Hilux på brint
Toyota præsenterer med sin nye Hilux det nyeste nye i brintteknologi. Det er især godt nyt for bugseringskøretøjerne
Af Jørli Petersen
Nu starter udviklingen af endnu en brintbil, oplyser Toyota. Og der er tale om en opgradering af en legende.
Det er selveste Hilux, der nu skal udsættes for brint, og det er en rigtig god nyhed, for brint og tungere køretøjer er den helt rigtige kombination.
Med en Hilux på brint rykker denne model Toyota ind på et marked, som ellers er forbeholdt biler med forbrændingsmotor med tilhørende hurtig fyldning af tank og videre med jobbet.
Det er først og fremmest biler til redningstjenester, der nu kan blive helt grønne i dele af deres bilpark. Det kan være som bugseringskøretøjer, der skovler nødstedte el-biler op fra motorvejene, og selv om Toyota taler om opstart af udvikling, er bilen lige rundt om hjørnet.
Toyota Hilux H2 sættes i produktion i år, og teknikken er nok ikke så kompliceret. Det er det nyeste nye i brintteknologi, som Toyota første gang viste med den nye model Mirai. Toyota er det bilmærke, der har mest erfaring med biler og brint. Den første serieproducerede brintbil blev sendt på gaden i 2014, og lidt overraskende skal den nye Hilux brint ikke bygges i Japan eller Sydafrika for den sags skyld, hvor Toyota ellers bygger biler af pick-up typen.
Den nye Hilux H2 skal bygges i England på samme fabrik, som Toyota bygger Corolla, men vi gætter på, at Toyota sender de tomme, men færdige karrosserier til England fra eksempelvis Sydafrika, mens al brintteknikken kommer med en anden damper fra Japan.
Mødestedet for de to leverancer er så Toyotas fabrik i England, og resultatet er Toyotas næste køretøj på brint.