Bygma Red Week
scroll
Pepsi ville vælge Tesla

Pepsi ville vælge Tesla

Seks år efter Tesla løftede sløret for en ny lastbil, nærmer vi os endelig datoen for release i Danmark. Lovende informationer er sluppet ud – og et par alarmerende informationer holdes tilbage. Men et kæmpe brand har taget den elektriske lastbil til sig

Af Jørli Petersen

Den har været længe undervejs. Rigtigt længe. Og der er stadig et godt stykke igen, før Teslas løfter fra 2017 er opfyldt.

Der har været Covid-19 i mellemtiden, og alle kuldsejlede projekter skyldes selvfølgelig Corona, men nu er Tesla endelig begyndt at levere sin elektriske lastbil, men hvor projektet var banebrydende, da det blev præsenteret, kan det godt være overhalet i 2023, hvor man også har stoppet for alle yderligere bestillinger.

Midlertidigt må man formode.

Navnet er Tesla Semi. Lastbilen leveres fra start som en trækker - en almindelig type lastbil, der kører med trailer. Denne trækker fås i flere udgaver. Med to oplyste rækkevidder, med to batteripakker og tre eller fire motorer.

En interessant åbenbaring ved Tesla Semi er en ny type elektrisk system. Hvor et 800V system anses for det mest avancerede netop nu, har Tesla udviklet et 1000V system til Semi, og hvis vi ser på de oplysninger, der er tilgængelige, er rækkevidden enten 300 eller 500 miles. (483 og 804 km). Samtidig kan Tesla Semi køre med læs på op til lidt mere end 36 ton.

Flere uklarheder
Tesla går også op i accelerationstider, hvilket er af mindre betydning for en lastbil. Der oplyses en 0-100 på 20 sekunder. Det betyder, at man skal til at gøre sin last bedre fast i traileren end tidligere.

Der er stadig en række spørgsmål om batteripakkens størrelse og trækkerens køreklare vægt, som vi savner et svar på.

Disse oplysninger er ikke tilgængelige, og Elon Musk har på gentagne præsentationer undladt at svare på dem. Måske fordi rygter om en meget stor batteripakke betyder, at Teslas produktion af batterier slet ikke slår til. Og måske er det grunden til det formodentlige midlertidige stop for bestillinger af nye elektriske lastbiler. Det er spekulation. Men også værd at spekulere over.

Der er heller ikke nyt om det landsdækkende net af superladere til elektriske lastbiler. Hvis en elektriske lastbil skal give mening efter Elon Musks opfattelse, skal der køre elektriske lastbiler fra kyst til kyst i USA, og hvis ikke de skal holde i mange timer ved ladestationer, skal der også ske noget revolutionerende på ladefronten.

Prisen er røget i vejret
Alle ubesvarede spørgsmål til trods er det lykkedes os at finde prisoplysninger, som er rykket alvorligt, siden Tesla begyndte at modtage bestillinger på Semi.

Prisen er hoppet fra 180.000 til 250.000 dollars, men så hjælper det lidt, hvis man har registreret sin virksomhed i Californien, hvor man får en rabat på 10.000 dollars, hvis man køber elektrisk lastbil. Andre stater giver også skatterabat, mens langt de fleste stater ikke er nået så langt.

Pepsi er første større virksomhed i USA, der har fået leveret Tesla Semi. Lastbilerne kører i fast mønster og kun omkring hovedkontoret i Californien, så selve ladefunktionen kan finde sted hos Pepsi.

Hvor Tesla har været forsinket med deres udvikling, er flere konkurrenter allerede på det amerikanske marked.

Disse konkurrenter er Freightliner, der har en lastbil med en rækkevidde på 383 kilometer med en batteripakke på 438 kWh. Volvo lover 443 kilometer med et 565 kWh batteri, mens Nikola (der har indgået samarbejde med italienske Iveco) klarer 531 kilometer med et batteri på 733 kWh. Tesla lover op til over 800 kilometer, men vi kender ikke batteriets størrelse i detaljer.

18/9 2023
  • 100 procent længere kontrol af køre-hviletid

    100 procent længere kontrol af køre-hviletid

    politik ›Politiet skal kontrollere takografen 56 dage bagud i stedet for - som i dag - 28 dage
  • Kias nye grænser

    Kias nye grænser

    biler-til-byggebranchen ›Det nye projekt PBV er en super fleksibel type varebil og en helt ny platform
  • Iveco med nyheder på flere fronter

    Iveco med nyheder på flere fronter

    biler-til-byggebranchen ›Et helt nyt modelprogram og en intens flirt med et branchekendt fy-ord er, hvad den italienske producent har præsenteret for at gøre sig ekstra opmærksom på et marked, der konstant efterspørger fornyelse og innovation
  • Mesterlige Master

    Mesterlige Master

    biler-til-byggebranchen ›Renault Master kører fra et stærkt finalefelt og tager Van of the Year. Det skyldes især den nye platform, der både kan bruges til almindelig motorisering med diesel
  • Den største sensation ved OL havde motor og hjul på

    Den største sensation ved OL havde motor og hjul på

    biler-til-byggebranchen ›De Olympisk Lege i Paris var spektakulære, men de lod sig kun gøre, fordi hypermoderne køretøjer stod klar til at fragte både rammer og hovedpersoner fra A til B – og så med minimal CO2-udledning
  • Næste generation af Transporter kan skimtes i horisonten

    Næste generation af Transporter kan skimtes i horisonten

    biler-til-byggebranchen ›Til næste år kan danske Volkswagen-entusiaster købe den nyeste udgave af Transporter. Den tyske bilproducent er lidt fedtet med oplysningerne, men vi ved dog, at vi både kan forvente en traditionel diesel-model, en plug-in hybrid og en ren el-bil
  • Næsten 1.000 bilister snuppet i fartkontroller syd for Vejlefjordbroen

    Næsten 1.000 bilister snuppet i fartkontroller syd for Vejlefjordbroen

    biler-til-byggebranchen ›995 bilister i høj fart på Østjyske Motorvej E45 kan se frem til at modtage en bøde efter tre kontroller syd for Vejlefjordbroen. Vanvidsbilist taget om natten med 229 km/t
  • Førerløse busser ser dagens lys i Schweiz

    Førerløse busser ser dagens lys i Schweiz

    biler-til-byggebranchen ›Fremtiden er nu. Der er store perspektiver i transportmidler, der kan køre uden chauffør, og i Schweiz byder velkommen til de første førerløse busser, der kan køre 30 kilometer i timen