LCA
LCA
scroll
Er du klar til 4x4? Peugeot Partner i en knap så almindelig udgave. Partner med hard-core 4×4 system, spær, hill-decent og øget frihøjde.

Er du klar til 4x4?

Hvis man er til firhjulstrækkere, bør man læse med her. Der bliver nemlig vendt op og ned på 4x4-landskabet med Dangels snarlige indtog. De kommer ikke til at kunne blive købt på ethvert gadehjørne, og de koster knaster. Men de er forbløffende gode

Af Jørli Petersen

Varebiler med træk på alle fire er mere end usædvanlige i Danmark. De er nærmest sjældne, og de to altdominerende leverandører af de meget få 4x4 biler i Danmark, er Volkswagen og Mercedes. Men nu får de to tyskere kamp til stregen, og det er ikke hvem som helst, der byder tyskerne op til en rundtur i mudder, sand og sne.

Dangel, der er et selvstændigt firma med speciale i ombygning af varebiler til 4x4, er på vej ind i Danmark, og de biler, der i første omgang vil kunne købes med træk på alle fire, er Opel og Peugeot.

Dangel leverer selvfølgelig også ombyggede biler til alle de andre bilmærker i Stellantis-koncernen, men indtil videre holder den danske importør sig til to af fire mærker, mens Toyota er uafklaret.

Den kontroversielle nyhed i kølvandet på de nye 4x4 varebiler må være, at den danske importør af disse biler går ind for langt flere landbaserede vindmøller i Danmark. Selvfølgelig fordi mange af møllerne er placeret på steder, hvor det kan vise sig nødvendigt for servicefolk at have et mere terrængående køretøj for at kunne tilse møller hele året, men der er selvfølgelig mange andre mulige købere end vindmølleteknikere.

Steen Bonne Schwaner fra K.W. Bruun, der importerer både Opel og Peugeot, er åben om det begrænsede brug i Danmark.

- Vi kommer slet ikke i nærheden af det antal 4x4 varebiler, som vi ser i Norge. Til gengæld er bilerne vigtige for vores muligheder på markedet, for hvis en mulig køber skal have fem biler med 4x4 plus 50 andre, så kommer vi ikke i betragtning, fordi vi ikke kan levere de første fem. Så terrængående varebiler har sin berettigelse på flere måder, siger Steen Bonne Schwaner.

Terræn på fransk
Hvad er det så for terrængående varebiler, der er på vej til Danmark?

Modelprogrammet er komplet. Alt, hvad man kan købe hos en Opel- eller Peugeot-forhandler, kan også bestilles som 4x4, og så er det lige så vigtigt at vide, at bilerne ikke er off-road biler i stil med Toyota Landcruiser, for at nævne den bedste af dem alle.

4x4 varebilen er en almindelig arbejdsbil, som kan noget mere end standardbilen. Det er bilen, der kan køre i noget dybere hjulspor, og det er varebilen, der kan bringe teknikere og reservedele længere ud i et terræn, som ellers er lukket land for en standard varebil.

Og det franske firma er ikke en hvilken som helst virksomhed, der hygger sig med lidt 4x4 i fritiden. Det er velbyggede og ægte 4x4, der bygges på bilerne. Man starter med at lave en kraftoverføring i bilens originale gearkasse. Herfra sender man kræfterne videre til bagakslen, hvor Dangel har placeret en viscokobling, der styrer trækket på baghjulene, som selvfølgelig bliver ændret til en klassisk bagaksel i stil med det, vi kender fra den almindelige bil med træk på baghjulene.

Et Dangel-system kan bestilles med differentialespær, og man kan øge bilens frihøjde. På nogle modeller er der flere valgmuligheder. Men den nye Opel og Peugeot 4x4 er langt det meste af tiden en helt almindelig varebil med træk på forhjulene.

Det er først, når man drejer ned ad skovvejen, man enten drejer eller trykker på 4x4 knappen. Og her får man glæde af alt bilens udstyr, som i parentes bemærket ikke er helt billigt.

Hvis man er opmærksom på bilens størrelse og fysiske fremtoning, er en Dangel ombygget varebil forbløffende god i terræn. ’Hill Decent’ er noget af det udstyr, man kan tilkøbe, og det fungerer fortrinligt. Det er lidt grænseoverskridende at køre terræn med en Citroen Jumper, der er identisk med Peugeot Boxer. Her er det kun bilens længde, man skal være opmærksom på.

Jo kortere bil jo mindre risiko er der for at komme til at ’hænge’ på bugen, og vi anser Dangels system som et hak eller to bedre end de mere elektronisk baserede systemer, vi ser hos flere konkurrenter. Dangel 4x4 er en mellemting mellem den lette 4x4 og den ægte off-roader.

Kostbart ekstraudstyr
Prisen for et 4x4 system til en varebil afhænger af det individuelle ønske. Differentialespær er det vigtigste ekstraudstyr, men det koster også ekstra at få øget frihøjden ekstraordinært, og så kommer hele spørgsmålet om dæk, der også er en væsentlig faktor for bilens evner i terræn.

