
Årets Varebil: favoritsejr til Nissan Interstar og Renault Master
Begge biler er helt identiske, endda på pris, og begge biler fås både som rene el-biler og som klassisk varebil med dieselmotorer
Af Jørli Petersen
Det blev til en dobbeltsejr, da Årets Varebil i Danmark blev afsløret, og det endte som de fleste havde ventet med en favoritsejr til Nissan Interstar og Renault Master.
Begge biler er helt identiske, endda på pris, og begge biler fås både som rene el-biler og som klassisk varebil med dieselmotorer.
Den danske titel er en håndsrækning til Nissan, som har et stadigt mindre modelprogram, og det er især gået hårdt ud over de modeller, der fortrinsvis blev solgt på gule plader i Danmark, det er biler som Patrol, Navara og flere andre, men nu kan Nissans forhandlere kridte sælgerskoene, og gå løs på det marked, hvor man tidligere havde et godt salg.
Det forholder sig anderledes med Renault, der nærmest soler sig i succes. Renault Master er Van of the Year i Europa, nu har man også den danske titel, og ved siden af titlen til de franske varebiler, har Renault også to europæiske titler til personbiler.
Både Scenic og Renault 5 er således kåret som Car of the Year i Europa, og så er det værd at lægge mærke til, at Nissan Interstar ikke deler den europæisk titel med Renault, for Interstar var ikke på markedet, da Renault kørte med titlen, som man på den måde har helt for sig selv.
Årets nummer to er ligeledes en placering, der skal deles mellem to modeller. Det er ny VW Transporter og Ford Custom Transit, og årets sidste placering gik til Toyota Proace Max, der helt alene måtte repræsentere de fire tilsvarende modeller fra Stellantis.
Årets Varebil i Danmark 2025
Nissan Interstar, Renault Master 32
VW Transporter, Ford Custom Transit 25
Toyota Proace Max 13
Den lille fodnote i den danske kåring vil være, at Ford Custom både fås som ren el-bil og med klassisk diesel. Det samme er tilfældet for Toyota Proace max, mens VW Transporter udelukkende har fået den danske placering som nummer to med dieselmodeller, da den fuldt elektriske Transporter endnu ikke er på det danske marked.
Det åbner så mulighed for, at den elektriske Transporter kan stille op næste gang, der er dansk kåring, for i modsætning til personbilerne, kan en varebil stille op til dansk kåring, hvis den er forsynet med ny drivlinje, og det vil være tilfældet for VW eTransporter.