Modulvogntog kan blive 30 centimeter længere

Modulvogntog kan blive 30 centimeter længere

Flere lastbilproducenter har udviklet aerodynamiske førerhuse. Det kan bidrage til at reducere energi- og brændstofforbruget med cirka fem procent

Løsningen med aerodynamiske førerhuse er efterspurgt af blandt andre byggebranchen, og derfor bliver forsøgsordningen for modulvogntog nu udvidet til også at omfatte lastbiler med aerodynamiske førerhuse.

De aerodynamiske førerhuse er længere end førerhusene på almindelige lastbiler, og selv om modulvogntog er 30 centimeter længere med aerodynamiske førerhuse end de nuværende tilladte 25,25 meter vil det være muligt at tillade dem uden større tilpasninger af det vejnet, som modulvogntog i dag må benytte.

Samtidig vil længere modulvogntog med aerodynamiske førerhuse ifølge Transportministeriet ikke påvirke trafiksikkerheden.

Træder i kraft næste år
Vejdirektoratet vurderer dog, at der kan være behov for at lave vejtilpasninger i visse situationer, især ved skarpe sving og primært på det kommunale vejnet.

Det politiske flertal, der står bag den nuværende forsøgsordning med kørsel med modulvogntog, har besluttet at anvende ti millioner kroner fra den pulje, der i 2014 blev afsat til at indrette næsten hele det statslige vejnet til kørsel modulvogntog, til den nødvendige tilpasning af vejnettet til de op til 30 centimeter længere modulvogntog.

Ændringen forventes at kunne træde i kraft i 2026.

DanB

7/4 2025