
Forsinkelser i sygehusbyggerier skyldes ikke EU’s udbudsregler
Der er ikke krav om, at regionerne tildeler kontrakter alene på baggrund af laveste pris
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Peter Kofod (DF) har spurgt indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V), om det er ”den helt særlige EU-bestemte udbudsform” for offentlige anlægsprojekter, der er skyld i de årevis lange forsinkelser på landets supersygehuse, snarere end det er regionernes skyld.
Samtidig vil han vide, om det også har en konsekvens for borgernes tillid til det offentlige, når eksempelvis regionerne ”er tvunget til at lade en bestemt bygherre vinde et udbud, hvor man næsten med statsgaranti ved, at prisen i tilbuddet er sat spekulativt lavt”.
Forskellige faktorer
Ministeren oplyser i sit svar, at forsinkelserne på sygehusbyggerierne kan tilskrives en række forskellige faktorer:
- Regionerne har over for ministeriet ikke anført, at udbudsreglerne skulle være årsag til forsinkelserne, skriver Sophie Løhde.
Det er heller ikke vurderingen i en evaluering af rammevilkår for kvalitetsfondsprojekterne, hvori det konkluderes, at ”der generelt ikke har manglet passende udbuds- og samarbejdsformer”:
- Eller at de allerede eksisterende har været en hæmsko for at gennemføre kvalitetsfondsprojekterne med succes, oplyser ministeren.
Henviser til erhvervsministeren
Hun understreger videre, at det er regionerne, som er bygherrer på sygehusbyggerierne, pog at Peter Kofod derfor mener, ”entreprenører” i anden del af spørgsmålet:
- Udbudsreglerne indeholder en række muligheder for at anvende forskellige udvælgelseskriterier, og der er således ikke krav om, at regionerne tildeler kontrakter alene på baggrund af laveste pris.
- Udbudsreglerne ligger under Erhvervsministeriet ressort. Jeg vil derfor henvise til erhvervsministeren, såfremt der er behov for en uddybning af udbudsreglerne, slutter indenrigs- og sundhedsministeren.