Stark åbner ny butik tæt på tunnelbyggerietDet er virksomheden Mobilhouse, der har leveret de ti pavillonenheder, der udgør Starks nye salgsenhed i Rødbyhavn. Arkivfoto

Stark åbner ny butik tæt på tunnelbyggeriet

I dag åbner Stark Shop Femern i Rødbyhavn lige midt i Danmarkshistoriens største byggeprojekt: Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland. Den 320 m2 store butik er bygget op af pavilloner

Af Louise S. Strøbech

Den 320 m2 store håndværkerbutik, der er bygget op af 10 pavilloner, er placeret centralt i Rødbyhavn.

- Det er en genial placering. Vi ligger mellem tunnelelementfabrikken og den camp, hvor håndværkerne bor. De kan ikke undgå at se os hver dag, sagde byggecenterkædens regionsdirektør, Jan Bo Petersen, tidligere på året til fagbladet Puff.

Forretningen får et bredt udvalg af især hjælpematerialer som arbejdstøj, sikkerhedsudstyr, afspærring, håndværktøj og konstruktionstræ. Hvad der ikke findes i forretningen, kan skaffes og leveres. Større leverancer kommer fra kædens distributionscenter i Nykøbing Falster og fra butikken i Maribo

- Det er ikke en trælast i traditionel forstand, men mere en salgsenhed, hvor vi kan reagere hurtigt på de behov, der opstår dernede. Der vil altid være sådan noget som beklædning, hånd- og elværktøj, sikkerhedsudstyr og også kaffe og toiletpapir, og så skal vi være handlingsklar, så vi hurtigt kan levere, hvad end de har brug for, siger han.

Tørre og varme håndværkere
Eksempelvis er butikken opsat på at holde de mange udenlandske håndværkere varme, tørre og godt ekviperede både i forhold til beklædning og håndværktøj.

- De plejer at gå og fryse, så vi skal i hvert tilfælde have et stort udvalg inden for beklædningsdelen og så de mange småting, som udenlandske håndværkere lige kan komme til at stå og mangle. Ellers skaffer vi det, siger Jan Bo Petersen.

Læs mere under billedet...
Den nye håndværkerbutik skal bl.a. betjene håndværkerne på tunnelfabrikken i den enorme arbejdshavn. Her skal de i alt 89 elementer, som kommer til at udgøre den 18 km lange tunnel mellem Danmark og Tyskland, produceres.

Projektdirektør i Stark, Henning Møller Pedersen, tilføjer:

- De store, internationale entreprenører, der skal bygge sænketunnellerne og tilslutningsanlægget, sørger selv for de enorme mængder beton og grus, der skal bruges. Vi leverer alt det uden om – f.eks. udstyr til håndværkerne. Vi skal være den olie, der får tandhjulene til at snurre, og det gør vi bl.a. ved at gå den ekstra mil for vores kunder og yde dem den bedst mulige service og rådgivning, siger Henning Møller Pedersen.

louise@odsgard.dk

23/9 2021