
IVECO: klimakrav kan betyde gennembrud for eldrevne varevogne og lastbiler
Nye klimakrav for byggebranchen får betydning for hele værdikæden – og kan blive et gennembrud for eldrevne erhvervskøretøjer, vurderer IVECO
Når klimakravene til byggeriet strammes fra 1. juli, bliver det ikke kun materialevalg og energiforbrug, der skal vejes og måles. Transporten til og fra byggepladserne rykker nu også i centrum – og det kan blive et vendepunkt for eldrevne varevogne og lastbiler i erhvervslivet.
Det vurderer Hedin Nordic Truck, der importerer, forhandler og servicerer IVECOs modelprogram i Danmark. Ifølge virksomheden er de nye krav en oplagt drivkraft for en grønnere omstilling af erhvervstransporten.
Konkurrencefordel for dem, der kører grønt
-Vi forventer en stigning i efterspørgslen på eldrevne køretøjer fra byggebranchen og tilknyttede leverandører, når nye klimakrav rammer branchen fra 1. juli. Da CO2-udledning fra materialetransport fremover vil tælle med i grænseværdier for et byggeris klimabelastning, forventer vi, at de elektriske løsninger vil blive tiltagende populære, siger Mette Nielsen, Country Sales Manager for Danmark hos Hedin Nordic Truck.
Fra juli skal både offentlige og private bygherrer dokumentere CO2-aftrykket i hele byggeprocessen, herunder også transporten. Det gør det relevant for entreprenører, håndværkere og transportører at kunne fremvise grønne kørselsløsninger, hvis de vil være konkurrencedygtige.
En vigtig del af løsningen er digital
Alle erhvervskøretøjer fra IVECO understøttes af det digitale flådestyringssystem IVECO ON, der blandt andet gør det muligt at dokumentere kørselsmønstre og energiforbrug – og dermed CO2-udledning – direkte fra køretøjet – uafhængigt hvilket drivmiddel, der er tale om.
-Vi oplever, at flere virksomheder på tværs af brancher efterspørger præcis dokumentation, som kan bruges til fx ESG eller kunderapportering. Med IVECO ON får de et brugervenligt værktøj, der samler data automatisk – og dermed kan spille en nøglerolle, når byggebranchen nu skal til at dokumentere CO2 af sin transport, forklarer Mette Nielsen.