Ikke helt ’The truck among Vans’ En nye udgave af Man TGE var forventelig, for når Volkswagen sender ny Crafter på markedet, må Man følge med.

Ikke helt ’The truck among Vans’

Man er store i slaget, når den tyske producent skal beskrive sin nyeste TGE, men der er flere gode initiativer i varebilen – herunder et velfungerende nøgleløst system

Af Jørli Petersen

Man skruer ned, men skruer op for noget andet, for ny generation Man TGE satser på flere assistentsystemer, udvidet infotainment og mere skærm, ligesom der er skruet lidt op for udstyr.

Vi hæfter os især ved den nøgleløse bil, og mens denne type systemer har været almindelige på efterhånden rigtig mange personbiler, har det knebet med at gøre det til standardudstyr på varebiler.

Man kunne ellers mene, at det netop er på disse biler, man har gavn af ikke at skulle tænke på at låse bilen, ligesom man ikke skal rode i lommerne, for at finde nøglen, når man har afleveret varer.

Blandt disse nøgleløse systemer har vi især Renaults system som tidens bedste. Her kan bilen opsnuse, at man er gået fra bilen, og så låser dørene, ligesom de åbnes, når man er tilbage. Det kan nok ikke gøres meget bedre.

Vi fortsætter med endnu en sammenligning med Renault. Man kalder den nye TGE for ’The truck among Vans’, men det er vel ikke rigtigt, for Renault har solgt deres varebiler hos Renault Trucks, så hvis vi er venlige, er Man et af to mærker, der blander salg af lastbiler og varebiler.

Ny Man øger også bilernes standardudstyr. Linjevogter og parkeringsassistent er blandt de pænt mange nye systemer i næste generation Man, og så kommer vi til det med nedskæringer.

Motorprogrammet er minimeret. Man har valgt at udfase den mindste motor med 102 HK. Umiddelbart et fornuftigt valg, for en stor kassevogn med 102 HK er ikke meget i dagens marked. Så motorprogrammet for Man TGE vil indtil videre være 2-liters diesel med 140, 163 eller 177 HK.

Den 8-trins automatkasse er fortsat i modelprogrammet, og så går der lidt tid, før Man er klar med en fuldt elektriske TGE.

Man oplyser ikke hvornår, men det kan ligne salgsstart meget sent på året. Den klassiske model van med dieselmotor er ved at være klar til debut på det danske marked, de første nye modeller TGE kan rulle på de danske veje i løbet af sommeren.

20/6 2024
  • Transporthelvede truer for benzin- og dieselbiler

    Transporthelvede truer for benzin- og dieselbiler

    biler-til-byggebranchen ›De danske kommuner får mulighed for at forbyde køretøjer med forurenende udstødning i afgrænsede områder i de danske byer
  • Der er ingen begrænsninger

    Der er ingen begrænsninger

    biler-til-byggebranchen ›Mercedes’ kommende Vito har en herlig 9-trins automatkasse. Vi tør godt svinge os helt op på, at Vito er tidens bedste automatgearede varebil, der kan købes på det danske marked. Prisen kan måske skræmme en anelse
  • 300.000 elbiler i Danmark

    300.000 elbiler i Danmark

    biler-til-byggebranchen ›Antallet af offentligt tilgængelige ladepunkter fortsætter med at stige over hele landet. Der er nu næsten 300.000 elbiler i Danmark
  • 1½ års fængsel for 30 indbrud i varebiler

    1½ års fængsel for 30 indbrud i varebiler

    vaerktoej-arbejdstoej ›De dømte har siddet vareægtsfængslet siden 21. marts og erkendte tyverier for mindst 900.,000 kroner
  • 65 millioner kroner til en bedre Helsingørmotorvej

    65 millioner kroner til en bedre Helsingørmotorvej

    politik ›Der skal gennemføres vejforbedringer ved Helsingørmotorvejen nord for Lyngby ved DTU for at sikre bedre trafikafvikling og fremkommelighed
  • Økonomiske krumspring

    Økonomiske krumspring

    biler-til-byggebranchen ›Volkswagen vifter os under næsen med en ny Transporter, men man skal have lommeregner, kugleramme og excel-ark frem for at have overblik over, hvad den reelt koster
  • Trafiktrængsel mellem Næstved og Roskilde skal undersøges

    Trafiktrængsel mellem Næstved og Roskilde skal undersøges

    biler-til-byggebranchen ›Som grundlag for kommende statslige bevillinger fra ”Puljen til bedre trafikal sammenhæng mellem land og by” gennemføres nu analyse for strækningen mellem Roskilde og Næstved
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    biler-til-byggebranchen ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn