LCA
scroll
Det gik, som præsten prædikede Årets fem finalister med vinderen i midten.

Det gik, som præsten prædikede

Vores favorit til at vinde Årets Varebil i Danmark blev ikke overraskende forbigået af Volkswagens lækre varebil, som på forhånd var kæmpefavorit

Af Jørli Petersen

VW ID.Buzz Cargo er kørt med den danske titel, og dermed er den retro designede Volkswagen Årets Varebil i Danmark 2023.

Resten af årets kandidater viste sig at være mere jævnbyrdige, hvor kun 10 point var forskellen på at slutte som nummer fem og nummer to. Fords nye elektriske Transit hentede en flot placering som næstbedst, men som i alle konkurrencer gælder mantraet også her: Hvem husker egentlig nummer to? Især ikke når det gælder Årets Bil i Danmark, er det kun vinderen, der tæller.

Årets vinder blev afsløret på Transportmessen i Herning, hvor de fem finalister stod på rad og række i hal C. De fem finalister til afstemning bestod af fire el-varebiler og en enkelt, som samtidig med kåringen kunne vise den første fuldt elektriske el-bil på det danske marked - den gamle favorit, Iveco Daily.

Iveco stillede med den eneste ’rigtige’ varebil til den danske kåring, og med rigtig mener vi en varebil, der står hele distancen og kan betjene virksomheden hele dagen og hele året, uden begrænsninger og med mulighed for også at nappe en passende trailer til et givent køretøj.

Daily i elektrisk udgave var desværre ikke på Sjællandsringen, hvor den afsluttende test af kandidaterne fandt sted. Den enlige ellert skulle sættes på plads i Herning, så det var en herlig 3-liters 210 hestes diesel med automatgear og den nye type luftundervogn, der skulle forsvare Ivecos farver, og den var selvfølgelig vores kandidat til en vinder.

Før der skulle fordeles point til de sidste fem biler, skulle der sorteres en kandidat fra det endelige felt, og det blev Kias Niro Van. Niro er en dansk ombygget van, og efter vores vurdering var Niro Van faktisk feltets klart bedste ’lille varebil’ og således en mere kompetent kandidat end både Nissan og Toyota, som begge er gengangere i den danske kåring, og på den måde mere uinteressante.

Kia Niro Van har rækkevidde, udsyn og størrelse til at være en rigtig velegnet varebil til byerne. Det er bilen til levering af mindre varer på den absolut sidste kilometer, den er også velegnet til diverse serviceopgaver, og netop udsyn og rækkevidde gjorde Niro Van til vores favorit blandt de mindste.

Årets Varebil i Danmark 2023

Point:

VW ID.Buzz Cargo 64
Ford E-Transit 45
Toyota Proace City 41
Nissan Townstar 40
Iveco Daily 35

Sådan stemte BygTek:

Iveco Daily 10
VW ID.Buzz Cargo 7
Toyota Proace City 5
Ford E-Transit 2
Nissan Townstar 1

4/5 2023
  • Ikke helt ’The truck among Vans’

    Ikke helt ’The truck among Vans’

    biler-til-byggebranchen ›Man er store i slaget, når den tyske producent skal beskrive sin nyeste TGE, men der er flere gode initiativer i varebilen – herunder et velfungerende nøgleløst system
  • Det er batteriet, der koster

    Det er batteriet, der koster

    biler-til-byggebranchen ›Man kan få flere dieselmotorer for, hvad et el-batteri til den nye eSprinter koster, uanset om man vælger det store eller lille batteri
  • Voldsom værdi for pengene

    Voldsom værdi for pengene

    biler-til-byggebranchen ›Dacia Sandero er intet vidunder. Der er ikke mange specifikationer, der skiller sig nævneværdigt ud på positivsiden. Men den er helt indenfor skiven, og til en pris på under 100.000 skal man være ganske uforskammet for at finde noget at klage over
  • En lille Iveco

    En lille Iveco

    biler-til-byggebranchen ›Hyundai er den optimale samarbejdspartner for Iveco, der har brug for effektiv eksekvering. Det udmønter sig blandt andet i en cirka 2500 kilo tung (eller let) varebil, der skal udfordre konkurrenterne
  • Tre nye fra Dacia

    Tre nye fra Dacia

    biler-til-byggebranchen ›Dacia har lanceret hele tre varebiler på benzin – især til virksomheder med begrænset kørselsbehov
  • Fords mindste fristelse

    Fords mindste fristelse

    biler-til-byggebranchen ›Ekstra 20 centimeter i længde og et forbedret varerum kan måske friste flere til Ford Courier
  • Caddy og Connect til efteråret

    Caddy og Connect til efteråret

    biler-til-byggebranchen ›Den nye transporter kommer også i en plug-in hybrid version
  • Selvmodsigelsernes holdeplads

    Selvmodsigelsernes holdeplads

    biler-til-byggebranchen ›Nissan er kun en el-bil. Siger Nissan. Og sender så en dieselbil på markedet. Forvirret? Det er vi også