Til brintshow i Hannover
Udviklingen går stærkt i lastbil-industrien i øjeblikket, hvor man er dømt ude, hvis man ikke allerede er sprunget på brintvognen. Det har været så som så med muligheder hertillands, men nu har en leverandør meldt sig på banen
Af Jørli Petersen
Den store transportudstilling i Hannover er ikke truet på sin eksistens som biludstillinger i Frankfurt og München, og forklaringen er, at man udstiller transport til den professionelle bruger. IAA viser alt i vare- og lastbiler foruden alt det tilbehør, man stadig ikke har fantasi til at forestille sig.
Den helt korte profil af udstillingen i 2022 er en næsten uendelig række nye elektriske køretøjer i alle størrelser. De mange elektriske nyheder i Hannover dækker over, at hvis ikke man har noget med brint, er man allerede kørt bag ud af dansen, og jo tungere transport, jo mere håbløse er de nye køretøjer på ren el.
IAA 2022 er en sand stribe af nyheder på brint, og det er ikke tomme ord. Det er køretøjer af alle typer og i alle størrelser.
Iveco og Nicola
Første seriøse bud på en brintdreven lastbil var amerikanske Nicola. De første forsøg viste en meget futuristisk bil med teknikken i orden. Iveco har været hurtig ved havelågen og lavet den helt store aftale med amerikanske Nicola.
Iveco har lastbilerne, den nødvendige viden om tunge køretøjer og det komplette salgsnet. Nicola har teknikken, og på IAA viste Iveco/Nicola den første lastbil på brint, der kan købes af helt almindelige købere.
Navnet er Tre FCEV. Går vi et trin ned er lastbilen en 4x2 Artic. Denne model er kun den første af en lang række lastbiler med brint i tanken.
Iveco kravler også et trin ned på stigen. På IAA kan man se den første Daily på brint. En nyhed, der sætter den første rene fuldt elektriske Daily i skyggen, selv om den slet ikke er på markedet endnu.
Det eneste, vi mangler, er et dansk distributionsnet til brint. Det nuværende, der drives af Everfuel, er stærkt mangelfuldt. Men hjælpen er på vej.
Renault viser selvfølgelig hele deres snart omfattende brint-program, hvor man i første runde kører fuldt fart frem på Master, mens Trafic og Kangoo er på vej. Der er intet nyt fra Renault, ud over at de er helt fremme i feltet. Renault har dog sat navn på det selskab, der skal sørge for brint til Renaults brintbiler.
Renault kører fuld fart frem med brint, men de sørger også for brint i tanken. Der er sat navn på det selskab, der skal sørge for brint til nye danske brintbiler. Renaults brintbiler ventes klar til salg i Danmark i 2023.
En underskov, der breder sig
Navnet på den nye brintleverandør til Danmark er Trinas. Dette selskab skal sørge for brint i Danmark, Tyskland og Benelux-landene, og der kan blive god brug for brintstandere, for Mercedes har også meldt sig med en ny brint-lastbil – en ægte langturstrækker, der kan køre 1000 km, før den igen skal til brintstanderen.
Mercedes kalder den nye brintlastbil for Gen H2. Der er ikke oplysninger om, hvornår Mercedes sælger H2 lastbiler til almindelige vognmænd, men Mercedes er på vej, og underskoven af nye biler med brintteknologi kan hurtigt brede sig.
Også bilmærker, der ikke er berømmet for ny teknik, får en mulighed ved at købe færdige brændselsceller hos eksempelvis Loop Energy. Det er et canadisk firma, der skulle have forfinet brintteknikken så meget, at brint til fremtidens køretøjer er mere effektivt en den klassiske diesel.
Om Loop Energy er leverandør af brændselsceller til britiske Teeva, ved vi ikke, men begge virksomheder har interesser i bilernes svar på Silicon Valley i England. Vi ved dog, at Teeva, som tidligere kun var kendt for at lave el-køretøjer, nu er klar med ikke en, men to lette lastbiler med brint.
Den tungeste nye Teeva har totalvægt på 7,5 t, og alle de mange mennesker, som skal producere fremtidens køretøjer på brint, er måske fristet til at vælge offentlig transport. Her står tyrkiske Karson klar med deres første brintbus, der har fået navnet e-ATA Hydrogen. En rigtig bybus, der kan sammenlignes direkte med den Toyota brintbus, som allerede kører på danske ruter.
Både tyrkiske Karson og Teeva hentede masser af opmærksomhed på IAA i Hannover. Interessen for denne type fremtidens transport er enorm, og vare- og lastbiler på brint løser som ved et trylleslag alle de problemer, der er med den rene el-bil, samtidig med at man løser de mange problemer, der er med de råvarer, der er nødvendige til at lave batterier.
Med den voldsomme præsentation af køretøjer på brint i Hannover tør vi godt sige, at de bilfabrikker, som endnu ikke er stået på brintvognen, vil komme håbløst bagud i kampen om fremtidens transportmarked. Stort som småt.
Loop Energy bygger brændselsceller, og de er mere effektive end diesel. Op til 54 % effektivitet fra brændstof til hjul, hvor den klassiske diesel siger ’op til 25 %’.