Diesel-varevogne kan blive til el-biler

Diesel-varevogne kan blive til el-biler

Et nyt firma, RENTEQ, kan konvertere brændstofdrevne varevogne og andre køretøjer til elbiler.

RENTEQ i Dragør kan konvertere brændstofdrevne varevogne og andre køretøjer til elbiler. Udover at spare penge på drift og vedligeholdelse sparer man også udstødning og CO2-udledning, siger stifteren bag, ingeniør Kristoffer Falk Qvist.

Spar halvdelen af, hvad en ny varevogn koster og få lavet den gamle dieseldrevne varevogn om til en elektrisk bil, der kan køre 500 km på én opladning og er CO2-neutral efter 7 måneder.

Det er kort sagt ideen bag start up-firmaet, RENTEQ, der er stiftet af ingeniør og CEO Kristoffer Falk Qvist, som har en mangeårig erfaring fra vindmølleindustrien – bl.a. Vestas.

Det er netop sin viden fra udvikling af vindmøller han bruger i det nye koncept.

-I de transformerede elbiler indgår en konverter og en elmotor, der stort set er opbygget på samme måde som en vindmølle, hvor strømmen via en konverter transporteres fra en generator – elmotoren – ud i elnettet, mens energien fra bilens elmotor bruges til at drive hjulene frem,” siger Kristoffer Falk Qvist og fortsætter:

-Fordelen ved en elmotor er, at man kun har et lille energitab, mens en forbrændingsmotor har et meget stort tab, da den kun udnytter omkring 30 % af energien til fremdrift. 

Dertil kommer, at det koster ni gange så meget strøm at få en konventionel bil på bioætanol til at køre den samme afstand som en elbil. Det skyldes den lave energieffektivitet ved en forbrændingsmotor og det store strømforbrug ved produktion af ætanol.”

Klimaaftrykket bliver reduceret

-Man sparer klima og miljø for en masse CO2-udledning og udstødning. Hvis man f.eks køber en ny Mercedes Benz Sprinter-varevogn, er klimaaftrykket ved produktionen af stålplader og karosseri 12 ton CO2-ækvivalenter. 

Produktion af batteri og elmotor ’koster’ også en udledning på ca. 12 ton CO2. Så allerede ved konvertering til el har vi sparet 12 ton CO2, fordi vi genbruger hele karosseriet og alle de andre strukturerer i den eksisterende bil.”

Alle slags biler kan konverteres til el

Ifølge Kristoffer Falk Qvist kan alle slags biler konverteres.

-RENTEQ har i sin opstartsfase fokus på konvertering af varevogne. Men alle biler kan konverteres – fra person- og varebiler til bybusser og brandbiler. 

Det er dog først økonomisk rentabelt fra varevogne og op. I stedet for at skulle ud at købe nye kinesiske elbybusser kan vi bygge de gode, gamle Volvo-busser om og både spare en hulens masse CO2 og gøre det billigere for kommunerne. For omkostningerne ved drift af elkøretøjer er meget lavere.

- Med den seneste udmelding fra Folketinget om at fremrykke investeringen i grøn omstilling af vejgodstransport med 425 mio. kr. over to år er der virkelig momentum for at gå over til ellastbiler. Vores løsning betyder, at de ikke behøver at være spritnye, hvorfor vi kan få dobbelt så mange ellastbiler på vejen.

Det tager tre uger at konvertere en varevogn fra diesel til el, og batteriet holder i mindst 8 år.

Hurtig vækst

Den lille virksomhed, der for et år siden kun talte én person – nemlig stifteren selv – er nu vokset til seks ansatte. Inden længe vil RENTEQ tælle omkring 20 ansatte – hvor ingeniører og mekanikere udgør hovedparten.

Væksten ses også konkret ved, at firmaet netop er rykket over i nye lokaler med ni gange så meget plads – fra 183 m2 til 1.600 m2.

-kis

11/4 2025