Selvmodsigelsernes holdepladsNissan er ikke tydelige omkring det kommende modelprogram. Man oplyser ikke, om Interstar kommer med en eller to størrelse batteri, eller hvor mange dieselvarianter man henter til Danmark.

Selvmodsigelsernes holdeplads

Nissan er kun en el-bil. Siger Nissan. Og sender så en dieselbil på markedet. Forvirret? Det er vi også

Af Jørli Petersen

Nissan løfter nu sløret for mærkets nye store varebil, der vender tilbage til navnet Interstar.

Forgængeren blev markedsført under navnet NV400, og Nissans har haft døjet lidt med at lægge sig fast på et navn, hvor stamfaderen til den nye Interstar, Renault Master, ikke har udvist den mindste vaklen, når det handler om bilens navn.

Det er heller ikke nogen overraskelse, at ny Nissan Interstar er identisk med Renault Master.

Nissan oplyser, at ny Interstar kommer som både fuldt elektrisk og som diesel, mens Nissan ikke nævner brint som en fremtidig mulighed, selv om Renault for længst har meldt ud, at en Master på brint er på vej.

De to identiske kassevogne har fået nyt design, der betegnes som dråbeformet, fordi bilen er blevet smallere omkring den bagerste del af varekassen.

Der er også gjort en del ud af bilernes front, som igen er mere vindglat, så der efter de første oplysninger er tale om flere kilometer på literen for dieselbilerne.

Fordelen bør være endnu større for de el-varebiler, der forvilder sig ud på motorvejen, hvor der for alvor tæres på rækkevidden.

Nissan melder klar med den store batteripakke til Interstar, hvor Renault holder fast ved to størrelser batteri. Nissan melder en rækkevidde på 460 WLTP-kilometer, Renault holder sig til 410.

Vi ved ikke, hvilket er det rigtige tal, men Nissans er nyest, så det kan være det endelige tal.

Renault melder om fire størrelse dieselmotor, Nissan siger kun, at man har en dieselversion, og på den måde er Nissan ved at komme i konflikt med sig selv.

Skats mareridt
Tidligere har Nissan meldt ud, at man er et bilmærke udelukkende til el-biler. Det kan slet ikke gå hurtigt nok for Nissan, så alt med forbrændingsmotor er noget skrammel, hvis man skal forstå Nissan ret.

Og nu efter at have meldt ud til klar fordel for ellerter, kommer man nu med en dieselbil, som direkte modsiger det, man tidligere har meldt ud.

Tidligere var Nissan en vigtig bidragyder til det danske marked for varebiler. Det var endda Nissan, der opfandt mange af de specielle varebiler, der kunne trylle en personbil om til en billig varebil.

Den tidligere tekniske direktør hos Nissan var berygtet hos Skat, for uanset hvad de kunne finde på af regler, fandt Nissan hullet i den berømte opdækning, så man måtte godkende diverse ombygninger til billige danske varebiler, som i høj grad blev brugt til privat kørsel.

Nissans nye strategi betyder, at Nissan Townstar – en søster til Renault Kangoo – kun sælges som ellert hos Nissan.

Primastar er lige nu den eneste diesel hos Nissan, men til efteråret kommer Interstar med mindst en dieseludgave, og vi gætter på, at den nye 9-trins automatkasse også er på programmet.

Men når Nissan vakler med deres varebiler, er det et minus for landets forhandlere, for hvis man ikke kan tilbyde et fuldt program af varebiler på diesel, vil forhandlernes muligheder for aftaler med større virksomheden blive begrænset.

Endelig oplyser Nissan, at vi skal hen til noget, der ligner det tidlige efterår, før ny Interstar er klar til salg i Danmark.

Det giver Nissan den meget lille fordel, at man længe forinden kan indstille sig på de priser, Renault officielt sætter på ny Master, der ventes til salg i Danmark i løbet af foråret.

17/4 2024
  • Transporthelvede truer for benzin- og dieselbiler

    Transporthelvede truer for benzin- og dieselbiler

    biler-til-byggebranchen ›De danske kommuner får mulighed for at forbyde køretøjer med forurenende udstødning i afgrænsede områder i de danske byer
  • Der er ingen begrænsninger

    Der er ingen begrænsninger

    biler-til-byggebranchen ›Mercedes’ kommende Vito har en herlig 9-trins automatkasse. Vi tør godt svinge os helt op på, at Vito er tidens bedste automatgearede varebil, der kan købes på det danske marked. Prisen kan måske skræmme en anelse
  • 300.000 elbiler i Danmark

    300.000 elbiler i Danmark

    biler-til-byggebranchen ›Antallet af offentligt tilgængelige ladepunkter fortsætter med at stige over hele landet. Der er nu næsten 300.000 elbiler i Danmark
  • 1½ års fængsel for 30 indbrud i varebiler

    1½ års fængsel for 30 indbrud i varebiler

    vaerktoej-arbejdstoej ›De dømte har siddet vareægtsfængslet siden 21. marts og erkendte tyverier for mindst 900.,000 kroner
  • 65 millioner kroner til en bedre Helsingørmotorvej

    65 millioner kroner til en bedre Helsingørmotorvej

    politik ›Der skal gennemføres vejforbedringer ved Helsingørmotorvejen nord for Lyngby ved DTU for at sikre bedre trafikafvikling og fremkommelighed
  • Økonomiske krumspring

    Økonomiske krumspring

    biler-til-byggebranchen ›Volkswagen vifter os under næsen med en ny Transporter, men man skal have lommeregner, kugleramme og excel-ark frem for at have overblik over, hvad den reelt koster
  • Trafiktrængsel mellem Næstved og Roskilde skal undersøges

    Trafiktrængsel mellem Næstved og Roskilde skal undersøges

    biler-til-byggebranchen ›Som grundlag for kommende statslige bevillinger fra ”Puljen til bedre trafikal sammenhæng mellem land og by” gennemføres nu analyse for strækningen mellem Roskilde og Næstved
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    biler-til-byggebranchen ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn