LCA
LCA
scroll
Ford har misforstået det danske markedFord Ranger Raptor er en nichebil til det danske marked. En pick-up med masser af benzinheste, gule plader og en pris på den anden side af 500.000 kr.

Ford har misforstået det danske marked

Hos Ford vil man gerne sælge sin Ranger Raptor som en fritidsbil, men det kommer ikke til at ske i Danmark, hvor den primært vil blive solgt som arbejdsbil og også kun kan købes på gule plader

Af Jørli Petersen

Man kan lave mange regnestykker, når der skal købes ny automobil, men når der er 292 turboheste i motorrummet, er det ikke ligegyldigt, hvor meget der forlanges for hver af de ædle gangere.

Alligevel blive det til 522.000 kr. med moms i nogenlunde runde tal for den nye topmodel af Ford Ranger, - det er en bil på gule plader, og vi tør slet ikke tænke på, hvad bilen ville koste, hvis Ford kunne finde på at sætter hvide nummerplader på den nye Raptor.

Ford har længe forsøgt at sende en god portion opmærksomhed i retning af Ranger Raptor. En klassisk type pick-up, hvis fordel sammenlignet med andre typer pick-ups kan være de faktiske mål på ladet, hvor Ford bl.a. kan opvise en bredde mellem skærmkasserne på 122,3 cm. De sidste tre millimeter er i dette tilfælde helt afgørende, for de betyder, at man kan have en standard møbelplade liggende fladt på ladet, hvis man da ikke har tilplastret bilen med ladindsats, for så er fidusen pludselig forsvundet i den blå luft.

Topmodellen i det nye program er udstyret med det, Ford kalder en ny 3-liters V6’er tilsat en turbolader i begge sider. Det er denne pakke, der lægger de 292 HK og 491 Nm, og så springer vi denne gang let og elegant over alt det med benzinforbrug, som sikkert kan være ganske markant.

Ford vil sælge Ranger Raptor som en lækker fritidsbil med særlige evner til kørsel i terræn. Bilen har i kraftigt ombygget stand netop kørt det berømte Baja race i Mexico, men tingenes tilstand er anderledes i Danmark.

Her er en dansk pick-up en arbejdsbil. Altså en bil, der udelukkende udstyres med gule nummerplader. Derfor er markedet for Ranger Raptor begrænset i Danmark, for den professionelle bruger vil også lægge vægt på bilens trailervægt. Her er den barske Raptor begrænset til 2500 kg, mens en vadedybde på 86 cm gælder for alle biler i det nye Ranger program, herunder den kommende VW Amarok, der er samme bil, men med vægt på dieselmodeller, som lige lyder mere spiseligt, når vi taler om forbrug.

Volkswagen har endnu ikke sat pris på deres Amarok, mens de første Ranger Raptor er på vej til de danske forhandlere.

29/3 2023
  • En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

    En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

    biler-til-byggebranchen ›Næsten uanset hvor store forventninger man har til Teslas Cybertruck, bliver man ikke skuffet. Bilen er designet, så den kan køre på enhver planet, den går fra 0 til 100 på 2,7 sekunder, og den styrer intelligent udenom vejhuller, den er stødt på før
  • Offroad på el

    Offroad på el

    biler-til-byggebranchen ›Hvor meget offroad får man egentlig med en ellert? Det skal Mercedes’ nye G-klasse give svaret på, og med 580 hestekræfter og et solidt batteri er der da grund til optimisme, selvom den eldrevne motor som altid har sine begrænsninger
  • Hvis man virkelig vil en elektrisk varekasse, er Sprinter et godt og dyrt bud

    Hvis man virkelig vil en elektrisk varekasse, er Sprinter et godt og dyrt bud

    biler-til-byggebranchen ›Træk på op til alle fire hjul, øget sikkerhed og en ganske høj pris over den halve million er noget af det, man kan få i den nye Mercedes Sprinter
  • Sætter alle andre pick-up trucks i skammekrogen

    Sætter alle andre pick-up trucks i skammekrogen

    biler-til-byggebranchen ›Teslas Cybertruck er nærmest eventyragtig, og selvom man skal have den store pung op af lommen, får man meget for pengene
  • Ikke helt ’The truck among Vans’

    Ikke helt ’The truck among Vans’

    biler-til-byggebranchen ›Man er store i slaget, når den tyske producent skal beskrive sin nyeste TGE, men der er flere gode initiativer i varebilen – herunder et velfungerende nøgleløst system
  • Det er batteriet, der koster

    Det er batteriet, der koster

    biler-til-byggebranchen ›Man kan få flere dieselmotorer for, hvad et el-batteri til den nye eSprinter koster, uanset om man vælger det store eller lille batteri
  • Voldsom værdi for pengene

    Voldsom værdi for pengene

    biler-til-byggebranchen ›Dacia Sandero er intet vidunder. Der er ikke mange specifikationer, der skiller sig nævneværdigt ud på positivsiden. Men den er helt indenfor skiven, og til en pris på under 100.000 skal man være ganske uforskammet for at finde noget at klage over
  • En lille Iveco

    En lille Iveco

    biler-til-byggebranchen ›Hyundai er den optimale samarbejdspartner for Iveco, der har brug for effektiv eksekvering. Det udmønter sig blandt andet i en cirka 2500 kilo tung (eller let) varebil, der skal udfordre konkurrenterne