Nordisk rekordvækst hos fibergipsproducent
Ifølge markedsdirektør Carsten Rønberg er det bl.a. fibergipspladernes totaløkonomiske fordele, der har gjort produktet attraktivt.

Nordisk rekordvækst hos fibergipsproducent

Trods svære markedsbetingelser i en hårdt presset byggeindustri har Fermacell præsteret en skandinavisk rekordvækst på mere end 250% inden for de seneste fire år

Fermacell Scandinavia, som er en af Skandinaviens største leverandører af fibergipsprodukter, har øget sine markedsandele på det nordiske marked markant. Virksomheden, der som en del af Fermacell GMBH hører under den tyske koncern Xella International, som står bag de fem forretningsenheder YTONG, Silka, Hebel, Fels og Fermacell, har således trodset de seneste års konjunkturnedgang.

Fra udgangen af 2009 til udgangen af 2013 har Fermacell formået at øge både volumen såvel som omsætning med mere end 250%. Med købet af en ny fabrik i den spanske by Orejo samt udbygningen af den tyske fabrik i Calbe råder virksomheden nu over i alt fem fabrikker. Carsten Rønberg, der er Fermacells markedsdirektør for Nord-Øst Europa, forklarer:

- Vi ser nu resultatet af en veltilrettelagt vækstplan, hvor gevinsten er en årlig omsætning på det skandinaviske marked på den rigtig pæne side af det trecifrede millionbeløb, samt en kraftig vækst i nordiske markedsandele med Danmark og Sverige som de førende markeder i øjeblikket. Det er i Skandinavien, at kilden til vækst skal findes. En vigtig brik i Xella-koncernens strategi er derfor en præmis om fortsat nordisk fremgang, herunder en forventning om en fortsat 2-cifret vækstprocent i Skandinavien i de kommende år, siger han.

Byggeriet kræver projektsalg
Virksomheden, der førhen primært var en industriel leverandør, har for alvor sparket porten ind til byggepladserne og vinder i stigende grad markedsandele blandt håndværkere og entreprenører takket være et øget fokus på salg via landets mange trælaster og byggemarkeder.

Ifølge Carsten Rønberg skal en væsentlig forklaring på virksomhedens fremgang hentes i byggeriets stigende behov for projektorienteret salg, der indebærer, at projekterne følges tæt og helt til dørs af leverandørens rådgivere sammen med landets førende trælasthandlere og byggemarkeder.

- Som leverandør i byggebranchen er man nødt til at være proaktiv, hvis man vil afsætte sine varer. Behovet for projektsalg og kundesupport er steget voldsomt, og derfor er det altafgørende at have en stærk teknisk afdeling, der står til rådighed med sparring og rådgivning over for byggeprocessens parter, hvad enten det er den udførende, projekterende eller rådgivende del. Derudover er det et must at være proaktiv, hvad angår salg. Før krisen dumpede projekterne mere eller mindre ned i skødet på leverandørerne. Nu henter vi selv projekterne hjem, forklarer Carsten Rønberg.

-los

19/6 2014