scroll
Fords mindste fristelse Navnet er helt korrekt Transit Courier, og motorprogrammet består af både diesel og benzin. I slutningen af året kommer Courier også som el-bil.

Fords mindste fristelse

Ekstra 20 centimeter i længde og et forbedret varerum kan måske friste flere til Ford Courier

Af Jørli Petersen

Ford er allerede langt inde i det nye samarbejde med VW om varebiler, men en enkelt model skiller sig ud fra flokken.

Den lille Courier er bygget på en Puma bund, og mens de større modeller bliver fælles med Caddy og Transporter, er der ikke rigtig noget i VW’s arsenal, der passer.

Så Ford fortsætter med denne selvstændige model, som på trods af betegnelsen som den mindste bliver noget større i næste udgave, der er klar til salg på de første europæiske markeder, mens det er mere usikkert, hvornår nyheden vil være klar til salg i Danmark.

Måske udskydes den endelige afgørelse, så det bliver den nye Ford importør, der skal tage stilling til Courier eller ej. Hvis den nye importør måtte ønske at skære lidt i det nye modelprogram, må det være Courier, som ikke har haft den store salgssucces.

Forbedret varerum
Måske kan de ekstra 20 centimeter i længde og et noget forbedret varerum lave om på den kendsgerning.

Med en lasteevne omkring 700 kg alt efter udstyr og motorvariant kan den nye Courier måske friste mange som den lille praktiske varebil, der passer perfekt til de større byer og transport af mindre varer.

Det, der synes nogenlunde sikkert omkring ny Courier, er motorprogrammet. Det starter med den kendte 1,5 diesel, som dukker op i en 100 hestes udgave.

Hertil en 6-trins manuel gearkasse, mens benzinudgaven, som desværre er bygget op omkring den 1-liters 3-benede, både kan fås med 100 eller 125 HK, ligesom benzinudgaven med 125 HK kan leveres med 7-trins automatgear af typen dobbeltkobling.

El-udgave på vej
I slutningen af 2024 forventes Ford at være klar med en 100 % elektrisk udgave af ny Courier.

Det er fortsat begrænset, hvad vi ved om den elektriske Courier, men Ford har sagt 136 HK og knap 400 km i rækkevidde, men også en noget mindre lasteevne.

Selv om vi ikke kender den endelige startdato på det danske marked, har Ford sat pris på ny Courier. Billigste model skal koste 194.136 kr før moms. For de penge får man den mindste model med 1-liters benzinmotor på 100 HK og manuelt gear.

30/4 2024
  • Det er batteriet, der koster

    Det er batteriet, der koster

    biler-til-byggebranchen ›Man kan få flere dieselmotorer for, hvad et el-batteri til den nye eSprinter koster, uanset om man vælger det store eller lille batteri
  • Voldsom værdi for pengene

    Voldsom værdi for pengene

    biler-til-byggebranchen ›Dacia Sandero er intet vidunder. Der er ikke mange specifikationer, der skiller sig nævneværdigt ud på positivsiden. Men den er helt indenfor skiven, og til en pris på under 100.000 skal man være ganske uforskammet for at finde noget at klage over
  • En lille Iveco

    En lille Iveco

    biler-til-byggebranchen ›Hyundai er den optimale samarbejdspartner for Iveco, der har brug for effektiv eksekvering. Det udmønter sig blandt andet i en cirka 2500 kilo tung (eller let) varebil, der skal udfordre konkurrenterne
  • Tre nye fra Dacia

    Tre nye fra Dacia

    biler-til-byggebranchen ›Dacia har lanceret hele tre varebiler på benzin – især til virksomheder med begrænset kørselsbehov
  • Caddy og Connect til efteråret

    Caddy og Connect til efteråret

    biler-til-byggebranchen ›Den nye transporter kommer også i en plug-in hybrid version
  • Selvmodsigelsernes holdeplads

    Selvmodsigelsernes holdeplads

    biler-til-byggebranchen ›Nissan er kun en el-bil. Siger Nissan. Og sender så en dieselbil på markedet. Forvirret? Det er vi også
  • En uortodoks størrelse

    En uortodoks størrelse

    biler-til-byggebranchen ›Den går godt både til erhverv og private, men der er stadig mange spørgsmålstegn ved Kias PBV, som i skrivende stund endnu er i et tidligt stadie
  • Motormysteriet

    Motormysteriet

    biler-til-byggebranchen ›Der er blevet smidt alskens hæder efter Volkswagens Amarok, og det er ganske fortjent. Men hvis man forsøger sig med lidt detektivarbejde, havner man hurtigt i en blindgyde. For hvem har lavet motoren?