isover
scroll
Erhvervsskoleelever vil have opgør med grundforløbet- Grundforløbet i dag er for kort til at klæde eleverne ordentligt på til at komme i oplæring, siger næstformand i EEO, Mads Behrendsen.

Erhvervsskoleelever vil have opgør med grundforløbet

Eleverne vil have klimalære og virksomhedsøkonomi foreslås, samt et overordnet løft af det faglige niveau på grundforløbet. Samtidig foreslås en forlængelse af Grundforløb 1 med seks måneder

Erhvervsskolernes ElevOrganisation, der repræsenterer mere end 100.000 erhvervsskoleelever, har lanceret udspillet '16 ideer til bedre erhvervsuddannelser', som er et forslag til en reform af det nuværende grundforløb 1.

Udspillet indeholder 16 forslag, som hver især skal være med til at styrke grundforløbet, så frafaldet på uddannelserne kan mindskes og kvaliteten kan hæves.

Om udspillet udtaler formand for Erhvervsskolernes ElevOrganisation Julie K. Madsen:

- I øjeblikket går snakken meget på HPX og dens rolle i det fremtidige uddannelsessystem. Vi tror ikke på, at løsningen ligger i en ny HPX-lignende uddannelse, men derimod i en styrkelse af erhvervsuddannelserne og i særdeleshed en reform af grundforløbet.

Hovedideen med udspillet er at forlænge Grundforløb 1 med seks måneder, således at det samlede grundforløb kommer til at være 1,5 år frem for det nuværende år.

- Grundforløbet i dag er for kort til at klæde eleverne ordentligt på til at komme i oplæring. Der er brug for mere projektorienteret undervisning samt mere tid til at blive klar til oplæring, siger EEOs næstformand, Mads H. Behrendsen.

Udover en forlængelse af grundforløb 1 indeholder udspillet også ideer til, hvordan indholdet på grundforløbet kan forbedres.

Nye fag som klimalære og virksomhedsøkonomi foreslås, samt et overordnet løft af det faglige niveau på grundforløbet - eksempelvis dansk, der på det det nuværende grundforløb 1 undervises på E-niveau - hæves til C-niveau sammen med en række andre fag, der også skal hæves i niveau.

Udspillet indeholder også forslag, der skal styrke sammenholdet og rammerne på landets erhvervsskoler.

- Noget af det vigtigste for at styrke tilhørsfølelsen hos vores elever er at styrke det sociale på skolerne. Det er ikke nødvendigvis noget, man kan lovgive sig ud af, men det er noget, vi kan styrke og støtte i langt højere grad, end det sker i dag, siger Mads Behrendsen.

-dc

8/8 2024