LCA
LCA
scroll
En uortodoks størrelse Kia er på vej med en helt ny type varebil. Nyheden kan være arbejdsbil om dagen, mens den om aftenen skifter karrosseri til personbil.

En uortodoks størrelse

Den går godt både til erhverv og private, men der er stadig mange spørgsmålstegn ved Kias PBV, som i skrivende stund endnu er i et tidligt stadie

Af Jørli Petersen

Kia vender tilbage til tidlige tiders dyder med nye varebiler. Meget anderledes varebiler endda, og vi var lige ved at sige - fuldt elektriske selvfølgelig.

De nye varebiler er udviklet på en helt ny platform, og bilerne er mere end fire hjul, noget motor og et varerum.

Kia kalder systemet for PBV, og går man helt til stålet, er der tale om en ny type bil, som både kan være personbil og varebil.

En Kia fra den kommende PBV-række kan være varebil fra otte til fire, og personbil resten af tiden, når familien skal i byen eller på ferie.

Hvis der var tale om en lastbil, ville det være nærliggende at kalde systemet for et skiftelad, som er en type lastbil, der kan skifte formål og funktion et utal af gange i løbet af en arbejdsdag.

Med Kias nye PBV har man udviklet en kabine svarende til en type minibus bag de to forsæder, samtidig med at man har en tilsvarende størrelse kasse, som ikke er andet og mere end en tom varekasse, svarende til varerummet i en klassisk varebil.

Til bilen med de to funktioner har man udviklet en form for lille trailer eller stativ med hjul, der skubbes hen til bilens bagende, hvorefter man frigør den bagerste del af bilen, og kører den væk.

Efterfølgende finder man den ønskede funktionsdel til bilen, triller den på plads i det tilpassede system, trykker på en knap, hvorefter nogle indgreb, en lille motor og en gang tandhjul sørger for den ønskede sammenføjning af det løse karrosseri og bilens hovedramme.

Fidusen er så lidt anderledes end på en klassisk dansk varebil.

Der er ikke nødvendigvis et skillerum i bilen, og på den måde kører bilen direkte ind i problemer med de krav, der er til varebiler i Danmark.

Problemet kan måske løses med en type løst gitter, der efterfølgende monteres manuelt bag førersædet, der er det samme, uanset om bilen kører som person- eller varebil.

Men når det nu er en elektrisk varebil, kan det være, at lovgiverne er mere nådigt stemt for lidt anderledes regler.

De anderledes biler er blevet præsenteret på den store elektronikmesse i Las Vegas, og Kia understreger, at man arbejder med det nye system i tre faser, også selv om man indtil videre kalder det for et koncept, hvor man ikke er forpligtet til at sætte det hele i produktion.

På den anden side kan det lyde oplagt, at Kia forenkler det hele og kommer med et par fuldt elektriske varebiler, samtidig med at man arbejder med den nye type varebil, som kan gøres førerløs, ligesom den kan læsses per automatik på afsenderadressen.

Vi ved dog ikke, hvordan man får varer eller gods af bilen i den anden ende. Det kan vel ikke forventes, at fru Jensen selv løber ned fra tredje sal, for at hente de nye sko, der har været undervejs med pakkepost et ukendt antal dage.

De første fingerpeg fra Kia siger, at de første modeller ventes klar i slutningen af 2025.

2/4 2024
  • En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

    En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

    biler-til-byggebranchen ›Næsten uanset hvor store forventninger man har til Teslas Cybertruck, bliver man ikke skuffet. Bilen er designet, så den kan køre på enhver planet, den går fra 0 til 100 på 2,7 sekunder, og den styrer intelligent udenom vejhuller, den er stødt på før
  • Offroad på el

    Offroad på el

    biler-til-byggebranchen ›Hvor meget offroad får man egentlig med en ellert? Det skal Mercedes’ nye G-klasse give svaret på, og med 580 hestekræfter og et solidt batteri er der da grund til optimisme, selvom den eldrevne motor som altid har sine begrænsninger
  • Hvis man virkelig vil en elektrisk varekasse, er Sprinter et godt og dyrt bud

    Hvis man virkelig vil en elektrisk varekasse, er Sprinter et godt og dyrt bud

    biler-til-byggebranchen ›Træk på op til alle fire hjul, øget sikkerhed og en ganske høj pris over den halve million er noget af det, man kan få i den nye Mercedes Sprinter
  • Sætter alle andre pick-up trucks i skammekrogen

    Sætter alle andre pick-up trucks i skammekrogen

    biler-til-byggebranchen ›Teslas Cybertruck er nærmest eventyragtig, og selvom man skal have den store pung op af lommen, får man meget for pengene
  • Ikke helt ’The truck among Vans’

    Ikke helt ’The truck among Vans’

    biler-til-byggebranchen ›Man er store i slaget, når den tyske producent skal beskrive sin nyeste TGE, men der er flere gode initiativer i varebilen – herunder et velfungerende nøgleløst system
  • Det er batteriet, der koster

    Det er batteriet, der koster

    biler-til-byggebranchen ›Man kan få flere dieselmotorer for, hvad et el-batteri til den nye eSprinter koster, uanset om man vælger det store eller lille batteri
  • Voldsom værdi for pengene

    Voldsom værdi for pengene

    biler-til-byggebranchen ›Dacia Sandero er intet vidunder. Der er ikke mange specifikationer, der skiller sig nævneværdigt ud på positivsiden. Men den er helt indenfor skiven, og til en pris på under 100.000 skal man være ganske uforskammet for at finde noget at klage over
  • En lille Iveco

    En lille Iveco

    biler-til-byggebranchen ›Hyundai er den optimale samarbejdspartner for Iveco, der har brug for effektiv eksekvering. Det udmønter sig blandt andet i en cirka 2500 kilo tung (eller let) varebil, der skal udfordre konkurrenterne