Aktuelle nyheder - Biler til byggebranchen

Styringen halter i kinesisk overflødighedshorn Aiways er et af de nyeste bilmærker i det hele taget, og først næste år kan Aiways fejre 5-års fødselsdag. Grundlægger og idemand til kinesiske Aiways er en tidligere Volvo-chef.

Styringen halter i kinesisk overflødighedshorn

Der er ikke sparet på hverken ekstraudstyr, teknik eller pladsforhold i den nye Aiways U5, men den har kraftig understyring, der er særlig tydelig, når man kører på regnvåde veje. Bilens design vil dele vandene

Del artiklen på

Af Jørli Petersen

Aiways er grundlagt i 2017 og er således et nyt bilmærke, som ikke engang har fejret sin 5-års fødselsdag, og den kinesiske producent har på rekordtid sendt en bil på markedet.

Aiways er storleverandør af batterier til el-biler i alle lande, mens en større bunke komponenter er hentet i Europa, og Aiways har valgt samme el-motor, som vi kender fra VW-koncernen bl.a. ID3 og ID4.

For at skabe en bil på rekordtid har man hentet masser af snedige personer fra en længere række bilmærker i Europa. Det er således erfarne bilfolk, der har skruet en helt ny bil sammen. Bilen bliver produceret på et allerede eksisterende anlæg, og hvad kan vi så ellers sige om U5, nu hvor vi har sat et eller andet mærkat, der siger ok for teknik og pålidelighed?

Først og fremmest lander vi naturligt på bilens størrelse. På ydre dimensioner er vi sådan omkring Audi Q5, men indvendigt er Aiways i særklasse. Endda i en form for ophøjet særklasse.

Testbilen var selvfølgelig pakket med alt i udstyr, og på kinesisk betyder det hele svineriet. Vi tør slet ikke tænke på, hvad samme Audi kunne finde på at forlange for den mængde udstyr, vi finder i Aiways. Det vil næsten ligne von And fantasillioner. Men først sender vi et par bemærkninger efter sæderne, der er næsten uhørt for prisklassen. Endelig er bagagerummet særdeles rummeligt, når man ser bilen som almindelig personbil, og piller man sæderne ud og skifter til gule nummerplader, råder man over et varerum, som er mere end sjældent for bilen, dens klasse og for el-biler i særdeleshed.

Også med trailer
Målgruppen for Aiways bliver mere og mere åbenlys. Det giver ekstra point hos mange kommuner og andre offentlige institutioner, at man ankommer med et tilbud eller til møde i en el-bil. Det kommer også til at fremgå, at firma XX har el-biler i bilparken, og så er det slet ikke et minus, at Aiways netop er godkendt til at flytte en lidt større trailer over kortere stræk. Aiways U5 er blevet godkendt til at køre med 1500 kg på krogen, og det giver helt nye muligheder.

Elbiler har sine medfødte begrænsninger og medfødte fordele. Fordelene finder man udelukkende, når man kører i byerne. Her kan man hente rigtigt mange kilometer ud af hver opladning af det ganske store batteri på 63 kWh, som er af den nyeste type, rækkevidden er de teoretiske 400 eller 410 HK WLTP kilometer.

En anden fordel ved el-bilen er foruden lavt støjniveau det antrit, man får fra el-motoren, 0-100 siger 7,5 sekunder, men endnu vigtigere, 0-50 eller 0-60 ved grønt er markant bedre end det, man kan hente ud af en typisk familiebil, der kører på en form for olie.

Og så er der el-bilens dårlige sider, og her adskiller Aiways sig ikke fra alle andre. El-biler hader frost og kulde, de hader motorveje, og de er ikke særligt begejstrede for den åbne landevej. Og så er der alt det med opladning og ikke mindst ventetider, for også med Aiways oplevede vi det stadigt større problem med at finde en ledig ladestander. Også af den hurtige type på motorvejene.

Nyder godt af kinesisk ekspertise
Vi fornøjer os lidt med en mellemrubrik, der kredser om kinesernes store produktion af elektronik. Alt, vi beskæftiger os med i dag af den type forbrugsstof, er snart sagt lavet i Kina, og derfor er vi ikke det mindste overrasket over at finde en førerplads i U5 stort set uden knapper, der kan trykkes eller drejes. Det er det samme som at sætte sig ind i en VW, som skulle være velsignet med en såkaldt digital kabine, men det er og bliver noget skrammel.

Hvad mange bilkøbere ikke er opmærksomme på vil være, at de manglende knapper er det samme som lavpris eller et billigere produkt, for det er meget billigere at lave en trykfølsom skærm, hvorefter man bygger alt for mange funktioner ind i denne opmærksomheds-tyv, men vi kan nemt tilgive producenten disse mangler - de ved jo ikke bedre, før vi fortæller dem, at det er noget skrammel og en uønsket spareøvelse.

Sløj styring
Herefter kommer vi til det, vi har skubbet foran os, også fordi det måske ikke er helt så kritisk i en U5, som det vil være på andre biler, så længe man holder sig inden for bygrænserne.

Vi har konstateret, at Aiways U5 kan køre med noget, der ligner fuldt læs, uden at skifte karakter. Køreegenskaberne med fuldt læs er nogenlunde, som de er, når man kører med tom bil. På det punkt er Aiways meget europæisk. Men vi vil godt opfordre Aiways til at forsætte med at hente europæiske specialister, - det kunne eksempelvis være specialister fra Peugeot, som så kunne få lov til at opsætte undervogn på fremtidens Aiways, for her finder vi det, vi mener, er bilens største minus.

Det handler ikke om vægt eller tyngdepunkt, så det er hele samspillet mellem finpudsning af selve undervognens opsætning og bilens styreegenskaber. Den tydeligt understyrende tendens er mere end en tendens, og det bliver meget tydeligt, når man kører på regnvåde veje. Så kunne man finde en europæer, der ved en masse om opsætning af undervogn, burde man omgående tilbyde vedkommende en fed kontrakt, og det vil være helt i orden at gå på jagt i den nye PSA-koncern, hvor der måske også er et par småsure ingeniører hos Alfa. Så mens vi har masser af pæne ord at sige om Aiways teknik og pladsforhold, er der plads til forbedring på det rent køremæssige, mens vi overlader alt det med design til de øjne, der betragter bilen. Lad os bare konstatere, at bilens udseende nok vil dele vandene.

Aiways U5

Pris fra: 248.500 kr. +moms
Pris for testbil: 276.500 kr. + moms
1 – aut.
204 HK o/m
310 Nm v. 0 o/m
0-100 km/t: 7,5 sek.
Tophastighed: 160 km/t
Batteripakke 63 kWh
Rækkevidde: 410 km
Kørevægt: 1795 kg
Totalvægt: 2120 kg
Trailer: 750/1500 kg
CO-2: 0 g/km

Læs mere om Biler til byggebranchen

23/11 2021