Bygma Red Week
scroll
Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder Alle automatkasser til Amarok er Fords 10-trins automatgear. Det ligner overkill, når denne gearkasse sættes efter en 3-liters diesel.

Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

Bedste pickup i 2023 var for fjerde gang på 12 år – Amarok, er stadig en forrygende bil, men man får også lov at betale for den

Af Jørli Petersen

Volkswagen Amarok henter bunkevis af priser. Den nye Amarok er kåret som årets bedste pick-up for fjerde gang i løbet af en kortere årrække – første gang var i 2011.

Volkswagen og Ford har arbejdet mere end tæt sammen om ny Amarok og Ranger, men bilerne er mere forskellige, end man normalt ser for biler med samme ophav.

Det er tydeligt, at Volkswagen satser på det professionelle marked. Amarok er diesel, og diesel med en 3-liters V6’er på toppen af bjerget. Tilsat Fords 10-trins automatkasse spiller Volkswagen på alle de strenge, der forvandler en pick-up til et meget tungtvejende arbejdsredskab, som i tidens løb er tilsat bunkevis af sikkerhed og komfort.

Amarok fås med 2-liters TDI med 170 og 205 HK, hvor V6’eren lægger 240 HK fra det sagte brummende maskinrum. Faktisk er det så roligt, at man dårligt kan tro, motoren kan hidse sig op over noget som helst, og der er rigelig med rå trækkraft fra de tre versioner, hvor momentet strækker sig fra 405 til 600 Nm.

Træk på alle fire er en selvfølge for en bil som Amarok, men det er umuligt at holde Toyota Hilux ude af en sammenligning, og hvis man snævrer feltet af pick-up modeller helt ind til det absolut minimale, er det netop et spørgsmål om Amarok eller Hilux.

Årets bedste
Her står Hilux umiddelbart stærkere. Men det gælder kun for de små modeller. Toyota har en 150 hestes diesel i bunden af modelprogrammet, men de 150 HK er hentet fra en 2,4 motor. Det stikker det, Volkswagen tilbyder med Amarok. Det ser ganske anderledes ud, hvis vi ser på topmodellerne, hvor Toyota nøjes med en 2,8 liters 4-cylindret med 204 HK, mens Amarok slår alle konkurrenter med 3-liters V6 og 240 næsten voldsomme dieselheste.

Men hvad så med Ford, er det logiske spørgsmål. Her er der en tydelig forskel på de to mærker, der dyrker et stadigt tættere samarbejde. Ford satser tydeligt på fritidsfolket, hvor Volkswagen målretter sine biler mod den professionelle køber.

Vi skylder vel også at sige lidt om pris på den pick-up, der er kåret som 2023s bedste af en international jury.

Volkswagen Amarok koster fra 330.000 kr før moms. Toyota sælger deres billigste Hilux til 320.000 kr før moms, men som det altid gælder biler med gule plader og beregnet til erhverv, bliver bilerne solgt med en eller anden form for rabat, så de officielle priser er kun vejledende.

Det er de statslige strafafgifter for at køre denne type bil desværre ikke. Man skal have et behov for at have en pick-up i flåden, for man bliver flået to gange om året i det, der ligner offentlig piskning af de virksomheder, der har behov for en pick-up.

15/1 2024
  • 100 procent længere kontrol af køre-hviletid

    100 procent længere kontrol af køre-hviletid

    politik ›Politiet skal kontrollere takografen 56 dage bagud i stedet for - som i dag - 28 dage
  • Kias nye grænser

    Kias nye grænser

    biler-til-byggebranchen ›Det nye projekt PBV er en super fleksibel type varebil og en helt ny platform
  • Iveco med nyheder på flere fronter

    Iveco med nyheder på flere fronter

    biler-til-byggebranchen ›Et helt nyt modelprogram og en intens flirt med et branchekendt fy-ord er, hvad den italienske producent har præsenteret for at gøre sig ekstra opmærksom på et marked, der konstant efterspørger fornyelse og innovation
  • Mesterlige Master

    Mesterlige Master

    biler-til-byggebranchen ›Renault Master kører fra et stærkt finalefelt og tager Van of the Year. Det skyldes især den nye platform, der både kan bruges til almindelig motorisering med diesel
  • Den største sensation ved OL havde motor og hjul på

    Den største sensation ved OL havde motor og hjul på

    biler-til-byggebranchen ›De Olympisk Lege i Paris var spektakulære, men de lod sig kun gøre, fordi hypermoderne køretøjer stod klar til at fragte både rammer og hovedpersoner fra A til B – og så med minimal CO2-udledning
  • Næste generation af Transporter kan skimtes i horisonten

    Næste generation af Transporter kan skimtes i horisonten

    biler-til-byggebranchen ›Til næste år kan danske Volkswagen-entusiaster købe den nyeste udgave af Transporter. Den tyske bilproducent er lidt fedtet med oplysningerne, men vi ved dog, at vi både kan forvente en traditionel diesel-model, en plug-in hybrid og en ren el-bil
  • Næsten 1.000 bilister snuppet i fartkontroller syd for Vejlefjordbroen

    Næsten 1.000 bilister snuppet i fartkontroller syd for Vejlefjordbroen

    biler-til-byggebranchen ›995 bilister i høj fart på Østjyske Motorvej E45 kan se frem til at modtage en bøde efter tre kontroller syd for Vejlefjordbroen. Vanvidsbilist taget om natten med 229 km/t
  • Førerløse busser ser dagens lys i Schweiz

    Førerløse busser ser dagens lys i Schweiz

    biler-til-byggebranchen ›Fremtiden er nu. Der er store perspektiver i transportmidler, der kan køre uden chauffør, og i Schweiz byder velkommen til de første førerløse busser, der kan køre 30 kilometer i timen