En uortodoks størrelse
Den går godt både til erhverv og private, men der er stadig mange spørgsmålstegn ved Kias PBV, som i skrivende stund endnu er i et tidligt stadie
Af Jørli Petersen
Kia vender tilbage til tidlige tiders dyder med nye varebiler. Meget anderledes varebiler endda, og vi var lige ved at sige - fuldt elektriske selvfølgelig.
De nye varebiler er udviklet på en helt ny platform, og bilerne er mere end fire hjul, noget motor og et varerum.
Kia kalder systemet for PBV, og går man helt til stålet, er der tale om en ny type bil, som både kan være personbil og varebil.
En Kia fra den kommende PBV-række kan være varebil fra otte til fire, og personbil resten af tiden, når familien skal i byen eller på ferie.
Hvis der var tale om en lastbil, ville det være nærliggende at kalde systemet for et skiftelad, som er en type lastbil, der kan skifte formål og funktion et utal af gange i løbet af en arbejdsdag.
Med Kias nye PBV har man udviklet en kabine svarende til en type minibus bag de to forsæder, samtidig med at man har en tilsvarende størrelse kasse, som ikke er andet og mere end en tom varekasse, svarende til varerummet i en klassisk varebil.
Til bilen med de to funktioner har man udviklet en form for lille trailer eller stativ med hjul, der skubbes hen til bilens bagende, hvorefter man frigør den bagerste del af bilen, og kører den væk.
Efterfølgende finder man den ønskede funktionsdel til bilen, triller den på plads i det tilpassede system, trykker på en knap, hvorefter nogle indgreb, en lille motor og en gang tandhjul sørger for den ønskede sammenføjning af det løse karrosseri og bilens hovedramme.
Fidusen er så lidt anderledes end på en klassisk dansk varebil.
Der er ikke nødvendigvis et skillerum i bilen, og på den måde kører bilen direkte ind i problemer med de krav, der er til varebiler i Danmark.
Problemet kan måske løses med en type løst gitter, der efterfølgende monteres manuelt bag førersædet, der er det samme, uanset om bilen kører som person- eller varebil.
Men når det nu er en elektrisk varebil, kan det være, at lovgiverne er mere nådigt stemt for lidt anderledes regler.
De anderledes biler er blevet præsenteret på den store elektronikmesse i Las Vegas, og Kia understreger, at man arbejder med det nye system i tre faser, også selv om man indtil videre kalder det for et koncept, hvor man ikke er forpligtet til at sætte det hele i produktion.
På den anden side kan det lyde oplagt, at Kia forenkler det hele og kommer med et par fuldt elektriske varebiler, samtidig med at man arbejder med den nye type varebil, som kan gøres førerløs, ligesom den kan læsses per automatik på afsenderadressen.
Vi ved dog ikke, hvordan man får varer eller gods af bilen i den anden ende. Det kan vel ikke forventes, at fru Jensen selv løber ned fra tredje sal, for at hente de nye sko, der har været undervejs med pakkepost et ukendt antal dage.
De første fingerpeg fra Kia siger, at de første modeller ventes klar i slutningen af 2025.