En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker Skarpe kanter og et anderledes design. Tesla Cybertruch er enorm både i længde, højde og især bredde, hvor man får problemer med at holde sig inden for de hvide streger på en standard dansk P-plads.

En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

Næsten uanset hvor store forventninger man har til Teslas Cybertruck, bliver man ikke skuffet. Bilen er designet, så den kan køre på enhver planet, den går fra 0 til 100 på 2,7 sekunder, og den styrer intelligent udenom vejhuller, den er stødt på før

Af Jørli Petersen

Tesla har længe drillet og udfordret menneskets sanser med billeder af den nye Cybertruck, og selv om man var forberedt på bilens størrelse, bliver man alligevel imponeret, når man i virkeligheden ser det, der er gemt under det sorte klæde.

Den er og bliver et monster – eller bæst, som Tesla også bruger i sin modelbetegnelse – for topudgaven hedder Cyberbeast, og det kommer til at passe rigtig godt med selve bilen, der både har højde, bredde, vægt og trailervægt i særklasse.

Vi tager det fra en ende af. Længde 568 cm, højde 180 cm, bredde med sidespejlene i korrekt køreindstilling 241 cm, egenvægt 3104 kg og trailervægt akkurat under fem ton.

Fem ton på krogen for en pick-up truck! Og så endda for en elektrisk pick-up!

Bag frontklappen finder man et lukket bagagerum. Tjek også karrosseripladerne, der har en ganske grim, skarp kant rettet direkte frem i køreretning. Det formildes i nogen grad, når klappen er lukket, men det er en usædvanlig udformning.

Bæstet er på alle leder og kanter utraditionel. En grundig gennemgang af bilen viser, at der kun er to stumper plade, der ikke er et fladt stykke stål, skåret til og svejset fast. De to steder er på fronten, for den midterste del mellem lygterne tegner en lille bue.

Det samme gør den vandrette del af frontklappen, som slet ikke er en traditionel frontklap, der gemmer noget maskineri. Det er et ekstra bagagerum, hvor man kan parkere teltet, hvis man er på lejrtur, eller en gang værktøj, hvis man er håndværker.

Ladet er lige så imponerende som resten af bilen. Det ligner noget, der lige napper en Hilux på ladet. Det er amerikanertruck, så det rykker i samtlige elastikker, og præstationerne fejler heller ikke noget.

Bil til andre planeter
Tophastighed er 209 km/t for den hurtigste Cybertruck. 0-100 siger 2,7 sekunder. Det er jo en vanvittig acceleration for en bil af typen varebil med åbent lad.

Men som en kollega snusfornuftigt bemærkede, så gør det aflæsning noget lettere. Man placerer bare et par paller bag Cybertruck, og giver gas.

Forreste hjulophæng. Bilen er i laveste højde, men luftaffjedringen er noget voldsom. Den i forvejen høje bil kan få en frihøjde lige over 40 cm, så der er lagt op til noget off-road.  

På trods af bilens mange anderledes detaljer er det designet og størrelsen, der stjæler opmærksomheden. Det handler også om det ubehandlede ydre. Det er koldvalsede stålplader i en tykkelse, der ligger noget over en almindelig karrosseriplade.

Men det er 'kun' bilens ydre dele, der er rustfrit stål, resten er af en klassisk platform af helt almindelige bil-materialer.

Med den konstruktion er der helt nye udfordringer til pladesmeden. Cybertruck kan ikke rettes op eller bulebehandles som en almindelig bil. Der kan ikke rettes, svejses og småbankes, så det hele ser nydeligt ud igen.

Med den rå overflade kan man heller ikke skjule noget under lidt spartel og en gang hattelak. Det er helt anderledes, og nogle af pladerne er placeret på en sådan måde, at vi kan stille et lille spørgsmålstegn ved trafiksikkerheden.

Vi tænker især på de bløde trafikanter, som måske/måske ikke kan blive udsat for den skarpe endekant på en rustfri stålplade.

Cybertruck bygges indtil videre på Teslas fabrik i Texas. Elon Musk står bag designet.

Det skulle være en pick-up, der skulle kunne køre på enhver planet, og Musk har udtalt, at bilen skal med ud i rummet. Med en egenvægt på den anden side af 3100 kg stilles der dermed store krav til løfteraketten.

Det anderledes design gælder også bilens indre, mens bilens indretning med en stor skærm er klassisk Tesla. Som noget nyt har Cybertruck drive-by-wire, altså ingen direkte forbindelse mellem rat og de styrende hjul.  

Cypern og Dubai
På sigt er det en mulighed, at bilen også kan blive bygget på Tesla-fabrikken ved Berlin, og på den måde åbner det mulighed for Cybertruck i Europa, for fabrikken i Texas har ikke kapacitet til andet end at levere til amerikanske kunder.

Så vil man have Cybertruck snart, er der kun en mulighed, og det er selv at importere bilen. Der skulle køre en Cybertruck på Cypern, så bilen er tilsyneladende kommet inden for EU’s grænser og regler.

Der kører også et par selvimporterede Cybertrucks i Dubai, og fordi der er så lange udsigter til, at bilen kommer på det danske modelprogram, er der ikke den mindste antydning af en pris.

Vi ved, at dyreste Cybertruck, model Beast, koster 120.000 dollars svarende til knap 823.000 kr.

Vi ved også, at der findes en mindre model med knapt så vilde data, og så kommer der til sidst en såkaldt lille model med kun en motor og træk på baghjulene som en klassisk model pick-up. Det er denne model, der kan vise sig at være en prismæssigt spiselig pick-up til danske købere.

Den tænksomme læser med erfaring fra de pick-up modeller, vi har i Danmark, vil sikkert spørge: Hvordan kan man i det hele taget parkere sådan et dyr på P-pladsen nede ved Brugsen?

Svaret er delt i to. Dels er danske standard p-pladser meget smalle sammenlignet med p-pladser i andre lande.

Tjek lige det styreudslag på baghjulene.

Hvis man alligevel finder et hul med god plads i bredden, skulle det ikke være noget problem, for Cybertruck har medstyrende baghjul, og det er mere end et lille udslag, vi kan konstatere ved første kig.

Faktisk et usædvanligt stort udslag, og det gør noget drastisk ved bilens vendediameter.

Hvis man ikke lige kan finde en klassisk parkeringsplads, vil der være muligheder på de tilstødende grønne områder, hvor diverse hindringer ikke er noget større problem, for bilens frihøjde kan øges til mere end 40 cm.

Så tag bare chancen til noget off-road med Cybertruck, som også har en form for intelligent undervogn.

Hvis man en gang har kørt i et bestemt område, og der er huller eller bump i vejbanen, vil Cybertruck lagre oplysningen, og næste gang man kører den rute, har bilen forberedt sig på hullet, for at gøre passage så komfortabel og/eller sikker som mulig.

Danske speedbumps kan vente sig – kan de.

10/7 2024
  • Vanvittig milliardregning for nedrivning af minkfarme

    Vanvittig milliardregning for nedrivning af minkfarme

    nedrivning-og-miljoesanering ›Det bliver ikke alene dyrt i erstatninger til minkfarmerne, at Mette Frederiksen ulovligt beordrede alle mink aflivet. Det koster også dyrt at rive minkfarmene ned
  • Det helt store regnestykke i brug ved udbud af klimavenlig asfalt

    Det helt store regnestykke i brug ved udbud af klimavenlig asfalt

    biler-til-byggebranchen ›Det hele endte dog i ingenting, for de billigste tilbud vandt over klimahensynet
  • Ikke så meget ståhej

    Ikke så meget ståhej

    biler-til-byggebranchen ›Nic. Christiansen Gruppen er ny Ford-importør i Danmark, men Kolding-virksomheden har indtil gået stille med dørene og ikke gjort synderlig opmærksom på sig selv efter overtagelsen. Flere personalespørgsmål melder sig
  • 50.000 kroner bagud før moms

    50.000 kroner bagud før moms

    biler-til-byggebranchen ›e-Transporter er 50.000 kroner bagud før moms for billigste version af e-Transporter, der er udstyret med en motor på 136 HK og en batteripakke på 64 kWh, der skulle give bilen en rækkevidde på 330 WLTP kilometer
  • Markant reallønsfremgang har ikke givet stigende privatforbrug

    Markant reallønsfremgang har ikke givet stigende privatforbrug

    byggeri ›Mange danskere har stadig inflationschokket i 2022 siddende i kroppen og vil hellere konsolidere deres privatøkonomi
  • Et rullende værksted fra Østen

    Et rullende værksted fra Østen

    biler-til-byggebranchen ›E-Vali fra Byd garanterer omfangsrig varetransport i byerne, men med helt lodrette vægge, masser af gulvplads og en fornem højde kan man løse en lang række opgaver på stedet
  • Færre konkurser i 2024 – et godt år for erhvervslivet

    Færre konkurser i 2024 – et godt år for erhvervslivet

    byggeri ›Der var 2.491 konkurser i aktive virksomheder i 2024, og det er noget færre end i 2022 og 2023. Det er dog på niveau med gennemsnittet over de seneste ti år
  • En anderledes tysker

    En anderledes tysker

    biler-til-byggebranchen ›Der er en ny, tysk spiller på markedet. LCity rammer nærmest plet på alt, hvad konkurrenterne rammer skævt på. Vi venter spændt på en pris