left banner
top banner
right banner

Aktuelle nyheder om byggebranchen - Biler til byggebranchen

Fords hemmelig ConnectNu er nyeste variant af Connect klar til nye købere, men Ford i Danmark gør ikke det store nummer ud af Connect.

Fords hemmelig Connect

Ford har tilføjet Transit til navnet Connect, men bilen er groft sagt den samme som dengang, den kun hed Connect, blot tilsat naturlig udvikling

Del artiklen på

Af Jørli Petersen

Man kan ikke beskylde Ford for at slå på stortromme, når der er en ny type Transit på vej til de danske forhandlere. Ford nærmest sniger en ny type Connect på markedet med en kort nyhedsinformation og afslører den ganske pæne nyhed midt i industriferien, hvor alle med interesse gemmer sig på alle former for feriedestinationer.

Connect er Fords varebil i klassen for let mellemvægt. Connect mangler det sidste i lasteevne sammenlignet med en række naturlige konkurrenter - ny og lidt ældre model Connect har op til 890 kg lasteevne, og de største nyheder i den næste Connect handler om lidt flere ting og sager, man kan trykke sig frem til på den store skærm i midterkonsollen. Det handler om mulighed for mere sikkerhedsudstyr, og så har bilen fået lidt kosmetiske ændringer, så man kan skelne ny fra lidt ældre Connect.

Kabinen har tilsyneladende også fået et lille løft, men de store nyheder skal man finde i motorrummet, hvor Fords nye 1,5 liters diesel holder sit indtog. Den nye 1,5 fås i tre varianter, 75, 100 og 120 HK, som altid maner vi til stor forsigtighed med en lille 75 hestes, så den model, der i første omgang falder i øjenene, er den 100 hestes, som ifølge Fords egne beregninger forventes at køre 12 % mere økonomisk end den tidligere model. Og så slipper vi ikke for Fords faste lovprisning af mærkets et-liters, tre-cylindrede benzinmotor, som Ford ikke kan nævne uden også at fortælle, at motoren er prisvindende.

Ulempen er blot, at vi ikke ved hvilken pris og hvem, der har givet samme, så derfor har vi lov til at nære mere end sund skepsis, når Ford påstår, at den såkaldt prisvindende benzinmotor er et rigtig godt valg, hvis man leder efter en anden løsning end diesel til den nye Ford Courier.

100 HK lyder tilforladeligt til en varebil i den lille mellemklasse, men der er stor forskel på benzin og diesel, og hvis man så vægter den fordel, en motor har ved at have større cylindervolumen, taler det ikke til fordel for en et-liters benzinmotor - uanset hvor mange priser samme motor end måtte have fået, berettiget eller ej.
Det er derfor 100 og 120 hestes diesel, der lyder tiltrækkende i forbindelse med ny Connect. Især fordi motorerne også har fået nye gearkasser. Det er ikke længere muligt at få en Connect med fem-trins manuelt gear - nu er seks trin det mindste, og hvis man vælger automatgear, kan man ikke undgå at tænke positive tanker, når man får at vide, at det nye automatgear til Connect er Ford nye otte-trins automatkasse.

Læs mere om Biler til byggebranchen

16/8 2018