IVECO: klimakrav kan betyde gennembrud for eldrevne varevogne og lastbiler

IVECO: klimakrav kan betyde gennembrud for eldrevne varevogne og lastbiler

Nye klimakrav for byggebranchen får betydning for hele værdikæden – og kan blive et gennembrud for eldrevne erhvervskøretøjer, vurderer IVECO

Når klimakravene til byggeriet strammes fra 1. juli, bliver det ikke kun materialevalg og energiforbrug, der skal vejes og måles. Transporten til og fra byggepladserne rykker nu også i centrum – og det kan blive et vendepunkt for eldrevne varevogne og lastbiler i erhvervslivet.

Det vurderer Hedin Nordic Truck, der importerer, forhandler og servicerer IVECOs modelprogram i Danmark. Ifølge virksomheden er de nye krav en oplagt drivkraft for en grønnere omstilling af erhvervstransporten.

Konkurrencefordel for dem, der kører grønt

-Vi forventer en stigning i efterspørgslen på eldrevne køretøjer fra byggebranchen og tilknyttede leverandører, når nye klimakrav rammer branchen fra 1. juli. Da CO2-udledning fra materialetransport fremover vil tælle med i grænseværdier for et byggeris klimabelastning, forventer vi, at de elektriske løsninger vil blive tiltagende populære, siger Mette Nielsen, Country Sales Manager for Danmark hos Hedin Nordic Truck.

Fra juli skal både offentlige og private bygherrer dokumentere CO2-aftrykket i hele byggeprocessen, herunder også transporten. Det gør det relevant for entreprenører, håndværkere og transportører at kunne fremvise grønne kørselsløsninger, hvis de vil være konkurrencedygtige.

En vigtig del af løsningen er digital

Alle erhvervskøretøjer fra IVECO understøttes af det digitale flådestyringssystem IVECO ON, der blandt andet gør det muligt at dokumentere kørselsmønstre og energiforbrug – og dermed CO2-udledning – direkte fra køretøjet – uafhængigt hvilket drivmiddel, der er tale om.

-Vi oplever, at flere virksomheder på tværs af brancher efterspørger præcis dokumentation, som kan bruges til fx ESG eller kunderapportering. Med IVECO ON får de et brugervenligt værktøj, der samler data automatisk – og dermed kan spille en nøglerolle, når byggebranchen nu skal til at dokumentere CO2 af sin transport, forklarer Mette Nielsen.

 

1/7 2025
  • Skørt navn – flot serviceaftale

    Skørt navn – flot serviceaftale

    biler-til-byggebranchen ›Iveco præsenterer to nye ellerter med aparte navne, som bliver ekstra attraktive, fordi producenten også sælger lastbiler
  • Der er koldt på toppen

    Der er koldt på toppen

    biler-til-byggebranchen ›Der er plantet ondsindede rygter om den nye Hilux, som blasfemisk er blevet sammenlignet med Ford Ranger. Det har selvsagt ingen gang på jord. Ny Toyota Hilux holder fast i mange af sine klassiske dyder og er stadig en forrygende vogn
  • El-varebilerne forsætter sejrsgang på det danske marked

    El-varebilerne forsætter sejrsgang på det danske marked

    biler-til-byggebranchen ›Ifølge Danmarks Statistik fortsætter andelen af nye, eldrevne varebiler mod nye rekorder
  • Maxus Deliver leverer

    Maxus Deliver leverer

    biler-til-byggebranchen ›Med en totalvægt på tre ton og en nyttelast på 1200 kilo er der gods i den nye Maxus Deliver. Den er nem at parkere, og prisen er rimelig, og så må man leve med små irritationselementer som manuel aircondition og en engelsk manual
  • Bravida i grønt udspring: køber 500 elektriske varebiler

    Bravida i grønt udspring: køber 500 elektriske varebiler

    biler-til-byggebranchen ›Bravida har foretaget en rekordordre på 500 elektriske varebiler. Bilerne er af modellerne Ford e-Transit Custom og Ford e-Transit Courier og bliver en del af teknikentreprenørens bilflåde i løbet af 2026
  • Flere p-pladser reserveres til håndværkere i hovedstaden

    Flere p-pladser reserveres til håndværkere i hovedstaden

    politik ›Antallet af p-pladser, der er særligt reserveret til håndværk og service, øges ifølge TEKNIQ fra 463 til 900 pladser
  • Toyota mest populær blandt ens varebiler

    Toyota mest populær blandt ens varebiler

    biler-til-byggebranchen ›Toyota har en fornem garanti på minimum 10 år på Proace, hvis man passer sin service
  • Entreprenørmaskiner har mindre el-potentiale end lastbiler

    Entreprenørmaskiner har mindre el-potentiale end lastbiler

    entreprenoer ›På længere sigt skønnes lastbiler i højere grad at blive elektrificeret end entreprenørmaskiner. Dermed kan der være et større uforløst potentiale for entreprenørmaskiner