
Tossede transportregler belaster miljøet
Skatteministeren er parat til at finde løsning på brugen af mandskabsvarevogne til transport af byggearbejdere
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Byggearbejdere er ”tvunget til” selv at transportere sig til byggepladser, i stedet for at det kan ske i ”mandskabsvarevogne”
Det har fået Folketingets Skatteudvalg til at spørge skatteminister Rasmus Stoklund (S), om det vil være fornuftigt, at der til byggeopgaver i højere grad kan anvendes mandskabsvarevogne, fremfor at hver medarbejder kører i egen varebil.
Ministeren noterer, at mandskabsvogne er fritaget for registreringsafgift, og de må derfor kun i ”yderst begrænset omfang” anvendes til private formål.
Forskellige varevogne
Momsmæssigt skelnes mellem varevogne under - og over tre tons og mellem ”specialindrettede varevogne” og ”almindelige varevogne”:
- Fradragsreglerne er forskellige, og specialindrettede varevogne kan anvendes ”privat” i videre omfang end varevogne.
- Det vil derfor skulle undersøges nærmere, om det inden for momsreglerne vil være muligt at imødekomme ønsket om en mere fleksibel anvendelse af mandskabsvogne, oplyser ministeren.
Brancheønske
Jeg erkender, at der er et ønske fra byggebranchen om en mere fleksibel anvendelse af mandskabsvogne:
- Hvilket i udgangspunkt synes relevant, da det blandt andet kan reducere den samlede kørsel med varebiler.
- I det omfang det er muligt at imødekomme en mere fleksibel anvendelse af mandskabsvogne, er jeg således positivt indstillet på at drøfte det nærmere med branchen og søge at finde en provenuneutral model herfor, oplyser Rasmus Stoklund.