Hvilken varebil bliver årets bedste?VW kører med nyhedsværdien, men giver den point, når danske motorjournalister skal sætte navn på årets bedste nye varebil?

Hvilken varebil bliver årets bedste?

Den store transportudstilling i Herning slår dørene op 3.-5. april. Hverken Citroen, Fiat, Opel eller Peugeot deltager!

Af Jørli Petersen

Den lidt ujævne begivenhed med at finde årets bedste nye varebil i Danmark står for døren. Når den store transportudstilling i Herning slår dørene op, bliver der sat navn på vinderen, og når man lader blikket glide over de mange konkurrenter, kan man ikke undlade at se nærmere på både ny VW Transporter og søstermodellen fra Ford.

Det er rent faktisk samme bil, hvor farven bare har fået en anden lyd, men forskellen på tidspunktet for kåring er, at Ford har ellerten med blandt kandidaterne, hvor VW ”nøjes” med at stille med klassisk Transporter med go’ gammeldaws dieselmotor.

Er det en forskel, ja det er det naturligvis, og i skrivende stund er det ikke afgjort, om de to kandidater skal stille op som en samlet enhed, og skal man være lidt kritisk overfor de deltagende biler, kan man også tillade sig at spørge, – hvor er alle bilerne fra Stellantis koncernen?

Ikke en eneste Citroen, ikke en eneste Fiat, heller ingen Opel eller Peugeot for den sags skyld, og det er ikke fordi disse bilmærker mangler nyheder. De kan bare ikke stille med en kandidat til kåringen, og når der ikke er en bil til stede rent fysisk, kan man ikke deltage, og så kan man selvfølgelig slet ikke vinde.

Og så er det alligevel ikke helt rigtigt, for Toyota stiller med hele programmet. Outsideren, eller kunden hos Stellantis, stiller med fuldt program, men det er på alle måder bagvendt, at Toyota skal repræsentere en af Europas store bilkoncerner.

Er der nogen helt oplagt kandidat til titlen? Faktisk ikke, hvis man skal være lidt kritisk.

Det er åbenbart, at Ford og VW løber med nyhedsværdien, men det giver kun opmærksomhed og ingen point, og så kan vi ikke helt undlade at tænke på det, mange nok mener er en outsider, – Nissan og Renault, der stiller med samme bil.

For netop Renault koncernen kan noget med el-biler, som konkurrenterne først er ved at lære, – så måske har vi her åbnet for en fransk overraskelse.


Kandidater til ÅVB 2025:


Ford E-Transit Custom
Ford Transit Connect
Iveco Daily el og diesel
Land Rover Defender Hardtop
Nissan Interstar el og diesel
Mercedes e-Sprinter
Renault Master E-Tech
Toyota Proace
Toyota Proace City
Toyota Proace Max
VW Transporter TDI


1/4 2025
  • Årets Varebil: favoritsejr til Nissan Interstar og Renault Master

    Årets Varebil: favoritsejr til Nissan Interstar og Renault Master

    biler-til-byggebranchen ›Begge biler er helt identiske, endda på pris, og begge biler fås både som rene el-biler og som klassisk varebil med dieselmotorer
  • Første elektriske betonbil med transportbånd

    Første elektriske betonbil med transportbånd

    biler-til-byggebranchen ›Unicon præsenterer i samarbejde med Volvo Trucks og Liebherr-Mischtechnik verdens første fuldt elektriske betonbil med transportbånd på TRANSPORT 2025 i Herning
  • Multifunktionelle Kia PV5

    Multifunktionelle Kia PV5

    biler-til-byggebranchen ›Kia har frigivet flere oplysninger om PV5, der er en form for multi-køretøj på en meget anderledes måde - vi kan kalde den Kia Anderledes.
  • Messe for transport og varebiler i Herning

    Messe for transport og varebiler i Herning

    biler-til-byggebranchen › Skandinaviens førende transportmesse finder sted i MCH Messecenter Herning 3.-5. april 2025
  • Dækforslag åbner klapjagt på bilisterne

    Dækforslag åbner klapjagt på bilisterne

    biler-til-byggebranchen ›Formanden for Rejsearbejder.dk, Hans Erik Meyer, rejser over for Folketingets Transportudvalg en voldsom kritik af regeringens forslag om blandt andet at kunne straffe førere af køretøjer uden de til årstiden passende dæk
  • Flere ladeparker ved Aarhus

    Flere ladeparker ved Aarhus

    politik ›Vejdirektoratet er begyndt at bygge ladeparker til elbiler på rastepladserne Pedersminde og Blankhøj på E45 Østjyske Motorvej. Ladeparkerne skal stå klar til brug i januar 2026
  • København hårdest ramt af indbrud i varebiler

    København hårdest ramt af indbrud i varebiler

    biler-til-byggebranchen ›TEKNIQ peger på, at en større stigning i antallet af tyverier fra varebiler er skidt nyt for erhvervslivet. Indbrud i varebilen betyder besvær, mistet omsætning og forsinkede opgaver
  • Tossede transportregler belaster miljøet

    Tossede transportregler belaster miljøet

    biler-til-byggebranchen ›Skatteministeren er parat til at finde løsning på brugen af mandskabsvarevogne til transport af byggearbejdere