Aktuelle nyheder - Biler til byggebranchen

Ford kører på madolie

Ford kører på madolie

Ford har netop godkendt brug af plantebaseret madolie eller biodiesel til brug i alle to-liters dieselmotorer, som er langt den mest almindelige motor til Fords mange varebiler

Del artiklen på

Af Jørli Petersen

Godkendelsen af biodiesel eller madolie gælder så langt, tankindholdet rækker. Hvis man har adgang til gammel madolie, kan man bruge dette produkt uden nogen form for tilsætning, men det er nok en god ide at rense den gamle fritureolie grundigt, før man hælder det i firmaets Transit.

Ved brug af biodiesel kan man opnå en CO2-besparelse helt op til 90 %. Regnestykket er lidt kompliceret, men den skulle være god nok sammenlignet med den CO2-udledning, der kommer, hvis man kører på traditionel diesel. Og som ekstra gevinst ved brug af biodiesel opnår man også en lettere koldstart.

Indsamling af brugt madolie er allerede godt organiseret, så man behøver ikke lave særaftaler med den lokale friturekoger. Også i EU-regi er der fokus på genbrug af planteolie: EU-projektet går under navnet RecOli, og de næste år forventes der mere og mere genbrugsplanteolie ud til transportsektoren.

Hvis man har lyst til at forsøge sig med kørsel på ren biodiesel, kan man holde øje med udbuddet af brændstoffer på de større tankstationer. Hvis man falder over en tank, hvor der står HVO100, er det ren/genbrugt biodiesel, og det kan man tanke uden det mindste problem, hvis man kører i en nyere Ford varebil med to-liters EcoBlue dieselmotor.

Ford oplyser samtidig, at der ikke stilles yderligere krav til service, vedligeholdelse eller eftersyn. Alle serviceintervaller er uændret.

Læs mere om Biler til byggebranchen

11/2 2020
LadestandereLej en værktøjsvognVarebilerTilføj dit firma her.
Send en mail.