Bare bedre med brint Klassiske lastbiler. Enten som trækker eller med fast lad, fælles for de nye lastbiler er brintløsningen fra Toyota.

Bare bedre med brint

Lastbiler på batteri er et håbløst projekt. På brint er det en helt anden snak, og flere aktører konkurrerer om pole position. Toyotas samarbejde med franske Hyliko er et godt bud på en foreløbig førerhund

Af Jørli Petersen

77 % af alt gods i Europa transporteres på lastbiler, så der er et stort behov for en anden løsning end batterier, hvis ikke godstransport skal blive mere langsommelig og dermed meget mere kostbar, når lastbiler på diesel skal udfases.

Iveco er allerede godt på vej i samarbejdet med Nikola, Mercedes synes også at have noget interessant langt oppe i ærmet, men nu får Ivecos lastbiler på brint en direkte konkurrent fra det helt nye samarbejde mellem franske Hyliko og brintbilernes mester – Toyota.

Selvfølgelig, fristes man til at sige. Toyota ved en forfærdelig masse om brint. Det er Toyota, der kan alt det med anden generations brint, og Toyota har allerede en busfabrik, der bygger brintbusser i Portugal – den første brintbus kører allerede i Danmark – ligesom Toyota sammen med Hyundai er de eneste, der sælger personbiler, som kører på brint.

Det nye samarbejde med franske Hyliko adskiller sig fra Toyotas andre løsninger på det tekniske område. Toyota leverer udelukkende den brændselscelle, der skal drive lastbilerne. Alt andet er overladt til Hyliko.

Kyst til kyst
Men Toyota har også andre gryder i kog. Der arbejdes bl.a. sammen med amerikanske Kenworth på det, man kalder kyst-til-kyst projektet – et samarbejde, hvor der skal bygges lastbiler på brint, som uden problemer kan køre på tværs af USA.

Faktisk det projekt, Tesla også havde søsat, dog med lastbiler med batterier, som gør det noget mere vanskeligt at transportere gods.

Hyliko præsenterer i første omgang to lastbiler på brint. En 4x2 og 6x2. Efter behov kan man købe traditionel lastbil eller en trækker, og brintløsningen i lastbilerne er 570 HK fra den drivende el-motor.

Sammenlignet med den traditionelle lastbil på diesel er lasteevnen den samme. Lastbiler på el laster mindre inden for de maksimale vægtgrænser for lastbiler. Lastbilen på brint tankes på 20 minutter fra tom, dieselbilen tankes på 10 minutter, mens det tager otte timer at oplade en elektrisk lastbil med nuværende teknologi. Og så er der rækkevidden.

Hylikos lastbiler har en rækkevidde på 650 km. En lastbil med dieselmotor kører typisk fra 800 til 2000 km alt efter dieseltankenes størrelse, og det samme må gøre sig gældende for lastbiler på brint.

Vi har ikke oplysninger om Hyliko på det danske marked.

24/3 2023
  • Transporthelvede truer for benzin- og dieselbiler

    Transporthelvede truer for benzin- og dieselbiler

    biler-til-byggebranchen ›De danske kommuner får mulighed for at forbyde køretøjer med forurenende udstødning i afgrænsede områder i de danske byer
  • Der er ingen begrænsninger

    Der er ingen begrænsninger

    biler-til-byggebranchen ›Mercedes’ kommende Vito har en herlig 9-trins automatkasse. Vi tør godt svinge os helt op på, at Vito er tidens bedste automatgearede varebil, der kan købes på det danske marked. Prisen kan måske skræmme en anelse
  • 300.000 elbiler i Danmark

    300.000 elbiler i Danmark

    biler-til-byggebranchen ›Antallet af offentligt tilgængelige ladepunkter fortsætter med at stige over hele landet. Der er nu næsten 300.000 elbiler i Danmark
  • 1½ års fængsel for 30 indbrud i varebiler

    1½ års fængsel for 30 indbrud i varebiler

    vaerktoej-arbejdstoej ›De dømte har siddet vareægtsfængslet siden 21. marts og erkendte tyverier for mindst 900.,000 kroner
  • 65 millioner kroner til en bedre Helsingørmotorvej

    65 millioner kroner til en bedre Helsingørmotorvej

    politik ›Der skal gennemføres vejforbedringer ved Helsingørmotorvejen nord for Lyngby ved DTU for at sikre bedre trafikafvikling og fremkommelighed
  • Økonomiske krumspring

    Økonomiske krumspring

    biler-til-byggebranchen ›Volkswagen vifter os under næsen med en ny Transporter, men man skal have lommeregner, kugleramme og excel-ark frem for at have overblik over, hvad den reelt koster
  • Trafiktrængsel mellem Næstved og Roskilde skal undersøges

    Trafiktrængsel mellem Næstved og Roskilde skal undersøges

    biler-til-byggebranchen ›Som grundlag for kommende statslige bevillinger fra ”Puljen til bedre trafikal sammenhæng mellem land og by” gennemføres nu analyse for strækningen mellem Roskilde og Næstved
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    biler-til-byggebranchen ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn