Bare bedre med brint
Lastbiler på batteri er et håbløst projekt. På brint er det en helt anden snak, og flere aktører konkurrerer om pole position. Toyotas samarbejde med franske Hyliko er et godt bud på en foreløbig førerhund
Af Jørli Petersen
77 % af alt gods i Europa transporteres på lastbiler, så der er et stort behov for en anden løsning end batterier, hvis ikke godstransport skal blive mere langsommelig og dermed meget mere kostbar, når lastbiler på diesel skal udfases.
Iveco er allerede godt på vej i samarbejdet med Nikola, Mercedes synes også at have noget interessant langt oppe i ærmet, men nu får Ivecos lastbiler på brint en direkte konkurrent fra det helt nye samarbejde mellem franske Hyliko og brintbilernes mester – Toyota.
Selvfølgelig, fristes man til at sige. Toyota ved en forfærdelig masse om brint. Det er Toyota, der kan alt det med anden generations brint, og Toyota har allerede en busfabrik, der bygger brintbusser i Portugal – den første brintbus kører allerede i Danmark – ligesom Toyota sammen med Hyundai er de eneste, der sælger personbiler, som kører på brint.
Det nye samarbejde med franske Hyliko adskiller sig fra Toyotas andre løsninger på det tekniske område. Toyota leverer udelukkende den brændselscelle, der skal drive lastbilerne. Alt andet er overladt til Hyliko.
Kyst til kyst
Men Toyota har også andre gryder i kog. Der arbejdes bl.a. sammen med amerikanske Kenworth på det, man kalder kyst-til-kyst projektet – et samarbejde, hvor der skal bygges lastbiler på brint, som uden problemer kan køre på tværs af USA.
Faktisk det projekt, Tesla også havde søsat, dog med lastbiler med batterier, som gør det noget mere vanskeligt at transportere gods.
Hyliko præsenterer i første omgang to lastbiler på brint. En 4x2 og 6x2. Efter behov kan man købe traditionel lastbil eller en trækker, og brintløsningen i lastbilerne er 570 HK fra den drivende el-motor.
Sammenlignet med den traditionelle lastbil på diesel er lasteevnen den samme. Lastbiler på el laster mindre inden for de maksimale vægtgrænser for lastbiler. Lastbilen på brint tankes på 20 minutter fra tom, dieselbilen tankes på 10 minutter, mens det tager otte timer at oplade en elektrisk lastbil med nuværende teknologi. Og så er der rækkevidden.
Hylikos lastbiler har en rækkevidde på 650 km. En lastbil med dieselmotor kører typisk fra 800 til 2000 km alt efter dieseltankenes størrelse, og det samme må gøre sig gældende for lastbiler på brint.
Vi har ikke oplysninger om Hyliko på det danske marked.