scroll
SommerfugleeffektenRenault kom først, og det er deres bil som konkurrenterne køber hos Renault, så det franske mærke har fat i den lange ende, når det gælder pris.

Sommerfugleeffekten

Et sommerfuglevingeslag på den ene side af kloden, kan starte en orkan/storm på den anden side. Og et markant prisdyk på en varebil kan få konkurrenternes priser til at dykke med

Af Jørli Petersen

Der er vel ikke noget der hedder tarveligt, når det gælder om at sælge flest nye biler

Men med et marked for varebiler, hvor en enkelt bil har den åbenlyse fordel at være af samme mærke som den fabrik, der strikker det hele sammen, er det ikke forkert at sige, at fabriksmærket har mere end en lille fordel.

Sådan forholder det sig også med Renault og de andre. Mens Mercedes har været længe om at blive enig med sig selv om en pris på eCitan, har Renault tilsyneladende lavet en handlingsplan, og da alle priser på samtlige udgaver af samme bil lå klar, har Renault sparket stolen væk under de to kommurerende bilmærker, som også sælger Kangoo med større eller mindre ændringer.

Mercedes og Nissan har dystet om at være billigst. Mercedes kører fuldt program på Citan, hvor Nissan har valgt kun at sælge den elektriske Nissan/Kangoo, men uanset hvad man har gjort, og hvad man kan, er det nu Renault, der er billigst, samtidig med de er de eneste, der kan levere den model varebil, der ikke har nogen B-stolpe, så man opnår ekstra god funktion omkring skydedøren.

Prisdroppet hos Renault er op til 32.000 kr. på en varebil, og det er samtlige modeller, der er udsat for denne prisreduktion.

Vi har kikket på udstyrslisten, og det ser ikke ud til, Renault har pillet udstyr af bilerne, så det er pænt sagt samme bil, - bare billigere. Og nu koster en Kangoo i billigste udgave 180.000 kr. før moms.

Kangoo E-Tech falder til 262.000 kr., og når Renault sænker prisen på Kangoo, kan det blive vanskeligt at sælge den lidt mindre Express, så den har også fået et gok på priserne. Renault Express koster nu 161- eller 165.000 kr. før moms, og det er den største 95 hestes Express, der nu koster 165.000 kr. før moms og rabatter.

Mercedes skal have 266.000 kr. for eCitan i billigste version, Nissan vil have 267.000 kr. for samme bil med Nissan skilt, og Mercedes forlanger 181.000 kr. for den billigste Citan diesel varebil. Alle priser er igen før moms og de rabatter, der uddeles til stort set alle, der køber varebil i Danmark.

2/8 2023
  • Det er batteriet, der koster

    Det er batteriet, der koster

    biler-til-byggebranchen ›Man kan få flere dieselmotorer for, hvad et el-batteri til den nye eSprinter koster, uanset om man vælger det store eller lille batteri
  • Voldsom værdi for pengene

    Voldsom værdi for pengene

    biler-til-byggebranchen ›Dacia Sandero er intet vidunder. Der er ikke mange specifikationer, der skiller sig nævneværdigt ud på positivsiden. Men den er helt indenfor skiven, og til en pris på under 100.000 skal man være ganske uforskammet for at finde noget at klage over
  • En lille Iveco

    En lille Iveco

    biler-til-byggebranchen ›Hyundai er den optimale samarbejdspartner for Iveco, der har brug for effektiv eksekvering. Det udmønter sig blandt andet i en cirka 2500 kilo tung (eller let) varebil, der skal udfordre konkurrenterne
  • Tre nye fra Dacia

    Tre nye fra Dacia

    biler-til-byggebranchen ›Dacia har lanceret hele tre varebiler på benzin – især til virksomheder med begrænset kørselsbehov
  • Fords mindste fristelse

    Fords mindste fristelse

    biler-til-byggebranchen ›Ekstra 20 centimeter i længde og et forbedret varerum kan måske friste flere til Ford Courier
  • Caddy og Connect til efteråret

    Caddy og Connect til efteråret

    biler-til-byggebranchen ›Den nye transporter kommer også i en plug-in hybrid version
  • Selvmodsigelsernes holdeplads

    Selvmodsigelsernes holdeplads

    biler-til-byggebranchen ›Nissan er kun en el-bil. Siger Nissan. Og sender så en dieselbil på markedet. Forvirret? Det er vi også
  • En uortodoks størrelse

    En uortodoks størrelse

    biler-til-byggebranchen ›Den går godt både til erhverv og private, men der er stadig mange spørgsmålstegn ved Kias PBV, som i skrivende stund endnu er i et tidligt stadie