LCA
LCA
scroll
Mercedes og Toyota må dele skæbneDet er den uigenkaldeligt sidste udgave af den varebil, som for flere år siden havde debut som Renault Kangoo. Den sidste bliver Mercedes eCitan.

Mercedes og Toyota må dele skæbne

Sidst i køen i Stellantis-samarbejdet er Mercedes og Toyota, som begge må vente tålmodigt på alle andre modeller, inden de kan få lov at præsentere nye varebiler. Uagtet model er der stadig langt til at kunne køre 284 WLTP kilometer på en fuld opladning

Af Jørli Petersen

Dette bliver en forudsigelig nyhed, men det bliver også historien om den fælles skæbne, som Mercedes og Toyota må dele. Disse to ellers hæderkronede bilmærker er en del af et samarbejde, der producerer varebiler.

Toyota er fedtet ind i Stellantis, hvor man med tiden er blevet nummer fem til at få biler, mens Mercedes er en ikke uvæsentlig partner hos Renault, hvor Mercedes til forskel for Toyota har lettere ved at gå egne veje, og om nødvendigt lave deres egen lille varebil til Europa.

Denne fælles skæbne for de to bilmærker betyder, at de begge sidst i rækken, når der skal leveres en ny model varebil. Hos Toyota er det Berlingo-modellen, mens Mercedes står som nummer sidst til ny Kangoo, hvor Renault er først. Derefter hedder det Nissan, og når fabrikken er kommet helt op i gear, kan der blive biler til Mercedes.

I tilfældet Mercedes, er det de samme modeller, som bliver tildelt Nissan. Det vil sige ingen varebil eller eCitan uden B-stolpe, som vi kender det fra Renault. Men som vi har set det med tidligere Citan, gør Mercedes noget mere ud af at forvandle varebilen til en Mercedes, så selv om man kommer sidst, giver vi alligevel point for indsatsen.

Som vi har set det på de to første udgaver af Kangoo, kommer varebilen i to udgaver. En kort og en lang. Det gælder også den kommende eCitan, der er den absolut sidste udgave af den nye gang varebiler fra tre bilmærker. Teknisk kan vi repetere, at motoren er 122 HK, mens batteripakken er 45 kWh, som skulle give en rækkevidde på op til 284 km.

Her ved vi allerede fra flere test, at vi stadig ikke har fundet nøglen til at køre 284 WLTP kilometer på en fuld opladning. Vi er et godt stykke fra.

Lasteevnen er op til 722 kg afhængig af model. Det er muligt - men ikke tilrådeligt - at koble en trailer efter eCitan.

Der går stadig et stykke tid, før Mercedes er klar til at sende de første eCitan ud til danske kunder.

Fra førerbunkeren på Amager melder Mercedes om levering i tredje kvartal 2023. Priserne er stadig ukendte, men tag et kik på priserne hos Nissan og Renault, og du har et mere end præcist fingerpeg.

15/6 2023
  • En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

    En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

    biler-til-byggebranchen ›Næsten uanset hvor store forventninger man har til Teslas Cybertruck, bliver man ikke skuffet. Bilen er designet, så den kan køre på enhver planet, den går fra 0 til 100 på 2,7 sekunder, og den styrer intelligent udenom vejhuller, den er stødt på før
  • Offroad på el

    Offroad på el

    biler-til-byggebranchen ›Hvor meget offroad får man egentlig med en ellert? Det skal Mercedes’ nye G-klasse give svaret på, og med 580 hestekræfter og et solidt batteri er der da grund til optimisme, selvom den eldrevne motor som altid har sine begrænsninger
  • Hvis man virkelig vil en elektrisk varekasse, er Sprinter et godt og dyrt bud

    Hvis man virkelig vil en elektrisk varekasse, er Sprinter et godt og dyrt bud

    biler-til-byggebranchen ›Træk på op til alle fire hjul, øget sikkerhed og en ganske høj pris over den halve million er noget af det, man kan få i den nye Mercedes Sprinter
  • Sætter alle andre pick-up trucks i skammekrogen

    Sætter alle andre pick-up trucks i skammekrogen

    biler-til-byggebranchen ›Teslas Cybertruck er nærmest eventyragtig, og selvom man skal have den store pung op af lommen, får man meget for pengene
  • Ikke helt ’The truck among Vans’

    Ikke helt ’The truck among Vans’

    biler-til-byggebranchen ›Man er store i slaget, når den tyske producent skal beskrive sin nyeste TGE, men der er flere gode initiativer i varebilen – herunder et velfungerende nøgleløst system
  • Det er batteriet, der koster

    Det er batteriet, der koster

    biler-til-byggebranchen ›Man kan få flere dieselmotorer for, hvad et el-batteri til den nye eSprinter koster, uanset om man vælger det store eller lille batteri
  • Voldsom værdi for pengene

    Voldsom værdi for pengene

    biler-til-byggebranchen ›Dacia Sandero er intet vidunder. Der er ikke mange specifikationer, der skiller sig nævneværdigt ud på positivsiden. Men den er helt indenfor skiven, og til en pris på under 100.000 skal man være ganske uforskammet for at finde noget at klage over
  • En lille Iveco

    En lille Iveco

    biler-til-byggebranchen ›Hyundai er den optimale samarbejdspartner for Iveco, der har brug for effektiv eksekvering. Det udmønter sig blandt andet i en cirka 2500 kilo tung (eller let) varebil, der skal udfordre konkurrenterne