scroll
Hilux på brint Hvordan mon Toyota løser den nye opgave med udstyr som snorkel på en brintbil? En brændselscelle skal vel også have sikret sit luftindtag, mens restproduktet – vand – ikke er noget problem.

Hilux på brint

Toyota præsenterer med sin nye Hilux det nyeste nye i brintteknologi. Det er især godt nyt for bugseringskøretøjerne

Af Jørli Petersen

Nu starter udviklingen af endnu en brintbil, oplyser Toyota. Og der er tale om en opgradering af en legende.

Det er selveste Hilux, der nu skal udsættes for brint, og det er en rigtig god nyhed, for brint og tungere køretøjer er den helt rigtige kombination.

Med en Hilux på brint rykker denne model Toyota ind på et marked, som ellers er forbeholdt biler med forbrændingsmotor med tilhørende hurtig fyldning af tank og videre med jobbet.

Det er først og fremmest biler til redningstjenester, der nu kan blive helt grønne i dele af deres bilpark. Det kan være som bugseringskøretøjer, der skovler nødstedte el-biler op fra motorvejene, og selv om Toyota taler om opstart af udvikling, er bilen lige rundt om hjørnet.

Toyota Hilux H2 sættes i produktion i år, og teknikken er nok ikke så kompliceret. Det er det nyeste nye i brintteknologi, som Toyota første gang viste med den nye model Mirai. Toyota er det bilmærke, der har mest erfaring med biler og brint. Den første serieproducerede brintbil blev sendt på gaden i 2014, og lidt overraskende skal den nye Hilux brint ikke bygges i Japan eller Sydafrika for den sags skyld, hvor Toyota ellers bygger biler af pick-up typen.

Den nye Hilux H2 skal bygges i England på samme fabrik, som Toyota bygger Corolla, men vi gætter på, at Toyota sender de tomme, men færdige karrosserier til England fra eksempelvis Sydafrika, mens al brintteknikken kommer med en anden damper fra Japan.

Mødestedet for de to leverancer er så Toyotas fabrik i England, og resultatet er Toyotas næste køretøj på brint.

31/3 2023
  • Ikke helt ’The truck among Vans’

    Ikke helt ’The truck among Vans’

    biler-til-byggebranchen ›Man er store i slaget, når den tyske producent skal beskrive sin nyeste TGE, men der er flere gode initiativer i varebilen – herunder et velfungerende nøgleløst system
  • Det er batteriet, der koster

    Det er batteriet, der koster

    biler-til-byggebranchen ›Man kan få flere dieselmotorer for, hvad et el-batteri til den nye eSprinter koster, uanset om man vælger det store eller lille batteri
  • Voldsom værdi for pengene

    Voldsom værdi for pengene

    biler-til-byggebranchen ›Dacia Sandero er intet vidunder. Der er ikke mange specifikationer, der skiller sig nævneværdigt ud på positivsiden. Men den er helt indenfor skiven, og til en pris på under 100.000 skal man være ganske uforskammet for at finde noget at klage over
  • En lille Iveco

    En lille Iveco

    biler-til-byggebranchen ›Hyundai er den optimale samarbejdspartner for Iveco, der har brug for effektiv eksekvering. Det udmønter sig blandt andet i en cirka 2500 kilo tung (eller let) varebil, der skal udfordre konkurrenterne
  • Tre nye fra Dacia

    Tre nye fra Dacia

    biler-til-byggebranchen ›Dacia har lanceret hele tre varebiler på benzin – især til virksomheder med begrænset kørselsbehov
  • Fords mindste fristelse

    Fords mindste fristelse

    biler-til-byggebranchen ›Ekstra 20 centimeter i længde og et forbedret varerum kan måske friste flere til Ford Courier
  • Caddy og Connect til efteråret

    Caddy og Connect til efteråret

    biler-til-byggebranchen ›Den nye transporter kommer også i en plug-in hybrid version
  • Selvmodsigelsernes holdeplads

    Selvmodsigelsernes holdeplads

    biler-til-byggebranchen ›Nissan er kun en el-bil. Siger Nissan. Og sender så en dieselbil på markedet. Forvirret? Det er vi også