oktoberfest i fog
oktoberfest i fog
oktoberfest i fog

Aktuelle nyheder om byggebranchen - Byggeri

Færre arbejdsulykker på CityringenFoto: Søren Svendsen.

Færre arbejdsulykker på Cityringen

På et af landets største anlægsprojekter har det krævet en helt ny model til at integrere udenlandske medarbejdere og virksomheder med den danske arbejdsmarkedsmodel

Del artiklen på

I alt 4-5000 byggearbejdere har været med til at bore tunneller, grave, lægge skinner og kabler, lave klimasikring, flytte tonsvis af stål og cement og mange andre fysiske arbejdsopgaver for at etablere Cityringen, der er det største anlægsprojekt i Hovedstaden, siden Christian d. 4. anlagde Christianshavn i 1600-tallet.

Der er mindst 24 forskellige nationaliteter blandt byggearbejderne, hvilket har givet sproglige, kulturelle, juridiske og - ikke mindst - helt lavpraktiske udfordringer med at etablere et trygt og sikkert arbejdsmiljø. Det har krævet intens selvransagelse på ledelsesgangene i Copenhagen Metro Team, der er ejet af italienske Salini Impregilo og hovedentreprenør på Cityringen. Men i dag har særlige forsøgsordninger med fagforeningerne, et tæt samarbejde og dialog med Arbejdstilsynet og en ny sikkerhedskultur fra ledelsen og helt ud på de enkelte byggepladser nedbragt andelen af ulykker til under landsgennemsnittet, og mere end halvdelen af de 17 byggepladser kan i dag se tilbage på et eller to år uden ulykker med fravær.
 
Eksempelvis på byggepladsen ved Enghave Plads har der ikke været en eneste ulykke med fravær i to år, og derfor blev medarbejderne på byggepladsen hædret ved en officiel fejring mandag den 8. okt. På ti af de øvrige byggepladser på Cityringen har der ikke været en ulykke med fravær i et år.
 
- Vi har haft intenst fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed helt fra byggeriets begyndelse i 2011. Men vi måtte sande, at der var nogle i Danmark hidtil usete udfordringer på et projekt i Cityringens størrelsesorden. Det har krævet en helt ny model til at integrere udenlandske medarbejdere og virksomheder med den danske arbejdsmarkedsmodel og tankegang, siger Sigurd Nissen-Petersen, der er vicedirektør og talsperson i Copenhagen Metro Team, og fortsætter:
 
- Der har indtil nu ikke været ulykker med dødelig udgang på Cityringen, hvilket vi er utrolig lykkelige over, men samtidig er hver enkelt arbejdsulykke og tilskadekommen medarbejder en for meget. Derfor satte vi sammen med Arbejdstilsynet og fagforeningerne alle kræfter ind på at skabe sikrere arbejdspladser gennem en sikkerhedskultur, der dagligt 'masseres ind' hos samtlige medarbejdere og alle involverede. Det har heldigvis båret frugt - første step var, da vi fik reduceret ulykkesfrekvensen fra 2015 til 2016 med 30 %, hvilket betyder, at vi i dag ligger langt under landsgennemsnittet.”

Cityringen har udviklet, etableret og implementeret 'Think Safety-konceptet', som pt. er ved at blive implementeret på andre Salini Impregilos byggeprojekter rundt omkring i verden. Derudover har flere udenlandske delegationer fra bl.a. Helsinkis kommende metro, Saudi Arabien og Filippinerne været i Danmark for at studere Cityringens landvindinger både rent teknisk og på sikkerheds- og CSR-området.

På byggepladsen ved Enghave Plads har der ikke været en eneste ulykke med fravær i to år, og det blev fejret i går, den 8. okt. Foto: Søren Svendsen.

Sikkerheden starter nedefra
Silas Grage er faglig sekretær i Bygge-, jord- og miljøarbejdernes fagforening (BJMF), der har syv mand ansat alene til at organisere de mange udenlandske medarbejdere på Cityringen. Han har fulgt projektet tæt de sidste fire år, og ifølge ham er det generelt en udfordring at skabe et sikkert arbejdsmiljø for alle medarbejdere på så stort et projekt med så mange udlændinge. Men Copenhagen Metro Team har de seneste år formået at skabe det bedste arbejdsmiljøsikkerhedskoncept, Silas Grage har oplevet:
 
- Mange udenlandske arbejdere kender ikke deres rettigheder, de kommer hertil med en anden kultur, hvor helbredet måske ikke vægtes så højt ift. at tjene penge, og så er det på alle byggeprojekter altid en kamp på de indre linjer for at få tidsplan, økonomi og sikkerhedshensyn til at gå op i en højere enhed, siger Silas Grage og fortsætter:
 
- Forsøgsordningerne, som BJMF har udarbejdet i samarbejde med Copenhagen Metro Team har gjort, at medarbejderne ikke længere arbejder 12 timer om dagen, men 45 timer om ugen, og det gør en stor forskel også for sikkerheden. Og så har Copenhagen Metro Teams ledelse taget handsken op og skabt en sikrere arbejdskultur, som hvert arbejdshold starter med at repetere hver dag ude på alle byggepladserne. Det er en tankegang, der har rykket fantastisk meget. Metoden handler helt grundlæggende om at omlægge folks vaner og tankesæt, ligesom at lægge nøglerne på plads i stedet for at smide dem på bordet derhjemme. Det kræver ikke et dyrt setup og kan sagtens kopieres til andre byggepladser, både store og små, siger Silas Grage.

-kj

Læs mere om Byggeri

9/10 2018
AfskærmningAlu stigerAmeringsnetBetonstøbningBIMBrandpartierBrandsikring konstruktionBrandsikring lineær fugerBrandsikring lukningBrandsikring træBrandskalsikringBrandspjældBrandstigerBygningsprofilerBygningsrenoveringCAD kurserCAD rådgivningCAD softwareCAD supportCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringEtagebyggeriFundamentFundamenterGarageanlægGarageporteGipspladerHovedentrepriseIndustriporteIndustristøvsugerInstitutionsbyggeriJordvarmeKabelkanalerKvisteLejderListerLofterMalingMaterielopbevaringMultistigerOmbygningOptimering af arbejdsgangePavillonerPortautomatikPorteRabatkoderRullestilladsSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserStukTapetTeleskopstigerTotalentrepriseTotalrenoveringTrappestigerTræTræbetonUderums møblerVarmepumperVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.

Mest læste


Seneste nyheder