Nu spøger Ring 5 igen-igenRing 5 Syd

Nu spøger Ring 5 igen-igen

I mere end 50 år har politikerne lagt beslag på en trafikkorridor fra Nordsjælland til Køgebugt Motorvejen uden at gøre brug af arealreservationen. For de berørte borgere har det store konsekvenser i forhold til at udvikle deres boliger

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Bør der ikke sættes en tidsgrænse for, hvor længe politikerne kan lægge begrænsninger ned over et område, uden at det har økonomiske konsekvenser for statskassen?

For borgerne i den såkaldte ”Ring 5 Korridor” har statens klamme hånd haft konsekvenser i mere end 50 år, uden at staten på noget tidspunkt har gjort brug af deres arealreservationer.

Området har blot ligget hen og ventet på, at HVIS der kommer en motorvej eller jernbane, kan staten foretage billige ekspropriationer.

Seneste beregninger fra 2013
De seneste beregninger af en motorvej i Ring 5-korridoren er fra 2013, hvor der blev lavet en strategisk analyse.

Nu foretages der atter en gang en opdatering af anlægsskøn og samfundsøkonomi i den cirka 60 kilometer lange arealreservation omkring København fra Helsingør til Køge.

Arealet er reserveret til en ny ringmotorvej, der potentielt kan aflaste de øvrige veje i hovedstadsområdet:

- For at komme videre med beslutningsprocessen om arealreservationen i Ring 5-korridoren har vi brug for et opdateret datagrundlag og prisoverslag, så fremtiden for korridoren kan drøftes på et oplyst grundlag, siger transportminister Thomas Danielsen (V).

Trafikale gevinster
Vejdirektoratet skal gennemføre opdateringen af anlægsskøn og samfundsøkonomi for en motorvej i hele Ring 5-korridoren.

Arbejdet rummer blandt andet en vurdering af trafikale gevinster, granskning af tidligere anlægsoverslag og trafikberegninger, afklaring af særlige forhold i korridoren og et overblik over fordyrende elementer, såsom en tunnel og håndtering af overskudsjord.

Opdateringen af beregningerne ventes færdig inden sommer.

Møder voldsom modstand
Men projektet løber igen og igen ind i voldsom modstand fra både de lokale politikere og borgerne i specielt ”Ring 5 Syd” fra Taastrup til Køge.

De frygter ikke mindst støjgenerne fra trafikken, og for eksempelvis Greve Kommune betyder Ring 5 korridoren, at kommunen ikke kan udvikles yderligere, da den skæres over af fire store trafikprojekter – S-bane, Sydmotorvejen, jernbanen via Køge til Jylland og så en Ring 5 motorvej.

Venstres ”Mr. Trafik”, Kristian Pihl Lorentzen har tidligere foreslået en trafikmæssig ”by-pass” med en ny motorvej mellem Ringsted og Roskilde, som ville betyde en stor aflastning af Køge Bugt motorvejen, da trafikken fra Jylland sandsynligvis ville vælge den vej i stedet.

29/1 2025