LCA
LCA
scroll
Bedre sent end aldrig Ford så ud til at være kørt bagud med varebiler på brint, men nu skal der ske noget. Hurtigt. Det nye fælles britiske samarbejde betyder Transit med brændselscelle eller Transit på brint.

Bedre sent end aldrig

Efter gang på gang at have afvist at ville bevæge sig ud på det marked, vil Ford nu alligevel til at sælge varebiler på brint. Det skal de naturligvis have lov til. Men hvorfor dog lurepasse så længe?

Af Jørli Petersen

Ford har længe fastholdt, at virksomheden ikke har nogen planer om brintbiler, men man har som bekendt et standpunkt, til man tager et nyt.

I samarbejde med virksomheder som Viritech, BP og Ocado har Ford nu indledt en kort test med tilhørende udvikling, som skal resultere i en række Ford varebiler på brint.

Der er afsat små 140 mio. kr. til at strikke de enkelte komponenter sammen, for at se om det fungerer efter hensigten, og hele projektet er støttet af britiske APC (Advanced Propulsion Centre).

Den vigtigste medspiller til projektet er Viritech, som både skal levere brændselscelle og tanksystem. Viritech menes at have en ganske avanceret type brændselscelle, som stiller mindre krav til den medfølgende batteripakke i et brintkøretøj.

Systemet skal så at sige være mere direkte fra forbrænding af brint til forbrug af elektrisk energi, ligesom Viritech har udviklet en anden type brinttank, som kan støbes fiks og færdig i en enkelt arbejdsproces, hvor den færdige tank også har færdige, indbyggede beslag. Så tanken kan skrues direkte op under en Ford Transit, og selvfølgelig er det Transit, der skal forvandles til en varebil, der kører på brint.

I forbindelse med offentliggørelse af det nye samarbejde peger både Ford og de øvrige implicerede parter på problemerne med rent elektriske køretøjer. Der peges på, at varebiler, som kører med stor last og kører mange kilometer hver dag, har problemer med opladning i løbet af en arbejdsdag. Og det kan man så gange op med begrænsninger i koldt klima. Den type udmeldinger er nyt fra Ford, som til dato ellers har sagt, at man udelukkende satsede på el-køretøjer med batterier.

Nu gør Ford det, der sker så ofte. Man opdager, at man skal have ny teknologi for ikke at blive kørt bagud af konkurrenterne, så man går på markedet og køber det, man mangler. Og det er jo ikke forbudt. Men man kan måske undre sig lidt over, at Ford endnu engang er blevet taget lidt på sengen og har været længe om at se lyset.

Det er også interessant at tænke tanken et stykke videre, for Ford og Volkswagen har indledt et samarbejde om varebiler. Vi har allerede set det første fællesprojekt, og hvad sker der, hvis Ford pludselig har en Transit, der kører på brint?

Vil Volkswagen så også få en Transporter med samme teknik? Og hvad med Crafter? Det vil være endnu mere vigtigt at få skruet et par brinttanke under Crafter.

Viritech har udviklet en ny type brinttank, der ikke har nogen ekstra indvendig belægning/tætning. Materialet er kulfiber. Naturligvis.

30/6 2023
  • En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

    En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

    biler-til-byggebranchen ›Næsten uanset hvor store forventninger man har til Teslas Cybertruck, bliver man ikke skuffet. Bilen er designet, så den kan køre på enhver planet, den går fra 0 til 100 på 2,7 sekunder, og den styrer intelligent udenom vejhuller, den er stødt på før
  • Offroad på el

    Offroad på el

    biler-til-byggebranchen ›Hvor meget offroad får man egentlig med en ellert? Det skal Mercedes’ nye G-klasse give svaret på, og med 580 hestekræfter og et solidt batteri er der da grund til optimisme, selvom den eldrevne motor som altid har sine begrænsninger
  • Hvis man virkelig vil en elektrisk varekasse, er Sprinter et godt og dyrt bud

    Hvis man virkelig vil en elektrisk varekasse, er Sprinter et godt og dyrt bud

    biler-til-byggebranchen ›Træk på op til alle fire hjul, øget sikkerhed og en ganske høj pris over den halve million er noget af det, man kan få i den nye Mercedes Sprinter
  • Sætter alle andre pick-up trucks i skammekrogen

    Sætter alle andre pick-up trucks i skammekrogen

    biler-til-byggebranchen ›Teslas Cybertruck er nærmest eventyragtig, og selvom man skal have den store pung op af lommen, får man meget for pengene
  • Ikke helt ’The truck among Vans’

    Ikke helt ’The truck among Vans’

    biler-til-byggebranchen ›Man er store i slaget, når den tyske producent skal beskrive sin nyeste TGE, men der er flere gode initiativer i varebilen – herunder et velfungerende nøgleløst system
  • Det er batteriet, der koster

    Det er batteriet, der koster

    biler-til-byggebranchen ›Man kan få flere dieselmotorer for, hvad et el-batteri til den nye eSprinter koster, uanset om man vælger det store eller lille batteri
  • Voldsom værdi for pengene

    Voldsom værdi for pengene

    biler-til-byggebranchen ›Dacia Sandero er intet vidunder. Der er ikke mange specifikationer, der skiller sig nævneværdigt ud på positivsiden. Men den er helt indenfor skiven, og til en pris på under 100.000 skal man være ganske uforskammet for at finde noget at klage over
  • En lille Iveco

    En lille Iveco

    biler-til-byggebranchen ›Hyundai er den optimale samarbejdspartner for Iveco, der har brug for effektiv eksekvering. Det udmønter sig blandt andet i en cirka 2500 kilo tung (eller let) varebil, der skal udfordre konkurrenterne