Pepsi ville vælge Tesla
Seks år efter Tesla løftede sløret for en ny lastbil, nærmer vi os endelig datoen for release i Danmark. Lovende informationer er sluppet ud – og et par alarmerende informationer holdes tilbage. Men et kæmpe brand har taget den elektriske lastbil til sig
Af Jørli Petersen
Den har været længe undervejs. Rigtigt længe. Og der er stadig et godt stykke igen, før Teslas løfter fra 2017 er opfyldt.
Der har været Covid-19 i mellemtiden, og alle kuldsejlede projekter skyldes selvfølgelig Corona, men nu er Tesla endelig begyndt at levere sin elektriske lastbil, men hvor projektet var banebrydende, da det blev præsenteret, kan det godt være overhalet i 2023, hvor man også har stoppet for alle yderligere bestillinger.
Midlertidigt må man formode.
Navnet er Tesla Semi. Lastbilen leveres fra start som en trækker - en almindelig type lastbil, der kører med trailer. Denne trækker fås i flere udgaver. Med to oplyste rækkevidder, med to batteripakker og tre eller fire motorer.
En interessant åbenbaring ved Tesla Semi er en ny type elektrisk system. Hvor et 800V system anses for det mest avancerede netop nu, har Tesla udviklet et 1000V system til Semi, og hvis vi ser på de oplysninger, der er tilgængelige, er rækkevidden enten 300 eller 500 miles. (483 og 804 km). Samtidig kan Tesla Semi køre med læs på op til lidt mere end 36 ton.
Flere uklarheder
Tesla går også op i accelerationstider, hvilket er af mindre betydning for en lastbil. Der oplyses en 0-100 på 20 sekunder. Det betyder, at man skal til at gøre sin last bedre fast i traileren end tidligere.
Der er stadig en række spørgsmål om batteripakkens størrelse og trækkerens køreklare vægt, som vi savner et svar på.
Disse oplysninger er ikke tilgængelige, og Elon Musk har på gentagne præsentationer undladt at svare på dem. Måske fordi rygter om en meget stor batteripakke betyder, at Teslas produktion af batterier slet ikke slår til. Og måske er det grunden til det formodentlige midlertidige stop for bestillinger af nye elektriske lastbiler. Det er spekulation. Men også værd at spekulere over.
Der er heller ikke nyt om det landsdækkende net af superladere til elektriske lastbiler. Hvis en elektriske lastbil skal give mening efter Elon Musks opfattelse, skal der køre elektriske lastbiler fra kyst til kyst i USA, og hvis ikke de skal holde i mange timer ved ladestationer, skal der også ske noget revolutionerende på ladefronten.
Prisen er røget i vejret
Alle ubesvarede spørgsmål til trods er det lykkedes os at finde prisoplysninger, som er rykket alvorligt, siden Tesla begyndte at modtage bestillinger på Semi.
Prisen er hoppet fra 180.000 til 250.000 dollars, men så hjælper det lidt, hvis man har registreret sin virksomhed i Californien, hvor man får en rabat på 10.000 dollars, hvis man køber elektrisk lastbil. Andre stater giver også skatterabat, mens langt de fleste stater ikke er nået så langt.
Pepsi er første større virksomhed i USA, der har fået leveret Tesla Semi. Lastbilerne kører i fast mønster og kun omkring hovedkontoret i Californien, så selve ladefunktionen kan finde sted hos Pepsi.
Hvor Tesla har været forsinket med deres udvikling, er flere konkurrenter allerede på det amerikanske marked.
Disse konkurrenter er Freightliner, der har en lastbil med en rækkevidde på 383 kilometer med en batteripakke på 438 kWh. Volvo lover 443 kilometer med et 565 kWh batteri, mens Nikola (der har indgået samarbejde med italienske Iveco) klarer 531 kilometer med et batteri på 733 kWh. Tesla lover op til over 800 kilometer, men vi kender ikke batteriets størrelse i detaljer.