Aktuelle nyheder om byggebranchen - Byggeri

Mange fordele ved havnetunnel i KøbenhavnTransport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen peger på store fordele ved en havnetunnel

Mange fordele ved havnetunnel i København

Der bliver meget færre køretøjer i de centrale dele af København og på Frederiksberg med det resultat, at forureningen bliver mindre

Del artiklen på

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Der vil ifølge et svar fra transportminister Ole Birk Olesen (LA) til Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre være en lang række store fordele ved at etablere en østlig ringvej i København, der indbefatter en havnetunnel.

Der er igangsat en forundersøgelse af projektet, der forventes afsluttet i 2019, mens den tidligere strategiske analyse er fra 2013, hvoraf det blandt andet fremgår cirka 31.000 køretøjer pr. hverdagsdøgn ventes at benytte ringvejen i 2025.

Det er forudsat i denne beregning, at der vil være en brugerbetaling på 20 kroner for person- og varebiler og 80 kroner for lastbiler.

Mindre forurening
Det fremgår desuden, at en østlig ringvej med brugerbetaling vil aflaste de eksisterende vejforbindelser over havnen med cirka 19.000 køretøjer pr. hverdagsdøgn, ligesom etableringen af en østlig ringvej vil medføre, at trafikken i resten af København og Frederiksberg falder med cirka 140.000 ’køretøjskilometer’ svarende til cirka 2,4 procent pr. hverdagsdøgn i 2025.

Dertil kommer, at partikelemissionerne i København og Frederiksberg falder med cirka tra procent.

Byudvikling
Transportministeren oplyser videre, at en østlig ringvej skaber ’grundlæggende markant potentiale’ for byudvikling med store arealer på og omkring det nordøstlige Amager:

- Vejen kan være med til at skabe gode adgangsforhold til nye, store byudviklingsområder i København, herunder Nordhavn samt Refshaleøen og andre områder på det nordøstlige Amager. Ringvejen vil ligeledes kunne forbedre adgangen til Københavns Lufthavn og til Københavns Havn, oplyser Ole Birk Olesen.

Trafiksikkerheden?
Desuden vil en østlig ringvej bidrage til at aflaste de eksisterende broforbindelser mellem Sjælland og Amager samt vejnettet i de indre bydele, som det vil blive muligt delvist at trafiksanere – og dermed gøre lokalområderne mere attraktive for beboerne.

Det fremgår derimod ikke af den eksisterende analyse, hvad en østlig ringvej vil betyde for sikkerheden på vejene i det centrale København, herunder hvor mange færre højresvingsulykker der kan forventes.

Læs mere om Byggeri

22/6 2018
AfskærmningAlu stigerAmeringsnetBetonstøbningBIMBrandpartierBrandsikring konstruktionBrandsikring lineær fugerBrandsikring lukningBrandsikring træBrandskalsikringBrandspjældBrandstigerBygningsprofilerBygningsrenoveringByrumsinventarCAD kurserCAD rådgivningCAD softwareCAD supportCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringEtagebyggeriFundamentFundamenterGarageanlægGarageporteGipspladerHovedentrepriseIndustriporteIndustristøvsugerInstitutionsbyggeriJordvarmeKabelkanalerKvisteLejderListerLofterMalingMaterielopbevaringMultistigerOmbygningOptimering af arbejdsgangePavillonerPortautomatikPorteRabatkoderRullestilladsSandwichpanelerSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserStukTapetTeleskopstigerThermo asfaltmåtterThermo betonmåtterTotalentrepriseTotalrenoveringTrappestigerTræTræbetonUderums møblerVarmepumperVintermåtterVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.

Mest læste


Seneste nyheder