Mercedes er kommet for at spilleMercedes Citan 110 Lang med 95 hestes dieselmotor. Vi er helt i de nedre lag af modelprogrammet.

Mercedes er kommet for at spille

Mercedes Citan er noget nær en kopi af Renault Kangoo - dieseludgaven. Og det er fint nok. For Kangoo er bredt anerkendt som den bedste nye varevogn på markedet. Alligevel er hjernerne bag Citan lykkedes med at optimere på noget funktionalitet

Af Jørli Petersen

Hatten af. Intet mindre. For Mercedes har gjort et flot stykke arbejde med at forvandle en Renault Kangoo til en Mercedes Citan. Resultatet af denne fælles model er nummer to i rækken, men som det ofte er tilfældet, bliver man dygtigere og henter lærdom fra den første, og når vi er så generelle, handler det om bilens udtryk både inde og ude.

Når de to biler holder ved siden af hinanden, opdager man ikke det fælles ophav. I modsætning til andre varebiler med samme udspring har Mercedes gjort sig den ulejlighed at lave andre dele til det udvendige. Kravler man ind i bilen, finder man en række af de komponenter, man finder i en ægte Mercedes herunder de velkendte Mercedes-stikkontakter.

Når vi fremhæver disse væsentlige detaljer, er det selvfølgelig, fordi det også er dyrere at bygge Citan på denne måde frem for den mere klassiske, hvor man nøjes med at udskifte lidt navnetræk og logoer rundt om på bilen, mens alt andet bruges direkte.

Selvfølgelig skal vi ikke falde i svime over forskellen på Mercedes til Renault. Lukker man øjnene (i overført betydning) og holder fingrene væk fra anden betjening end rat og pedaler, kan man ikke mærke forskel på de to biler. Men selvfølgelig er der forskel på de to, og her kommer de to vigtigste.

Stolpe ud
Årets Varebil i Danmark og den europæiske titel Van of the Year er begge sendt i retning af Renault Kangoo. Mercedes havde ikke en Citan med til den danske kåring, så officielt er det kun Kangoo, der vandt i Danmark, men internationalt står begge biler på pokalen, og det skyldes, at bilerne er identiske. Og så alligevel ikke. Helt.

Det, der især hentede point til Kangoo i Danmark, var den praktiske detalje med en mindre varebil uden en klassisk B-stolpe. Det giver helt nye muligheder for udnyttelse af varerum og adgang til samme, og indtil videre har vi ikke set denne smarte detalje hos Mercedes.

Citan er således en helt klassisk varebil uden at være noget særligt. Vælger man Citan, vælger man i høj grad det kendte. Man vælger en klassisk varebil med den lige så kendte 1,5 diesel-motor. Og vi har som sådan ikke noget dårligt at sige om den mindste udgave med 95 dieselheste. Selv de større modeller giver lige det ekstra, men man kan klare sig med 95 HK, så længe man holder sig et pænt stykke fra bilens maksimale vægt (lidt over 2000 kg i dette tilfælde), og forbruget af kilometer på motorvej er behersket.

Kangoo på fleksibilitet – Citan på indretning
Hvis man kan ’nøjes’ med den klassiske type varebil, - den model, alle kender med fast skillerum til kabinen og en enkelt skydedør i siden - er der frit valg mellem Citan og Kangoo. Ønsker man større fleksibilitet og de helt nye muligheder, er det stadig Kangoo, der er den klare nummer et.

Hvis den foretrukne model er den klassiske varebil, er der pludselig to muligheder, og prioriterer man indretning af kabine og funktion, vil vi nok vælge Citan med 0,5 points gevinst. Men vi forstår ikke helt den prisdannelse, der har udviklet sig rundt om Citan.

Umiddelbart ligner det en lidt højere listepris på Citan, men vi ved også, at det i meget høj grad handler om leasing og efterfølgende service. Vi ved også, at det helt store minefelt hedder rabatter.

Så hvad er egentlig at foretrække - Citan eller Kangoo?

Her kommer det an på, hvem man er. Det, vi kan sige med sikkerhed er, at vi mener, Mercedes er sluppet mere heldigt afsted med bilens udvendige design, men det er jo ikke et argument, der tæller ret meget, når der skal købes en eller flere nye varebiler til firmaet.

Mercedes Citan 95 Lang 

Pris excl. moms: 182.475 kr
Pris fra x moms: 169.251 kr
Motor: 1,5 liter 4-cyl
6 - man
95 HK v. 4000 o/m
240 Nm v. 1750-2000 o/m
0-100 km/t: 13,6 sek
Tophastighed: 164 km/t
Forbrug: 19,2 km/l
Kørevægt:1567 kg
Totalvægt: 2027 kg
Trailer: 750/1500 kg
CO2: 137 g/km

19/9 2022