Håndværkerfradrag kan bruges til ny terrasse
Afgørelse fra Skatterådet slår fast, at arbejdslønnen til udskiftning af en træterrasse kan trækkes fra som servicefradrag. Det kan skabe ekstra aktivitet for de mindre virksomheder inden for tømrer- og anlægsarbejde
Af Dan Bjerring
Ifølge Dansk Håndværk betyder en afgørelse fra Skatterådet, at en træterrasse skattemæssigt betragtes som belægningsarbejde.
Derfor kan arbejdslønnen til både nedtagning og bortskaffelse af den gamle terrasse samt opførelsen af den nye omfattes af servicefradraget. Materialeudgifter er dog fortsat ikke fradragsberettigede.
For boligejerne kan det være en mærkbar økonomisk fordel. I 2026 kan hver voksen få servicefradrag for op til 18.300 kroner i arbejdsløn. For et ægtepar svarer det til et samlet fradragsgrundlag på 36.600 kroner.
I sidste ende vil give en besparelse på næsten 10.000 kroner, hvis hele fradraget kan udnyttes.
Husk faktura
Den nye mulighed stiller samtidig krav til håndværksvirksomhedernes fakturering.
Hvis kunden skal kunne benytte fradraget, skal arbejdsløn og materialer fremgå som særskilte poster på fakturaen.
Virksomheden bør derfor allerede i tilbudsfasen informere kunden om, hvilke dele af arbejdet der kan indgå i servicefradraget og sørger for en korrekt opdeling på fakturaen.
Derudover skal det tydeligt fremgå, hvornår arbejdet er udført.
En mangelfuld faktura kan i værste fald betyde, at kunden mister muligheden for at opnå fradraget.
Det skal fremgå af fakturaen
Fakturaen skal indeholde:
• Arbejdsløn som særskilt post.
• Materialer som særskilt post.
• Beskrivelse af arbejdet.
• Udførelsesdatoer.