Aktuelle nyheder - Biler til byggebranchen

Den eneste eneHilux’ nye topmodel, der har fået tilnavnet Invincible.

Den eneste ene

BygTek har haft lejlighed til at rulle de første kilometer på dansk grund med ny Hilux 2,8, og det er faktisk lidt som at komme hjem

Del artiklen på

Af Jørli Petersen

Toyota Hilux har i snart mange år været ensbetydende med et arbejdsredskab, der kører helt til uendeligheden og retur. Hilux har mere end 50 års historie, men de senere år har Hilux følt sig truet af flere nye konkurrenter, som af uransagelige eller CO2-mæssige årsager alle har skruet ned eller helt har trukket sig fra markedet. Og med truende konkurrenter mener vi først og fremmest biler fra Mercedes og VW.

Tilbage er de mærker, som altid har dystet med Toyota. Det er mest af alt et japansk opgør netop nu, men med seneste model Hilux er Toyota tilbage som den ubestridte kongemodel på alle leder og kanter. På renome, på forventet holdbarhed og nu også på ren motorkraft. Hilux er netop ny den eneste ene.

Og vi griber omgående fat i den nye topmotor til Hilux, som de senere år har været eneste egentlige minus. Sammenlignet med nye konkurrenter har Hilux manglende motorkraft, men nyeste udgave af Hilux retter op på den mindre mangel. Nu hedder tidens bedste pick-up 2,8 liters diesel med 204 HK og 500 Nm – det hele er tilsat en 6-trins automatkasse, og det er ikke muligt at vælge manuelt gear.

Vi har haft lejlighed til at rulle de første kilometer på dansk grund med ny Hilux 2,8, og det er faktisk lidt som at komme hjem.

Lyden er umiskendeligt den samme, som den man kan finde i en LandCruiser med samme 2,8 motor, og det er også samme 2,8 motor, der nu er lagt i Hilux. Opdateret på alle leder og kanter, men i bund og grund er motoren den samme, som Toyotas første med common-rail, som dengang i LandCruiser lagde 163 HK.

Hilux med komfort?
Derfor tør vi allerede nu og uden indgående kendskab til ny Hilux  give nyheden en solid anbefaling, og der er heller ikke megen tvivl om selve bilens råstyrke, selv om Toyota tydeligvis har været ’inde og pille’.

Der er ingen afgørende eller vitale ændringer i Hilux. Der er lavet ganske få og små ændringer i selve den solide ramme, som hele bilen er bygget på. Rammen skulle være kraftigere og stærkere end nogensinde, men om det holder er nok vanskeligt at afgøre, for nu kommer det ubesvarede spørgsmål: Hvordan tager man livet af en Hilux?

Vi må tro på Toyotas uimodsagte påstande, men det er også tydeligt, at der er lavet ændringer i bilens opsætning. Hjulophæng både for og bag er uændret i konstruktion, men fjedrenes karakteristik er ændret og ændret til det bedre.

Det har altid været god latin at smide et par sandsække eller andet tung på bilens lad for ikke at hoppe rundt blandt buler og huller i vejbanen. Sådan har det været med biler af pick-up typen i 1-ton klassen i generationer, men med seneste Nissan kom der en ny opskrift, og uden vi skal gentage historien om Nissan, så er det nok den kendsgerning, der har fået Toyota til at klø sig lidt i nakken for at blive klar med et modsvar ved næste face-lift. Og det er det svar vi ser nu.

Ny Hilux har fået mere komfort, når man kører tom. Det er ikke som at køre Corolla, men Hilux er blevet bedre, den kører som den tidligere Hilux med et par hundrede kilo på ladet, og så vil den opvakte læser selvfølgelig spørge, hvordan kører bilen så med fuldt læs, og svaret er: Vi ved det ikke.

Vi har kun kørt bilen i tom tilstand, men vi regner med at få muligheden for at tumle en næsten fuldt læsset Hilux inden længe, og det er også værd at bemærke, at den nye type Hilux må køre med 3500 kg på krogen, og når vi taler så tungt læs, er det en klar fordel, at ny 2,8 Hilux lægger sine 500 Nm fra 1600 omdrejninger.

Noget om fjedre
Hilux model 2,8 fås i flere varianter, og som noget forholdsvis nyt er Toyota også begyndt at skrue mere luksus i bilen. Den model, vi har kørt, er den 007-inspirerede Invincible. Bag rattet i den udgave af Hilux fristes man til at råbe Invincible som en vis computernørd i en gammel 007-film, og grunden til glæden er foruden den ændrede fjedersammensætning på bagakslen også nye og bedre sæder og en generelt opdateret kabine, hvor der også har sneget sig en god portion sikkerhedsudstyr ind blandt alt det andet – og det er sikkerhedsudstyr hvis udviklere end ikke var født, da den første Hilux rullede af samlebåndet i Japan.

Apropos Japan. Den Hilux, vi får til Danmark, har aldrig set OL-landet. Bilen er bygget på Toyotas fabrik i Durban, Sydafrika, men opskriften er helt den samme. Hilux kommer som Extra Cab og som Double Cab, hvis man samtidig ønsker 2,8 motoren i maskinrummet. Udstyret starter med det Toyota kalder T2, hvor Invincible er et hak over normalt topudstyr, der kaldes T3.

Priserne starter ved 285.000 kr. før moms og 344.000 kr., hvis man vil have papegøjeplader på bilen. Double Cab starter ved 310.000 kr., som er 375.000 kr. med moms, og hvad kan vi ellers sætte under lup kort efter den første rundtur i ny Hilux 2,8?

Det kildne punkt er ikke så meget bilens pris, som det er de afgifter, der ligger i kølvandet på en Hilux. Man skal i runde tal regne med en årlig afgift på lidt mere end 10.000 kr., og det er, hvis bilen har totalvægt over 3000 kg, og det er desværre også en afgift, der følger bilen i al den tid bilen måtte være udstyret med danske nummerplader.

Læs mere om Biler til byggebranchen

12/4 2021