scroll
Parkeringsvagternes drøm

Parkeringsvagternes drøm

Med knap to meter i bredden er Toyotas nye Land Cruiser svær at manøvrere ind i en parkeringsbås. Generelt er det en god ide at bruge lidt ekstra tid på instruktionsbogen, for der er blevet endnu flere køreprogrammer i ny Land Cruiser

Af Jørli Petersen

Toyota er blevet helt nostalgisk med den nye Land Cruiser, der er den første egentlige nye Land Cruiser siden 2009. Der kommer således til at gå 15 år mellem modelskift – og forbedringer, må vi formode, for der er mange lækkerier i ny Land Cruiser, og det kan koges ned til få ord som større, stivere, hjulvandring og frakobling.

Dertil kommer en mængde nyt udstyr fra den elektroniske skuffe. Her er der dog ikke noget nyt, og motormæssigt er vi begrænset af noget 2,8 liters diesel, - den kendte 2,8 motor med 204 HK og 500 Nm. Som noget nyt vil ny Land Cruiser med model 70 linjer blive tilført en gang mild hybrid, så bilen opfylder de nye Euro 7 krav.

Vi starter fra en ende af med forbedringerne. Bilen er den største model Land Cruiser til dato. Bilen er 492 cm lang (plus 8), bredden er desværre oppe på 198 cm (plus 9,5), så den bliver næsten umulig at placere på en sparsom dansk parkeringsplads. Det vil glæde provisionslønnede parkeringsvagter. Den øgede akselafstand på seks centimeter til 285 cm får ikke betydning for parkeringen, bortset fra bilens venderadius, hvor det bliver lidt mere drilsk at få ramt det helt skarpe og præcise sving.

En helt ny ramme under Land Cruiser gør bilen endnu mere vridningsstiv. Det har betydning for både styrke, holdbarhed, men også bilens komfort. Herfra går vi til det Land Cruiser især er kendt for, kørsel uden for alfar vej med huller i asfalten.

Med den nye chassisramme er det blevet muligt at gøre hjulvandringen større. Det har betydning, når man kører off-road, og det samme har en lille knap, som frigør forreste krængningsstabilisator, så hjulene får maksimal bevægelighed i terræn.

Hvis hastigheden kravler over 30 km/t, genetableres den faste kontakt med stabilisatoren, og så har vi gemt nyheden om en 8-trins automatkasse, som gør det lidt lettere at køre off-road, hvis man har valgt det rigtige program. Man skal selvfølgelig lige bruge lidt tid på instruktionsbogen, for der er blevet endnu flere køreprogrammer i ny Land Cruiser.

Det er stadig uklart, om den 4,5 liters V8’er, som ligger i dagens udgaver af Land Cruiser, kører videre i den nye model. Vi må afvente yderligere oplysninger, ligesom prisen selvfølgelig er ukendt.

Er man ægte Land Cruiser fan, skal man måske satse på at få fingre i en model First Edition, der laves i begrænset antal. Der kommer 3000 First Edition til Europa, så det bør være muligt, hvis man ikke venter for længe. Til de, der ofte har brug for at køre med en større trailer, er det måske værd at overveje off-roadernes kongemodel, som i denne udgave må køre med 3500 kg.

14/9 2023
  • Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    biler-til-byggebranchen ›Politiet har i disse dage særligt fokus på bilister, der ikke renser deres ruder ordentligt, inden de bevæger sig ud i trafikken
  • Dråbeformede herligheder

    Dråbeformede herligheder

    biler-til-byggebranchen ›Mange afgørende spørgsmål mangler der stadig svar på, men det, vi ved om ny Renault Master, er nemt at få pulsen op over. Der er forbedringer stort set over hele linjen og en spændende, ny facon
  • Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    biler-til-byggebranchen ›Bedste pickup i 2023 var for fjerde gang på 12 år – Amarok, er stadig en forrygende bil, men man får også lov at betale for den
  • Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

    Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

    biler-til-byggebranchen ›Ny Transit Custom er halvdelen af det fælles projekt mellem Ford og Volkswagen, der gør de to konkurrerende topmærker til den altdominerende varebil på det europæiske marked. Og den er på trapperne
  • Peugeot har noget i godteposen i det nye år

    Peugeot har noget i godteposen i det nye år

    biler-til-byggebranchen ›Kært barn har mange navne, og den nye e-Rifter kendes også som Partner og Berlingo. Navneskiftet er lettere uforståeligt, men selve bilen er en opgradering af det, vi kender i forvejen
  • En ordentlig kleppert

    En ordentlig kleppert

    biler-til-byggebranchen ›Den nye Toyota Proace Max vejer 3,5 ton og kan angiveligt køre længere på elmotoren. Det sidste skal vi se, før vi tror det, men samlet set er klassens nye, tunge dreng en gevinst for markedet
  • Boomerangeffekten

    Boomerangeffekten

    biler-til-byggebranchen ›En mindre svinestreg fra Mercedes tvang Volkswagen til at producere sin egen Crafter, og det er man næppe ærgerlige over i dag. Bilens næste udgave kan skræddersyes ud fra specifikke behov
  • To umulige ellerter

    To umulige ellerter

    biler-til-byggebranchen ›Det er en fin tanke, men LandCruiser og Hilux som elbiler har ingen gang på jord. Det behøver de heller ikke have, for de findes allerede på brint. Så hvad er ideen?