bygma
bygma
scroll
En uortodoks størrelse Kia er på vej med en helt ny type varebil. Nyheden kan være arbejdsbil om dagen, mens den om aftenen skifter karrosseri til personbil.

En uortodoks størrelse

Den går godt både til erhverv og private, men der er stadig mange spørgsmålstegn ved Kias PBV, som i skrivende stund endnu er i et tidligt stadie

Af Jørli Petersen

Kia vender tilbage til tidlige tiders dyder med nye varebiler. Meget anderledes varebiler endda, og vi var lige ved at sige - fuldt elektriske selvfølgelig.

De nye varebiler er udviklet på en helt ny platform, og bilerne er mere end fire hjul, noget motor og et varerum.

Kia kalder systemet for PBV, og går man helt til stålet, er der tale om en ny type bil, som både kan være personbil og varebil.

En Kia fra den kommende PBV-række kan være varebil fra otte til fire, og personbil resten af tiden, når familien skal i byen eller på ferie.

Hvis der var tale om en lastbil, ville det være nærliggende at kalde systemet for et skiftelad, som er en type lastbil, der kan skifte formål og funktion et utal af gange i løbet af en arbejdsdag.

Med Kias nye PBV har man udviklet en kabine svarende til en type minibus bag de to forsæder, samtidig med at man har en tilsvarende størrelse kasse, som ikke er andet og mere end en tom varekasse, svarende til varerummet i en klassisk varebil.

Til bilen med de to funktioner har man udviklet en form for lille trailer eller stativ med hjul, der skubbes hen til bilens bagende, hvorefter man frigør den bagerste del af bilen, og kører den væk.

Efterfølgende finder man den ønskede funktionsdel til bilen, triller den på plads i det tilpassede system, trykker på en knap, hvorefter nogle indgreb, en lille motor og en gang tandhjul sørger for den ønskede sammenføjning af det løse karrosseri og bilens hovedramme.

Fidusen er så lidt anderledes end på en klassisk dansk varebil.

Der er ikke nødvendigvis et skillerum i bilen, og på den måde kører bilen direkte ind i problemer med de krav, der er til varebiler i Danmark.

Problemet kan måske løses med en type løst gitter, der efterfølgende monteres manuelt bag førersædet, der er det samme, uanset om bilen kører som person- eller varebil.

Men når det nu er en elektrisk varebil, kan det være, at lovgiverne er mere nådigt stemt for lidt anderledes regler.

De anderledes biler er blevet præsenteret på den store elektronikmesse i Las Vegas, og Kia understreger, at man arbejder med det nye system i tre faser, også selv om man indtil videre kalder det for et koncept, hvor man ikke er forpligtet til at sætte det hele i produktion.

På den anden side kan det lyde oplagt, at Kia forenkler det hele og kommer med et par fuldt elektriske varebiler, samtidig med at man arbejder med den nye type varebil, som kan gøres førerløs, ligesom den kan læsses per automatik på afsenderadressen.

Vi ved dog ikke, hvordan man får varer eller gods af bilen i den anden ende. Det kan vel ikke forventes, at fru Jensen selv løber ned fra tredje sal, for at hente de nye sko, der har været undervejs med pakkepost et ukendt antal dage.

De første fingerpeg fra Kia siger, at de første modeller ventes klar i slutningen af 2025.

2/4 2024
  • Motormysteriet

    Motormysteriet

    biler-til-byggebranchen ›Der er blevet smidt alskens hæder efter Volkswagens Amarok, og det er ganske fortjent. Men hvis man forsøger sig med lidt detektivarbejde, havner man hurtigt i en blindgyde. For hvem har lavet motoren?
  • Den søde ventetid

    Den søde ventetid

    biler-til-byggebranchen ›Noget spændende er på vej fra Tyskland, men vi ved endnu ikke ret meget om, hvornår den nye Transporter bliver tilgængelig i Danmark. Det bliver næppe, før Ford har fået lov til at rulle sig helt ud
  • Forkert montering af sikkerhedswire kan koste kørekortet

    Forkert montering af sikkerhedswire kan koste kørekortet

    byggeri ›Otte bilister på den københavnske vestegn dømt i retten, fordi de ikke havde sat sikkerhedswire korrekt fast mellem deres bil og påløbsbremsen
  • Mere end blot et transportmiddel

    Mere end blot et transportmiddel

    biler-til-byggebranchen ›Anlægsvirksomheden Træ & Busk har gjort sin varebil, Iveco Daily, til en mobil arbejdsstation, der kan assistere i de daglige opgaver, der vælter ind efter de seneste måneders ekstreme vejr
  • Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    biler-til-byggebranchen ›Politiet har i disse dage særligt fokus på bilister, der ikke renser deres ruder ordentligt, inden de bevæger sig ud i trafikken
  • Dråbeformede herligheder

    Dråbeformede herligheder

    biler-til-byggebranchen ›Mange afgørende spørgsmål mangler der stadig svar på, men det, vi ved om ny Renault Master, er nemt at få pulsen op over. Der er forbedringer stort set over hele linjen og en spændende, ny facon
  • Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    biler-til-byggebranchen ›Bedste pickup i 2023 var for fjerde gang på 12 år – Amarok, er stadig en forrygende bil, men man får også lov at betale for den
  • Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

    Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

    biler-til-byggebranchen ›Ny Transit Custom er halvdelen af det fælles projekt mellem Ford og Volkswagen, der gør de to konkurrerende topmærker til den altdominerende varebil på det europæiske marked. Og den er på trapperne