LCA
scroll
Bare bedre med brint Klassiske lastbiler. Enten som trækker eller med fast lad, fælles for de nye lastbiler er brintløsningen fra Toyota.

Bare bedre med brint

Lastbiler på batteri er et håbløst projekt. På brint er det en helt anden snak, og flere aktører konkurrerer om pole position. Toyotas samarbejde med franske Hyliko er et godt bud på en foreløbig førerhund

Af Jørli Petersen

77 % af alt gods i Europa transporteres på lastbiler, så der er et stort behov for en anden løsning end batterier, hvis ikke godstransport skal blive mere langsommelig og dermed meget mere kostbar, når lastbiler på diesel skal udfases.

Iveco er allerede godt på vej i samarbejdet med Nikola, Mercedes synes også at have noget interessant langt oppe i ærmet, men nu får Ivecos lastbiler på brint en direkte konkurrent fra det helt nye samarbejde mellem franske Hyliko og brintbilernes mester – Toyota.

Selvfølgelig, fristes man til at sige. Toyota ved en forfærdelig masse om brint. Det er Toyota, der kan alt det med anden generations brint, og Toyota har allerede en busfabrik, der bygger brintbusser i Portugal – den første brintbus kører allerede i Danmark – ligesom Toyota sammen med Hyundai er de eneste, der sælger personbiler, som kører på brint.

Det nye samarbejde med franske Hyliko adskiller sig fra Toyotas andre løsninger på det tekniske område. Toyota leverer udelukkende den brændselscelle, der skal drive lastbilerne. Alt andet er overladt til Hyliko.

Kyst til kyst
Men Toyota har også andre gryder i kog. Der arbejdes bl.a. sammen med amerikanske Kenworth på det, man kalder kyst-til-kyst projektet – et samarbejde, hvor der skal bygges lastbiler på brint, som uden problemer kan køre på tværs af USA.

Faktisk det projekt, Tesla også havde søsat, dog med lastbiler med batterier, som gør det noget mere vanskeligt at transportere gods.

Hyliko præsenterer i første omgang to lastbiler på brint. En 4x2 og 6x2. Efter behov kan man købe traditionel lastbil eller en trækker, og brintløsningen i lastbilerne er 570 HK fra den drivende el-motor.

Sammenlignet med den traditionelle lastbil på diesel er lasteevnen den samme. Lastbiler på el laster mindre inden for de maksimale vægtgrænser for lastbiler. Lastbilen på brint tankes på 20 minutter fra tom, dieselbilen tankes på 10 minutter, mens det tager otte timer at oplade en elektrisk lastbil med nuværende teknologi. Og så er der rækkevidden.

Hylikos lastbiler har en rækkevidde på 650 km. En lastbil med dieselmotor kører typisk fra 800 til 2000 km alt efter dieseltankenes størrelse, og det samme må gøre sig gældende for lastbiler på brint.

Vi har ikke oplysninger om Hyliko på det danske marked.

24/3 2023
  • Det er batteriet, der koster

    Det er batteriet, der koster

    biler-til-byggebranchen ›Man kan få flere dieselmotorer for, hvad et el-batteri til den nye eSprinter koster, uanset om man vælger det store eller lille batteri
  • Voldsom værdi for pengene

    Voldsom værdi for pengene

    biler-til-byggebranchen ›Dacia Sandero er intet vidunder. Der er ikke mange specifikationer, der skiller sig nævneværdigt ud på positivsiden. Men den er helt indenfor skiven, og til en pris på under 100.000 skal man være ganske uforskammet for at finde noget at klage over
  • En lille Iveco

    En lille Iveco

    biler-til-byggebranchen ›Hyundai er den optimale samarbejdspartner for Iveco, der har brug for effektiv eksekvering. Det udmønter sig blandt andet i en cirka 2500 kilo tung (eller let) varebil, der skal udfordre konkurrenterne
  • Tre nye fra Dacia

    Tre nye fra Dacia

    biler-til-byggebranchen ›Dacia har lanceret hele tre varebiler på benzin – især til virksomheder med begrænset kørselsbehov
  • Fords mindste fristelse

    Fords mindste fristelse

    biler-til-byggebranchen ›Ekstra 20 centimeter i længde og et forbedret varerum kan måske friste flere til Ford Courier
  • Caddy og Connect til efteråret

    Caddy og Connect til efteråret

    biler-til-byggebranchen ›Den nye transporter kommer også i en plug-in hybrid version
  • Selvmodsigelsernes holdeplads

    Selvmodsigelsernes holdeplads

    biler-til-byggebranchen ›Nissan er kun en el-bil. Siger Nissan. Og sender så en dieselbil på markedet. Forvirret? Det er vi også
  • En uortodoks størrelse

    En uortodoks størrelse

    biler-til-byggebranchen ›Den går godt både til erhverv og private, men der er stadig mange spørgsmålstegn ved Kias PBV, som i skrivende stund endnu er i et tidligt stadie