Sig Jolly til din IvecoNu kan du også sige Jolly til din varebil. Iveco blandt sig i den efterhånden store forsakling, der sælger Fiat Ducato og andet godt.

Sig Jolly til din Iveco

Iveco e-Jolly kommer med en totalvægt fra 2,8-3,2 tons, mens Iveco e-SuperJolly kommer med totalvægt fra 3,5 til 4,25 ton

Af Jørli Petersen, journalist

Det er ikke Pepsi, det er heller ikke et dansk cola-produkt fra Assens, det er til gengæld to kendisser, der dukker op i nye klær’, og navnene Jolly og SuperJolly er ganske danske og lette at huske.

Bevares, der er et lille e- foran de velklingende navne, og så passer navnene ganske godt med virkeligheden, for hvis Jolly er en 0,5 liters, må SuperJolly være en 1,5 liters, og så er der selvfølgelig mere til historien, for hvis man skal lede efter de to nye modeller, skal man en tur til Iveco, som for alvor begynder at blande sig i de mindre klasser for varebiler.

Man kan sige, at Iveco udvider interesseområdet. Man træder et skridt ned fra Daily, som er og bliver topmodellen blandt alle 3500 kg varebiler, og foruden de nye Jolly-modeller, har Iveco også flettet fingre med Hyundai, som skal forsyne Iveco med endnu flere mindre varebiler.

Det sidste er selvfølgelig noget, der passer Hyundai rigtig godt, det koreanske bilmærke har aldrig haft succes med varebiler, selv om der har været flere tiltag, men banen er kridtet op, og to gange Jolly fra Iveco er nye udgaver af meget kendte modeller, - for det er Fiat Ducato og Fiat Scudo på en anden måde.

På den helt store bane kan man pege på det nære samarbejde mellem Fiat og Iveco, de to mærker deler motorer, og nu vil den opmærksomme læser allerede have helt styr på de to modeller, men til de der ikke lige har det hele som paratviden, kommer her en kort opsummering.

Iveco e-Jolly (Fiat Scudo) kommer med totalvægt fra 2,8-3,2 ton. Højden er 1,9 meter, så varebilen smutter bekvemt ned i parkeringskælderen, og nyttelasten er maksimalt 1175 kg.
Motoren er på 136 HK, der er to batteripakker på henholdsvis 49 eller 75 kWh, og det giver en rækkevidde efter WLTP på 224 til 352 km.


Iveco e-SuperJolly kommer med totalvægt fra 3,5 til 4,25 ton, hvor den sidste er den særlige nye vægtgrænse for el-varebiler. Desværre er der grimme begrænsninger, når varebilen vejer mere end 3500 kg, og det sidste ligner et rent benspænd fra regeringen, hvis de i det hele taget er opmærksomme på denne begrænsning for el-varebiler.

Den største nyttelast på e-SuperJolly er 1400 kg. Batteripakken er på til 110 kWh, som giver en WLTP rækkevidde på 420 km, og så er motoren på 272 HK med 410 Nm fra stående start.

Iveco har endnu ikke sagt noget om pris på de nye Iveco (Fiat/Stellantis) varebiler. Derfor har vi søgt hos de øvrige bilmærker, der sælger samme varebiler med samme teknik, men her er det vanskeligt at finde hoved og hale i priserne efter Renaults prisrevolution for el-varebiler.

Vi kan dog henvise til Toyotas priser, hvor Toyotas svar på e-Jolly koster fra 325.000 kr før moms. Toyotas svar på Iveco e-SuperJolly starter ved 300.000 kr før moms, og de er disse priser Iveco skal matche, og så er priserne før en mulig rabat.

Hvis vi taler biler til flådeejere står, Iveco meget stærkere end resten af bilmærkerne, der sælger deres udgave af Fiat Ducato.

Med de nye små varebiler, kan Iveco præstere et fuldt program af erhvervskøretøjer, fra de mindste til de største.

24/6 2025