left banner
top banner
right banner

Aktuelle nyheder - Biler til byggebranchen

Kinesisk varebil med stor batteripakkeDen store kineser med totalvægt på 3500 kg, var blandt kandidaterne til seneste kåring af Årets Varebil. Dog uden det blev til en nævneværdig høst af point.

Kinesisk varebil med stor batteripakke

Ny stor Maxus har med den store batteripakke det plus, at den kommer op i nærheden af de 300 teoretiske kilometer

Del artiklen på

Af Jørli Petersen

Levering af pakker eller materialer. Maxus har fået vind i de danske sejl, og det er lidt af en bedrift, at et ukendt kinesisk bilmærke er ved at løbe med det begrænsede marked, der stadig er i den tunge ende af varebilerne, hvor de vel at mærke er fuldt elektriske.

Interessen for de virksomheder der kører varer af den ene eller anden art, og har et kendt og begrænset kørselsbehov, er stigende.

Forklaringen på den succes, som Maxus mærker netop nu, er kort og godt rækkevidde.
Den nye Maxus Deliver 9 er den 3,5 ton varebil, der kan køre bare en anelse længere, og så er Deliver også en varebil, hvor man kan vælge batteripakke efter behov og pengepung.

Det er nemlig slet ikke billigt at købe en fuld elektrisk varebil, heller ikke når bilen er rent kinesisk.

Maxus har sit udspring i Italien og England. Før navnet skiftede til Maxus, har det også været LDV, ejerne har også været russiske fantaster, og til sidst havnede bilmærket i Kina, som klogelig lavede om på det hele.

Maksimal hastighed 100 km i timen
Prisen på Deliver 9 siger 420.000 til 530.000 kroner før moms, og det er ikke norske ”fjelkroner” der står på skiltet, selv om importøren af Maxus er norsk.

Det er klingende dansk mønt, der skal til, og til Maxus fordel kan vi fremhæve, at de har et meget komplet forhandlernet.

Når man vælger den store batteripakke på lige knap 89 kWh, opnår man en rækkevidde på 300 km, mens den mindre pakke på 77 kWh giver 236 vejledende kilometer, og mindre bør man ikke vælge. Modellen til 420.000 kr. bør derfor ikke komme i betragtning.

Motoren i Deliver 9 er nok engang den samme som i VW Golf og andre, det er lidt bedre end 200 HK og 310 Nm, og det er også værd at lægge mærke til lasteevnen, som er på 980 kg med mellemstort batteri, selv om totalvægten siger 3500 kg.

Det siger næsten sig selv, at man skal holde den store kassevogn væk fra alt, der bare ligner motorvej.

Maxus gør selv opmærksom på dette ved at sætte en maksimal hastighed på 100 km/t, til gengæld er bilen ganske frisk under bykørsel, også når bilen kører med læs.

Det er også værd at bemærke, at Maxus Deliver 9 var med blandt kandidaterne til Årets Varebil i Danmark 2022, uden det kastede specielt mange point af sig.

Hvis, hvis og måske
Forklaringen kan være, at det er usædvanligt vanskeligt, at komme i nærheden af en Deliver 9. Eneste mulighed er en kort tur i en lånt demobil fra en forhandler, det betyder, at man aldrig lærer bilen at kende, og det betyder igen, at vi ikke har luret bilens plusser og minusser af.

Vi konstaterer blot, at bilens indretning umiddelbart er lidt under gennemsnittet. Vores kendskab til bilen er alt for overfladisk og kortvarigt og det er derfor umuligt at ikke give Maxus Deliver 9 nogen form for anbefaling.

Vi kan se, at der er en stor skærm midt i bilen, at der er lidt rigeligt med hård plast i bilen, men hvad der skal tilgives, og hvad der skal fremhæves for slet ikke at tale om en samlet vurdering i forhold til kendte konkurrenter, har vi ikke svaret på.

Men bilen er stor, den har tilsyneladende den rækkevidde, der gør den brugbar også midt i den danske vinter, men det hele er desværre hvis, hvis og måske.

Læs mere om Biler til byggebranchen

12/10 2021