left banner
top banner
right banner

Aktuelle nyheder - Byggeri

Folketingsflertal holder fast i transportkorridorTransportminister Benny Engelbrecht

Folketingsflertal holder fast i transportkorridor

Folketinget har behandlet et beslutningsforslag om at ophæve arealreservationer i den sydlige Ring 5-transportkorridor.

Del artiklen på

Politik -Samfund

Af Dan Bjerring

Christiansborg

Det blev en hele to timer lang debat, hvor forslagsstillerne – blandt andre Zenia Stampe (RV), Liselott Blixt (DF), Anne Valentina Berthelsen (SF), Henning Hyllested (EL), Susanne Zimmer (ALT) og Mette Thiesen (NB) - ristede ikke mindst Liberal Alliances tidligere transportminister Ole Birk Olesen for hans fastholdelse af korridoren.

Men debatten viste også, at der IKKE er flertal for at sløjfe korridoren.

Mens Radikale Venstre, Alternativet, Dansk Folkeparti, SF, Enhedslisten og Nye Borgerlige helst ser Ring 5 korridoren hen hvor peberet gror, så står Socialdemokratiet sammen med Venstre, De Konservative og Liberal Alliance fortsat fast på at beholde transportkorridoren – i hvert fald til den igangværende analyse er færdig i 2021.

Alternativer undersøges
Transportminister Benny Engelbrecht sagde blandt andet, at der ikke er taget stilling til, om der skal etableres en motorvej i Ring 5-korridoren:

- Der pågår en analyse af korridoren, hvor vi også ser på en række alternativer til en motorvejsforbindelse…

Ministeren konstaterede dog, at ”der jo allerede er eksisterende motorveje, hvor trafikken sander til, og derfor kigges der meget bredt og blandt andet også på, om der er nogle af de eksisterende veje, som kan udnyttes bedre, og om kapaciteten kan udvides som alternativ til at lave en ny motorvej”.

Han gjorde også opmærksom på, at der ”selvfølgelig også skal være en respekt” for de kommuner og den region, som har været med til at finansiere analysen - Køge, Høje-Taastrup, Vallensbæk, Ishøj, Ballerup og Region Hovedstaden.

Ville man i dag reservere til 2070?
Morten Messerschmidt (DF) slog fast, at transportkorridoren med dens restriktioner for dem, der bor inden for området har eksisteret næsten 50 år, hvor folk ikke har kunnet få vished for, hvad der skal ske med deres ejendom:

- Ville man også i dag gennemføre arealreservationer med henblik på en realisering i det Herrens år 2070? spurte han ministeren, der uden noget trøst til de berørte svarede:

- Den her arealreservation har jo eksisteret næsten lige så lang tid, som jeg har levet, og derfor kan jeg også sætte mig ind i, at langt de fleste af de beboere, som bor i området, også har kendt til de begrænsninger, der har været, da de flyttede dertil…

HH-forbindelse spiller ind
Socialdemokraternes ordfører, Henrik Møller, der kommer fra Helsingør er tydeligvis varm tilhænger af transportkorridoren, og det skyldes ikke uventet, at de er drømme i Helsingør om en fast forbindelse til Helsingborg:

- Vi står i en situation, hvor det på sigt kan vise sig at være nødvendigt med lige præcis den her reservation, og derfor vil det også være forkert i dag at begynde at lave en ophævelse af den… Ét af elementerne, som også er i det her, er jo, at der fremadrettet i forhold til nogle strategiske beslutninger – det kan godt være, at det ikke har fyldt særlig meget – er lavet et analysearbejde af en fast HH-forbindelse, som der også gerne skulle komme en afrapportering af, enten i løbet af i år eller næste år. Og der ved jeg godt, at forudsætningerne er, at Ring 5 ikke er en del af det her, men alle har jo anerkendt, at det måske efterfølgende kan være meget hensigtsmæssigt, hvis man træffer en beslutning omkring det

Ingen god løsning
Venstres ordfører Karsten Lauritzen læste en tale op, som har skrevet af partiets transportordfører Kristian Pihl Lorentzen. Af den fremgik det blandt andet, at Venstre ikke synes, at den sydlige Ring 5-transportkorridor tæt på ”ikke er nogen god løsning”:

