækre 10-trins automatkasse fra det amerikanske model F-program.

Den største ændring er imidlertid, at det er slut med Fords lækre 3,2 motor. Ranger Raptor har i stedet en 2-liters med et par turboladere, som giver 213 HK og 500 Nm

Set på glittet papir lyder det fremragende, men sammenlignet med de afslappede 200 HK i den nu hedengangne 3,2’er vil der være stor forskel, og vi kan naturtligvis ikke afgøre, om det store skift i motorrummet er et godt bytte.

Den dramatiske ændring bliver også meget synlig på Ranger Raptors trailervægt.
2500 kg på krogen oplyser Ford, men hvis vi bladrer tilbage til den tidligere test af Ford Ranger i BygTek, vil man se en Ranger 3,2 med en giganttrailer som vigtigste foto, for den nu forhenværende 3,2’er kørte med 3500 kg uden det mindste problem. Det var nærmest som om, der ikke var noget efter bilen, så en nedgang på 1000 kg er ikke noget, der får den danske erhvervskøber til at juble af begejstring.

CO2-udslip skal ned
Forklaringen på den store omvæltning i Rangers maskinrum er CO2. Ford forsøger naturligvis at angribe Raptor fra den positive side, men det er en handling, der skal medvirke til at bringe Fords samlede europæiske CO2 udslip så langt ned som muligt, og vi er ganske sikre i vor sag, for Ranger 3,2 kører videre uden for Europa.

Alle andre må få Ford Ranger 3,2, men ikke, hvis man bor i EU! Fords 3,2 motor er den alt dominerende motor i det amerikanske Transit program. Ford gør også opmærksom på, at Ranger både er topsælger og en europæisk succes, men det er 3,2 modellen, der gør den store forskel, mens den nye Raptor mere ligner en bil med mini-motor i stil med Isuzu, som også er gået voldsomt ned på kubik.

Læs mere om Biler til byggebranchen

4/7 2019
LadestandereLej en værktøjsvognVarebilerTilføj dit firma her.
Send en mail.