Design din egen FusoTo motorer og tre batteripakker er en del af det nye eCanter program.

Design din egen Fuso

Så kan gartnere, firmaer, der afhenter affald, og virksomheder, der udfører arbejde i den inderste baggård, godt spidse ører. For ikke-nyheden Fuso eCanter kan opbygges fuldstændig efter behov

Af Jørli Petersen

Det er længe siden, Fuso har givet danske livstegn. Det er, som om det tidligere Mitsubishi Fuso har lidt druknedøden hos Mercedes, og vil man købe Fuso, skal man en tur til Mercedes-forhandleren.

Det gælder også for den nyeste type Canter, en såkaldt eCanter, og dermed har vi mere end antydet, at nyheden er elektrisk, uden at det er noget særligt, for Fuso har solgt den lille elektriske lastbil siden 2017.

Fuso eCanter kan fås i en lang række varianter. eCanter har en akselafstand helt nede på 250 cm. Nyheden fås med seks forskellige akselafstande, og for at gøre det praktiske fuldkomment kan man købe eCanter med det smalle førerhus med en bredde på kun 170 cm. Så gartnere, firmaer, der afhenter affald, og virksomheder, der udfører arbejde i den inderste baggård, bør spidse ører. eCanter kan opbygges efter nøjagtigt de krav, som en virksomhed måtte have.

eCanter fås med to motorer og tre størrelser batteripakke. Motorerne afhænger af bilens totalvægt, det er enten 150 eller 175 HK. Batteripakkerne er 41, 83 eller 124 kWh, som igen giver en rækkevidde på 70, 140 eller 200 km. Ikke imponerende tal, men tilstrækkeligt til netop det, eCanter er rigtig god til. Når både Nissan og Toyota har trukket sig fra det marked, er den nu Mercedes-ejede Fuso pludselig blevet den eneste lette lastbil med såkaldt frembygget førerhus, hvilket er det samme som en motor, der ligger under førerhuset, og det betyder igen, at bilens totallængde kan udnyttes maksimalt.

Totalvægten på ny eCanter går fra 4,25 t til 8,55 t. De store modeller kræver stort kørekort, mens de mindste læner sig op ad de EU-særregler, der er for vægtgrænser for elektriske køretøjer, hvilket betyder, at den lette eCanter kan køres på almindeligt kørekort.

Uanset batteripakke, er rækkevidden ikke imponerende, men det er heller ikke nødvendigt til eCanter, som har sin styrke på andre områder.  

23/1 2023
  • Transporthelvede truer for benzin- og dieselbiler

    Transporthelvede truer for benzin- og dieselbiler

    biler-til-byggebranchen ›De danske kommuner får mulighed for at forbyde køretøjer med forurenende udstødning i afgrænsede områder i de danske byer
  • Der er ingen begrænsninger

    Der er ingen begrænsninger

    biler-til-byggebranchen ›Mercedes’ kommende Vito har en herlig 9-trins automatkasse. Vi tør godt svinge os helt op på, at Vito er tidens bedste automatgearede varebil, der kan købes på det danske marked. Prisen kan måske skræmme en anelse
  • 300.000 elbiler i Danmark

    300.000 elbiler i Danmark

    biler-til-byggebranchen ›Antallet af offentligt tilgængelige ladepunkter fortsætter med at stige over hele landet. Der er nu næsten 300.000 elbiler i Danmark
  • 1½ års fængsel for 30 indbrud i varebiler

    1½ års fængsel for 30 indbrud i varebiler

    vaerktoej-arbejdstoej ›De dømte har siddet vareægtsfængslet siden 21. marts og erkendte tyverier for mindst 900.,000 kroner
  • 65 millioner kroner til en bedre Helsingørmotorvej

    65 millioner kroner til en bedre Helsingørmotorvej

    politik ›Der skal gennemføres vejforbedringer ved Helsingørmotorvejen nord for Lyngby ved DTU for at sikre bedre trafikafvikling og fremkommelighed
  • Økonomiske krumspring

    Økonomiske krumspring

    biler-til-byggebranchen ›Volkswagen vifter os under næsen med en ny Transporter, men man skal have lommeregner, kugleramme og excel-ark frem for at have overblik over, hvad den reelt koster
  • Trafiktrængsel mellem Næstved og Roskilde skal undersøges

    Trafiktrængsel mellem Næstved og Roskilde skal undersøges

    biler-til-byggebranchen ›Som grundlag for kommende statslige bevillinger fra ”Puljen til bedre trafikal sammenhæng mellem land og by” gennemføres nu analyse for strækningen mellem Roskilde og Næstved
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    biler-til-byggebranchen ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn