left banner
top banner
right banner

Aktuelle nyheder - Biler til byggebranchen

’Rugbrødet’ fylder 70 årAlle seks i genforening.

’Rugbrødet’ fylder 70 år

Godt gemt og næsten glemt under corona-krisen har en legende rundet et skarpt hjørne

Del artiklen på

Af Jørli Petersen

Det første ’Rugbrød’ gik under navnet Transporter nummer et deraf betegnelsen T1, men hos VW er det også en Type To, fordi det var bil nummer to hos VW. Type et er den legendariske VW Boble, og VW kunne ikke lave en ny model uden, at bilen blev en markant succes. Type et blev alt i alt produceret i 21,5 mio. eksemplarer, og indtil videre er det blevet til 13 mio. biler med tilnavnet Transporter. I jubilæumsåret er det dog lidt usikkert, hvor længe VW’s Transporter holdes i produktion.

VW har bekendtgjort, at man indleder et samarbejde med Ford om den næste kassevogn. Det kan betyde et farvel til både Transporter og Transit med mindre, at et af de to store mærker overgiver sig og lader den nye samarbejdspartner køre videre.

T1 1950-1967: Den første Transporter T1 kørte af samlebåndet d. 8. marts 1950. Bilen var udstyret med en 1,1 liters motor med 25 HK, luftkølet boxermotor naturligvis. Lasteevnen var 750 kg, og adgang til den store del af varerummet skete gennem to sidehængslede døre i siden, ligesom en mindre tophængslet bagklap gav adgang til den kraftigt forhøjede varebund, som gjorde det muligt at smide lidt ting og sager ind over boxermotoren, der fyldte ganske meget i den bagerste del af varerummet. I slutningen af modelperioden blev T1 bygget på en helt ny fabrik i Hannover, ligesom T1 startede produktion på VW’s fabrik i Brasilien. Transporter kørte de første mange år med boxermotorer i tre størrelser; 1,1, 1,2 og 1,3 liter.

T2 1967-1979: VW måtte udvide for at tilfredsstille efterspørgslen på biler, og T2 blev den første model, der blev bygget i stor stil på den nye fabrik i Hannover. T2 kendes på et helt nyt frontdesign: Ingen todelt forrude, ikke noget stort ’V’ på fronten, og i hele forrudens bredde var der installeret ribber til luftindtag. Motorer og gearkasser fra T1 modellen kørte videre. T2 var også den første model med skydedør i siden.

T3 1979-1992: Model T3 holdt fast i boxermotor og træk på baghjulene. VW kaldte motoren for kompakt, og det var også T3, der blev den første Transporter med dieselmotor. En boxer-diesel. I 1985 blev de første biler forsynet med katalysator, mens dieselmotorerne fik en længe tiltrængt turboladning. Det var også T3, som i midt-80’erne blev første model med tilnavnet Syncro. En viskosekobling var skudt ind mellem for- og baghjulene.

T4 1990-2003: T4 var den store revolution. Motorerne var rykket op i den forreste ende af bilen, og nu blev Transporter forvandlet til en forhjulstrækker. Motorprogrammet var både 4- og 5-cylindrede, og i 1996 viste VW den første TDI motor til Transporter. Den første var en 5-cylindret, men det var også muligt at få en T4 med VR6 benzinmotor, hvis man valgte en bus- og benzinudgave af Transporter. Med T4 blev erhvervsbilerne en selvstændig afdeling af VW-koncernen.

T5 2003-2015: Model T5 kom med fire diesel og to benzinmotorer, og topmodellerne kørte med 5-cylindrede motorer. T5 havde også et nye 4Motions system.

T6 2015 og frem: Den face-liftede model T6.1 blev sendt på markedet i efteråret 2019, og alt peger på, at denne T6.1 bliver den sidste ægte VW-kassevogn. Efterfølgeren kan få betegnelsen Transporter T7, men bilen bliver identisk med den næste Ford Transit Custom, så tiden vil vise, hvor meget der er VW, og hvor meget der er Ford. Forventet debut på afløseren er netop 2023. Topmotoren i den nye model T6.1 er en 2-liters TDI med 199 HK.

Læs mere om Biler til byggebranchen

20/5 2020
LadestandereLej en værktøjsvognVarebilerTilføj dit firma her.
Send en mail.