Trappeproducent ramt af corona-travlhed
Trappefabrikken sendte ligesom mange andre virksomheder medarbejdere hjem, da landet lukkede ned i marts, men pludselig tog salget af trapper fart
Af Louise S. Strøbech
Det er tydeligt for direktør Henrik Haahr fra Trappefabrikken, at især de private forbrugere har haft mere tid til renoveringsprojekter, nu hvor de på grund af corona har tilbragt mere tid derhjemme.
- Kort tid efter Mette Frederiksen holdt sin første tale der i marts, sendte vi faktisk 30 % af medarbejderne hjem – fra både kontor, lager, produktion og montører. Men allerede efter halvanden uge begyndte det at røre på sig igen, og efter fire uger kunne vi for alvor mærke effekten. Det er bl.a. på nettet, hvor vi kan se mere aktivitet fra de private købere, for der er kommet flere forespørgsler om aftenen og i weekenderne, fortælle Henrik Haahr.
Han har i løbet af året fået en fornemmelse af, at salget kommer i bølger, der kan relateres til de pressemøder, hvor nye restriktioner bliver præsenteret.
- Når der lige er meldt noget ud, så er der først lidt stille nogle dage, men så kommer der gang i den igen. Vi havde generelt travlt inden corona, men vi kan stadig godt følge med, selvom vi nu får flere ordrer. Det er de samme trapper, folk køber, som før, det er bare større mængder, der lander hos os.
Gazelle for første gang
Trappefabrikken har showrooms i henholdsvis Ølgod og Birkerød, men her har der ikke været de store ændringer at spore. Kun til den positive side. Kunderne booker stadig tid for at mødes med en sælger. Selvfølgelig med sprit og med afstand.
- Vi har haft godt med besøg i vores showrooms. Det klager vi bestemt ikke over. Vi kan godt mærke, at de private har haft lidt bedre tid og lidt flere penge; måske fordi de ikke har haft mulighed for at tage på udlandsrejser i år. Vi har selvfølgelig taget vores forholdsregler og har ikke slik og chips og kage stående fremme til børnene, som vi havde før. Vi holder afstand, og nu med de nye regler skal både vi og kunderne selvfølgelig bære maske. Det gør vores montører også, når de kommer ind i kundens hus, men så beder de kunden om at træde tilbage eller gå ind i et andet rum, så de kan tage masken af og få luft, mens de arbejder. Det er der fuld forståelse for, siger Henrik Haahr, der kan glæde sig over, at Trappefabrikken netop er kåret som Gazelle-virksomhed.
- Det er første gang for os. Vi har også kun eksisteret i snart fem år, så det er vi meget glade for og stolte over. Og så er vi også blevet årets virksomhed i Ølgod, fordi vi skaber arbejdspladser og på grund af vores vækst, siger han.
Trappefabrikken kom ud af 2019 med en bruttofortjeneste på 10,4 mio. kr. og et resultat på 3 mio. kr. I 2018 lød tallene på hhv. 6,6 mio. kr. og 827.000 kr. Der er pt. 19 ansatte i virksomheden, som også skaffer arbejde til primært lokale underentreprenører.