LCA
LCA
scroll
Ikke helt ’The truck among Vans’ En nye udgave af Man TGE var forventelig, for når Volkswagen sender ny Crafter på markedet, må Man følge med.

Ikke helt ’The truck among Vans’

Man er store i slaget, når den tyske producent skal beskrive sin nyeste TGE, men der er flere gode initiativer i varebilen – herunder et velfungerende nøgleløst system

Af Jørli Petersen

Man skruer ned, men skruer op for noget andet, for ny generation Man TGE satser på flere assistentsystemer, udvidet infotainment og mere skærm, ligesom der er skruet lidt op for udstyr.

Vi hæfter os især ved den nøgleløse bil, og mens denne type systemer har været almindelige på efterhånden rigtig mange personbiler, har det knebet med at gøre det til standardudstyr på varebiler.

Man kunne ellers mene, at det netop er på disse biler, man har gavn af ikke at skulle tænke på at låse bilen, ligesom man ikke skal rode i lommerne, for at finde nøglen, når man har afleveret varer.

Blandt disse nøgleløse systemer har vi især Renaults system som tidens bedste. Her kan bilen opsnuse, at man er gået fra bilen, og så låser dørene, ligesom de åbnes, når man er tilbage. Det kan nok ikke gøres meget bedre.

Vi fortsætter med endnu en sammenligning med Renault. Man kalder den nye TGE for ’The truck among Vans’, men det er vel ikke rigtigt, for Renault har solgt deres varebiler hos Renault Trucks, så hvis vi er venlige, er Man et af to mærker, der blander salg af lastbiler og varebiler.

Ny Man øger også bilernes standardudstyr. Linjevogter og parkeringsassistent er blandt de pænt mange nye systemer i næste generation Man, og så kommer vi til det med nedskæringer.

Motorprogrammet er minimeret. Man har valgt at udfase den mindste motor med 102 HK. Umiddelbart et fornuftigt valg, for en stor kassevogn med 102 HK er ikke meget i dagens marked. Så motorprogrammet for Man TGE vil indtil videre være 2-liters diesel med 140, 163 eller 177 HK.

Den 8-trins automatkasse er fortsat i modelprogrammet, og så går der lidt tid, før Man er klar med en fuldt elektriske TGE.

Man oplyser ikke hvornår, men det kan ligne salgsstart meget sent på året. Den klassiske model van med dieselmotor er ved at være klar til debut på det danske marked, de første nye modeller TGE kan rulle på de danske veje i løbet af sommeren.

20/6 2024
  • En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

    En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

    biler-til-byggebranchen ›Næsten uanset hvor store forventninger man har til Teslas Cybertruck, bliver man ikke skuffet. Bilen er designet, så den kan køre på enhver planet, den går fra 0 til 100 på 2,7 sekunder, og den styrer intelligent udenom vejhuller, den er stødt på før
  • Offroad på el

    Offroad på el

    biler-til-byggebranchen ›Hvor meget offroad får man egentlig med en ellert? Det skal Mercedes’ nye G-klasse give svaret på, og med 580 hestekræfter og et solidt batteri er der da grund til optimisme, selvom den eldrevne motor som altid har sine begrænsninger
  • Hvis man virkelig vil en elektrisk varekasse, er Sprinter et godt og dyrt bud

    Hvis man virkelig vil en elektrisk varekasse, er Sprinter et godt og dyrt bud

    biler-til-byggebranchen ›Træk på op til alle fire hjul, øget sikkerhed og en ganske høj pris over den halve million er noget af det, man kan få i den nye Mercedes Sprinter
  • Sætter alle andre pick-up trucks i skammekrogen

    Sætter alle andre pick-up trucks i skammekrogen

    biler-til-byggebranchen ›Teslas Cybertruck er nærmest eventyragtig, og selvom man skal have den store pung op af lommen, får man meget for pengene
  • Det er batteriet, der koster

    Det er batteriet, der koster

    biler-til-byggebranchen ›Man kan få flere dieselmotorer for, hvad et el-batteri til den nye eSprinter koster, uanset om man vælger det store eller lille batteri
  • Voldsom værdi for pengene

    Voldsom værdi for pengene

    biler-til-byggebranchen ›Dacia Sandero er intet vidunder. Der er ikke mange specifikationer, der skiller sig nævneværdigt ud på positivsiden. Men den er helt indenfor skiven, og til en pris på under 100.000 skal man være ganske uforskammet for at finde noget at klage over
  • En lille Iveco

    En lille Iveco

    biler-til-byggebranchen ›Hyundai er den optimale samarbejdspartner for Iveco, der har brug for effektiv eksekvering. Det udmønter sig blandt andet i en cirka 2500 kilo tung (eller let) varebil, der skal udfordre konkurrenterne
  • Tre nye fra Dacia

    Tre nye fra Dacia

    biler-til-byggebranchen ›Dacia har lanceret hele tre varebiler på benzin – især til virksomheder med begrænset kørselsbehov