left banner
top banner
right banner

Aktuelle nyheder - Biler til byggebranchen

Opel er klar med sin første brintbilDe første biler skulle allerede være på gaden i indeværende år, selv om Opel ikke siger noget endeligt om salgsstart hos hverken tyske eller danske forhandlere.

Opel er klar med sin første brintbil

Der er ved at være trængsel på markedet for varebiler på brint. Næste nye brintbil kommer fra Opel

Del artiklen på

Af Jørli Petersen

Blækket fra printeren var knap nok tørt efter at have printet nyheden om Renaults nye brint varebiler, før rygterne begyndte at svirre. PSA menes også at have gang i noget, og efter en del frem og tilbage med flere samarbejdspartnere melder Opel nu klart ud:

Vi er ved at være klar med en Vivaro på brint, lyder det officielt fra Opels Michael Lohscheller. Og de første biler skulle allerede være på gaden i indeværende år, selv om Opel ikke siger noget endeligt om salgsstart hos hverken tyske eller danske forhandlere.

Udgangspunktet for Vivaro på brint er Vivaro som ren elektrisk varebil. Batterierne under vognbunden er erstattet af tre brinttanke, der holder brint under et tryk på 700 bar, og det lille batteri, der findes i alle brintbiler, ligger gemt under sæderne i kabinen.

Brændselscellen plus elmotoren ligger i motorrummet, og det eneste, man kan sige om bilens opbygning, må være, at man ikke kan få en brint-Vivaro med samme type gennemrækning, som man finder på en standard diesel Vivaro.

Selve brændselscellen producerer kontinuerligt elektrisk energi svarende til 45 kW, frit oversat er det knap 60 HK, men det har ikke noget at være med elmotorens ydelse.

Batteriet i Vivaro Hydrogen, som er bilens rigtige navn, er på 10,5 kWh. Det svarer nogenlunde til det batteri, der ligger i en Opel PHEV personbil – i Vivaro Hydrogen giver det en ekstra rækkevidde på ren el på 50 km, men hvorfor man gør sig den ekstra umage, fortoner sig noget i det fjerne, for en Vivaro på brint kan betragtes som en helt almindelig Vivaro diesel. Bilen kommer i to længder, der er ikke noget om flere højder på bilen, men Opel oplyser alligevel, at brinttankene rummer brændstof nok til mindst 400 km, så man skal tanke lidt oftere end med en Vivaro diesel, hvis man kører på motorvej, mens de elektriske systemer med regenerering i bykørsel er det samme, som man finder på en fuldt elektrisk varebil.

De to vigtige oplysninger, vi mangler, er tidspunktet for salgsstart og selvfølgelig bilens pris. Men selvfølgelig kan Renault godt kigge sig over skulderen, for når Opel er klar med noget brint, vil Citroen og Peugeot følge umiddelbart efter, mens Toyota kan få en Proace brint uden Toyota teknik, ligesom Fiat ventes at støde til, så snart man er fri at kontraktlige forpligtelser med Renault.

Læs mere om Biler til byggebranchen

19/5 2021