- Vi ønsker også at undersøge muligheden for en motorvej længere mod vest mellem Ringsted og Roskilde samt mulige løsninger derimellem, sagde Karsten Lauritzen

Ring 5 giver ingen mening
Morten Messerschmidt sagde i sin ordførertale blandt andet, at den planlægning, som blev foretaget i slutningen af 1960'erne og begyndelsen af 1970'erne, ”næppe afspejler det samfund, som vi i dag lever i”:

- Det giver ikke meget mening stadig væk at respektere de streger, som dengang, da man lavede infrastrukturen, først og fremmest var styret efter, hvor det er billigst at bygge motorvej. Det var dengang typisk dér, hvor danmarkskortet var grønnest. Det giver ikke længere mening at blive ved med at tale om Ring 5, når vi så bredt fra de politiske partier og endog partier, der så småt slår revner, i hvert fald når vælgerne skal høres, ser, hvordan modstanden indfinder sig, sagde han.

Transitforbindelse for transport mellem Sverige og Tyskland
Ifølge Henning Hyllested fra Enhedslisten er hele Ring 5-korridoren en transitforbindelse med henblik på Femern, og han ”kan jeg ikke se nogen grund til, at vi her i landet skulle ofre særlig mange penge på”, at sveske og norske lastbiler kan køre hurtigt gennem Danmark til Tyskland.

Niels Flemming Hansen fra De Konservative ville ikke tage stilling til en eventuel ophævelse af en arealreservation i den sydlige Ring 5-transportkorridor, før resultatet af den igangværende undersøgelse foreligger.

Væk med den!”
Mette Thiesen fra Nye Borgerlige lagde ikke skjul på, at hun meget gerne ser transportkorridoren fjernet i både nord og syd:

- Ring 5-transportkorridoren kan snart fejre 50 års fødselsdag, og i de år har arealreservationen medført begrænsninger for borgerne i det berørte område, både i nord og i syd. Det har gjort det svært for grundejerne, der nærmest er blevet stavnsbundet, og det er rigtig uhensigtsmæssigt… Vi ønsker en hurtig og kontinuerlig udbygning af det danske vejnet, men det skal ikke være i form af Ring 5, da det næsten udelukkende vil gavne transporten mellem Sverige og Tyskland. Vi mener ikke, at den danske natur skal agere omfartsvej for gennemkørende lastvognstrafik, der alligevel i dag for en stor dels vedkommende klares mere miljøvenligt med færge mellem Sverige og Tyskland… Det her er et gammelt forslag, som gik ud på, at man skulle lette trafikken mellem Sverige og Tyskland, sådan at Sjælland skulle agere omfartsvej. Det synes vi selvfølgelig ikke er i orden, og derfor skal de arealreservationer ophæves...

Mange mennesker generes af en Ring 5
Zenia Stampe (RV) sagde på vegne af alle forslagsstillerne blandt andet, at korridoren i dag – i modsætning til da den blev vedtaget for næsten 50 år siden - år igennem et tæt beboet område – Greve, Tune, Karlslunde og Solrød – hvor mange mennesker vil blive generet af en motorvej:

- Samtidig står vi i en situation, hvor vi skal opnå en 70-procentsreduktion i drivhusgasudledning de næste 10 år. Når man bygger nye veje, kommer der også flere biler, og derfor vil en ny motorvej gøre det endnu sværere at nå det mål. Alene af den grund bør vi droppe al snak om en motorvej langs Ring 5. Men vi bør ikke bare droppe snakken om en motorvej, og det er jo det afgørende, vi bliver også nødt til en gang for alle at droppe transportkorridoren, for det er jo ikke kun motorvejen, der udgør et indgreb i folks liv, det gør transportkorridoren jo allerede i dag. Det er svært at få byggetilladelse selv til en lille ændring, virksomheder ved ikke, om de kan udvide, almindelige mennesker har sværere ved at få et banklån, og det gør ejendomme i selve korridoren svære at sælge, og ejendomme i nærheden frygter trafikstøj og faldende huspriser. Folk ved ikke, om de er købt eller solgt. Det er ikke rimeligt at fastholde folk i sådan en situation og slet ikke i over 50 år, sagde hun.


Læs mere om Byggeri

10/2 2020