Bygherreforeningens bæredygtighedschef drosler ned - afløseren fundet internt
Klaus Kellermann er bygherreforeningens nye bæredygtighedschef. Han overtager stafetten fra Graves Simonsen, som fortsætter i bygherreforeningen frem til udgangen af oktober 2026
Efter 15 år i foreningen heraf de seneste tre som bæredygtighedschef vil Graves Simonsen gerne i eget regi og i et lavere tempo beskæftige sig bredere med samfundsforhold. Han overdrager derfor ansvaret for Bygherreforeningens bæredygtighedsarbejde til Klaus Kellermann.
Formelt sker overdragelsen mellem de to i starten af juni. Reelt er overdragelsen af opgaver og ansvar mellem Klaus Kellermann og Graves Simonsen sket løbende over det seneste år.
Klaus Kellermann har siden 2025 været tilknyttet bygherreforeningens sekretariat samtidig med, at han har færdiggjort sine opgaver som bygherre i Roskilde Kommune. Derudover har han et godt forhåndskendskab til foreningens arbejde som formand for bæredygtighedsudvalget gennem de seneste fem år.
Klaus Kellermann kommer med stor bygherreerfaring og indsigt i arbejdet med grøn omstilling, klimareduktion og bæredygtige byggeinitiativer.
I sin nye stilling får han ansvar for fortsat at styrke foreningens arbejde med bæredygtighed herunder politikudvikling, medlemssparring og samarbejdet i Strateginetværket for bæredygtigt byggeri samt ikke mindst at fortsætte arbejdet med at udvikle et mere helhedsorienteret bygningsreglement.
- Klaus bringer en solid erfaring med at omsætte bæredygtighedsstrategier til konkrete, praktiske løsninger.
- Han har bidraget til at flytte byggebranchen i retning af nye samarbejdsformer og en mere dialogbaseret og dynamisk tilgang til planlægning og risikohåndtering med særligt fokus på renovering og transformation, udtaler direktør i bygherreforeningen Henrik L. Bang.
Han ser det som lidt af et scoop, at bygherreforeningen nu får en så erfaren kapacitet med om bord i foreningens løbende dialog og kompetenceudvikling af bygherrerne.
- Vi er heldige, at vi nu for alvor kan gøre brug af Klaus’ kompetencer til at drive vores bæredygtighedsområde videre, efter at Graves Simonsen drosler ned arbejdsmæssigt.
- Klaus skal bl.a. arbejde videre med at udvikle en acceleratorfond i byggeriet. En indsats, som vi tror kan være med til at øge hastigheden på implementeringen af grønne løsninger i byggeriet.
- Derudover repræsenterer Klaus bygherrerne i tilblivelsen af et nyt helhedsorienteret bygningsreglement i samarbejde med resten af branchen og ikke mindst penneførerne fra social- og boligstyrelsen, fortsætter Henrik L. Bang.
Klaus Kellermann glæder sig til de nye udfordringer. Han mener, at byggebranchen står midt i en forandringstid, hvor fokus i stigende grad bevæger sig fra udelukkende at handle om CO2 til et bredere ressourceperspektiv.
- Jeg oplever et markant opbrud i branchen, hvor fokus flytter sig fra at handle om CO2 alene til også at handle om ressourcer bredere – og hvor transformation, materialebudgetter og dokumentation bliver nøgleord.
- Det kræver, at vi ændrer måden, vi samarbejder på. Jeg tror på, at vi kommer længst, når vi tør forenkle kompleksiteten og arbejde på tværs af værdikæden. Her skal dialog og fælles løsninger være fundamentet, fortæller Klaus.
Graves Simonsen siger ikke helt farvel til bygherreforeningen. De seneste år har han arbejdet for at skabe et mere balanceret byggeri. Han har bl.a. haft ansvaret for bygherreforeningens bæredygtighedspolitikker på det sociale og miljømæssige område.
- Graves er lige nu i gang med at formulere en ny politik om økonomisk bæredygtighed, som udkommer i efteråret.
- Det bliver et vigtigt og banebrydende arbejde, som kører parallelt med et udviklingsprojekt på området. Graves' afsluttende tid i bygherreforeningen vil også sætte et aftryk. Det er vi meget glade for, siger direktør Henrik L. Bang.
Den formelle overdragelse sker ved en reception efter sommerferien.
-dc