bygma
bygma
scroll
Offroad på el G-klasse har pæne salgstal på gule plader, men som el-bil, er der ikke så meget nedslag i prisen, når nummerpladerne er gule.

Offroad på el

Hvor meget offroad får man egentlig med en ellert? Det skal Mercedes’ nye G-klasse give svaret på, og med 580 hestekræfter og et solidt batteri er der da grund til optimisme, selvom den eldrevne motor som altid har sine begrænsninger

Af Jørli Petersen

Mercedes G-klasse er en legende sammen med Toyota Landcruiser. Disse to er toppen af off-roadere.

Men der er risiko for, at mange vil sætte et spørgsmålstegn ved G-klasse 580.

Den store tvivl er bilens fire elmotorer. Med andre ord, G-klassen er gået el-vejen, og hvad er det så for en vej, der ligger foran den elektriske G-klasse? Det er med garanti hverken bilen til den store ekspedition tværs gennem ørkenen eller til tour-de-Africa.

G-klasse 580 er således ikke bilen til hvilket som helt formål. Vi sætter ikke spørgsmålstegn ved bilens effektivitet ved off-road kørsel, – det er nærmere elforbruget, når bilen rigtig skal ase og mase, og de fire motorer.

Hver enkelt er monteret i rammen inden for hjulet og arbejder på en ny måde for en off-roader. Der er ikke noget spærredifferentiale på denne G-klasse, til gengæld er der en sikkert avanceret styring af de fire motorer, således at bilen altid får det optimale greb både med og uden asfalt under hjulene.

Når Mercedes betegner bilen som duelig ved off-road kørsel, har vi tillid til deres udsagn.

Det, de ikke siger, er, hvor langt og hvor længe bilen kan klare de strabadser, som kun Landcruiser kan matche, men indtil man har fundet bilens begrænsninger, er det nok værd at vide, hvor nærmeste ladestander befinder sig, når man kommer tilbage til alfar vej.

Ingen begynderstørrelse
Vi ved, at bilen samlet har en effekt på de 580 HK, som modelbetegnelsen antyder. Drejningsmomentet er så højt som 1164 Nm, og som altid, når det er en ellert, er det max træk fra stående start.

Batteriet er heller ikke nogen begynderstørrelse, det er på 116 kWh, så det er en solid portion battericeller, som alle er bygget ind i bilens chassisramme. Selv om det nu hedder G-klasse el, går Mercedes ikke på kompromis med bilens grundkonstruktion.

For at beskytte de mange battericeller har Mercedes monteret en solid bundplade, som beskytter batterierne, hvis man skulle komme til at kure hen over noget klippe eller måske bare en stor sten.

Samtidig har Mercedes pakket batteripakken så godt ind, at de også er i vandtæt miljø. Vadedybden på den elektriske G-klasse er hele 85 cm, mens bilens frihøjde ’kun’ er 25 cm.

Batteripakken er ikke 60 cm tyk, så hvis man udnytter vadedybden fuldt og helt, er batteriet helt oversvømmet, ligesom alle el-forbindelser skal være sikrede.

Desuden er det mere normal data, når vi siger, at stigningen er flotte 45 grader og hældningen er 35 grader. Og så har den nye G-klasse den feature, at bilen ved hjælp af det, Mercedes kalder for ’G-turn’, nærmest kan dreje om sin egen midterakse, hvis man kører på et løst underlag.

Den kedelige rækkevidde under normal kørsel på dansk asfalt opgives til 473 WLTP-km., 0-100 er overstået på 4,7 sekund, mens tophastigheden er 180 km/t.

G-klasse 580 kommer til Danmark kort efter sommerferien. Prisen er stadig ukendt.

26/6 2024