Her vælger den danske importør, at købe bilerne hjem med standarddæk. Bl.a. fordi bilerne bliver dyrere, hvis de monteres med større eller dyrere dæk på fabrikken. Når bilerne kommer til Danmark, ryger der dansk afgift oven i en i forvejen forhøjet pris, og så får bilerne også et dårligere CO2-tal og dermed en permanent højere afgift. Alt det slipper man for, hvis man venter med at sætte særlige dæk på bilen, til den er leveret i Danmark.

En 4x4 Opel (og alle de andre) skal først forbi Dangel. Det er ikke Stellantis-fabrikkerne, der bygger 4x4 bilerne. Man starter med at sende en færdig varebil til Dangel, som bygger bilen færdig på en af deres fabrikker. Herfra sendes de til importør, forhandler og endelig køber, og for at få en mere terrængående varebil skal man som en god tommelfingerregel lægge 100.000 kr. oveni den pris, man ellers skulle betale for den valgte bil. Så det er næppe for sjov, at man vælger en 4x4. Det skal opfylde et behov i virksomheden.

Det er en anderledes oplevelse at køre terræn med en Citroen Jumper, som ikke kommer til Danmark. Til gengæld kommer søstermodellerne fra både Opel og Peugeot.  

Begrænset motorprogram
Alle varebiler fra de fem mærker kan fås med 4x4, men man kan ikke vælge frit mellem motorer. De mindste modeller som Peugeot Partner fås kun med 1,5 liters diesel med 130 HK. Opel Vivaro og artsfæller fås kun med 145 hestes 2-liters diesel, mens den store Boxer kan fås med enten 140 eller 165 HK. Boxer og Jumper er som bekendt i meget nær familie med Fiat Ducato, men Ducato kan ikke fås med 4x4. Der er ikke bygget en kraftoverføring til Fiats gearkasse. Fælles for alle 4x4 modeller er, at de kun fås med manuelt gear.

De nye 4x4 modeller kan allerede bestilles nu. Men der er ekstra lang levering af en 4x4, så selvom man er meget hurtig, vil bilen først kunne leveres omkring nytår. På den måde må 4x4 entusiaster stille op i den lange kø af ventende bilkøbere, for det er ikke kun personbiler, der er ramt af leveringsproblemer fra en række underleverandører. Der er også ekstra lang leveringstid på varebiler.

19/10 2022
  • En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

    En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

    biler-til-byggebranchen ›Næsten uanset hvor store forventninger man har til Teslas Cybertruck, bliver man ikke skuffet. Bilen er designet, så den kan køre på enhver planet, den går fra 0 til 100 på 2,7 sekunder, og den styrer intelligent udenom vejhuller, den er stødt på før
  • Offroad på el

    Offroad på el

    biler-til-byggebranchen ›Hvor meget offroad får man egentlig med en ellert? Det skal Mercedes’ nye G-klasse give svaret på, og med 580 hestekræfter og et solidt batteri er der da grund til optimisme, selvom den eldrevne motor som altid har sine begrænsninger
  • Hvis man virkelig vil en elektrisk varekasse, er Sprinter et godt og dyrt bud

    Hvis man virkelig vil en elektrisk varekasse, er Sprinter et godt og dyrt bud

    biler-til-byggebranchen ›Træk på op til alle fire hjul, øget sikkerhed og en ganske høj pris over den halve million er noget af det, man kan få i den nye Mercedes Sprinter
  • Sætter alle andre pick-up trucks i skammekrogen

    Sætter alle andre pick-up trucks i skammekrogen

    biler-til-byggebranchen ›Teslas Cybertruck er nærmest eventyragtig, og selvom man skal have den store pung op af lommen, får man meget for pengene
  • Ikke helt ’The truck among Vans’

    Ikke helt ’The truck among Vans’

    biler-til-byggebranchen ›Man er store i slaget, når den tyske producent skal beskrive sin nyeste TGE, men der er flere gode initiativer i varebilen – herunder et velfungerende nøgleløst system
  • Det er batteriet, der koster

    Det er batteriet, der koster

    biler-til-byggebranchen ›Man kan få flere dieselmotorer for, hvad et el-batteri til den nye eSprinter koster, uanset om man vælger det store eller lille batteri
  • Voldsom værdi for pengene

    Voldsom værdi for pengene

    biler-til-byggebranchen ›Dacia Sandero er intet vidunder. Der er ikke mange specifikationer, der skiller sig nævneværdigt ud på positivsiden. Men den er helt indenfor skiven, og til en pris på under 100.000 skal man være ganske uforskammet for at finde noget at klage over
  • En lille Iveco

    En lille Iveco

    biler-til-byggebranchen ›Hyundai er den optimale samarbejdspartner for Iveco, der har brug for effektiv eksekvering. Det udmønter sig blandt andet i en cirka 2500 kilo tung (eller let) varebil, der skal udfordre konkurrenterne