Mercedes og Toyota må dele skæbneDet er den uigenkaldeligt sidste udgave af den varebil, som for flere år siden havde debut som Renault Kangoo. Den sidste bliver Mercedes eCitan.

Mercedes og Toyota må dele skæbne

Sidst i køen i Stellantis-samarbejdet er Mercedes og Toyota, som begge må vente tålmodigt på alle andre modeller, inden de kan få lov at præsentere nye varebiler. Uagtet model er der stadig langt til at kunne køre 284 WLTP kilometer på en fuld opladning

Af Jørli Petersen

Dette bliver en forudsigelig nyhed, men det bliver også historien om den fælles skæbne, som Mercedes og Toyota må dele. Disse to ellers hæderkronede bilmærker er en del af et samarbejde, der producerer varebiler.

Toyota er fedtet ind i Stellantis, hvor man med tiden er blevet nummer fem til at få biler, mens Mercedes er en ikke uvæsentlig partner hos Renault, hvor Mercedes til forskel for Toyota har lettere ved at gå egne veje, og om nødvendigt lave deres egen lille varebil til Europa.

Denne fælles skæbne for de to bilmærker betyder, at de begge sidst i rækken, når der skal leveres en ny model varebil. Hos Toyota er det Berlingo-modellen, mens Mercedes står som nummer sidst til ny Kangoo, hvor Renault er først. Derefter hedder det Nissan, og når fabrikken er kommet helt op i gear, kan der blive biler til Mercedes.

I tilfældet Mercedes, er det de samme modeller, som bliver tildelt Nissan. Det vil sige ingen varebil eller eCitan uden B-stolpe, som vi kender det fra Renault. Men som vi har set det med tidligere Citan, gør Mercedes noget mere ud af at forvandle varebilen til en Mercedes, så selv om man kommer sidst, giver vi alligevel point for indsatsen.

Som vi har set det på de to første udgaver af Kangoo, kommer varebilen i to udgaver. En kort og en lang. Det gælder også den kommende eCitan, der er den absolut sidste udgave af den nye gang varebiler fra tre bilmærker. Teknisk kan vi repetere, at motoren er 122 HK, mens batteripakken er 45 kWh, som skulle give en rækkevidde på op til 284 km.

Her ved vi allerede fra flere test, at vi stadig ikke har fundet nøglen til at køre 284 WLTP kilometer på en fuld opladning. Vi er et godt stykke fra.

Lasteevnen er op til 722 kg afhængig af model. Det er muligt - men ikke tilrådeligt - at koble en trailer efter eCitan.

Der går stadig et stykke tid, før Mercedes er klar til at sende de første eCitan ud til danske kunder.

Fra førerbunkeren på Amager melder Mercedes om levering i tredje kvartal 2023. Priserne er stadig ukendte, men tag et kik på priserne hos Nissan og Renault, og du har et mere end præcist fingerpeg.

15/6 2023
  • Transporthelvede truer for benzin- og dieselbiler

    Transporthelvede truer for benzin- og dieselbiler

    biler-til-byggebranchen ›De danske kommuner får mulighed for at forbyde køretøjer med forurenende udstødning i afgrænsede områder i de danske byer
  • Der er ingen begrænsninger

    Der er ingen begrænsninger

    biler-til-byggebranchen ›Mercedes’ kommende Vito har en herlig 9-trins automatkasse. Vi tør godt svinge os helt op på, at Vito er tidens bedste automatgearede varebil, der kan købes på det danske marked. Prisen kan måske skræmme en anelse
  • 300.000 elbiler i Danmark

    300.000 elbiler i Danmark

    biler-til-byggebranchen ›Antallet af offentligt tilgængelige ladepunkter fortsætter med at stige over hele landet. Der er nu næsten 300.000 elbiler i Danmark
  • 1½ års fængsel for 30 indbrud i varebiler

    1½ års fængsel for 30 indbrud i varebiler

    vaerktoej-arbejdstoej ›De dømte har siddet vareægtsfængslet siden 21. marts og erkendte tyverier for mindst 900.,000 kroner
  • 65 millioner kroner til en bedre Helsingørmotorvej

    65 millioner kroner til en bedre Helsingørmotorvej

    politik ›Der skal gennemføres vejforbedringer ved Helsingørmotorvejen nord for Lyngby ved DTU for at sikre bedre trafikafvikling og fremkommelighed
  • Økonomiske krumspring

    Økonomiske krumspring

    biler-til-byggebranchen ›Volkswagen vifter os under næsen med en ny Transporter, men man skal have lommeregner, kugleramme og excel-ark frem for at have overblik over, hvad den reelt koster
  • Trafiktrængsel mellem Næstved og Roskilde skal undersøges

    Trafiktrængsel mellem Næstved og Roskilde skal undersøges

    biler-til-byggebranchen ›Som grundlag for kommende statslige bevillinger fra ”Puljen til bedre trafikal sammenhæng mellem land og by” gennemføres nu analyse for strækningen mellem Roskilde og Næstved
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    biler-til-byggebranchen ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn